Kutt og basenedleggelser hos Norwegian

Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Poeng #2 jeg savner er en revidert estimate på ASK vekst og flåteplanen. Fordi slik som det ser ut så re-folusserer man nå pa longhaul pluss Nordics AOC flying. Dvs man gir opp EU-EU flyging som ikke innebærer Norden. Derfor trenger man ikke en shorthaul flåte på 150 fly.

Det er vel mulig det kommer noe her når Q4 tallene legges frem 14 februar?

Ellers er det snakk om en ganske liten reduksjon i der hvor bare frekvensen reduseres

https://media.no.norwegian.com/news...sjoner-i-italia-spania-usa-og-thailand-352646

Palma de Mallorca – København, fra 14 til 13 ukentlige avganger
Palma de Mallorca – Oslo, fra 9 til 8 ukentlige avganger
Palma de Mallorca – Düsseldorf, fra 9 til 7 ukentlige avganger
Palma de Mallorca – Helsinki, fra 7 til 6 ukentlige avganger
Roma – Helsinki, fra 6 til 4 ukentlige avganger
Tenerife Nord– Madrid, fra 9 til 7 ukentlige avganger

Overraskende at PMI-DUS overlever

Er ikke nevnt, men er vel rimelig å anta at basen på TFN også ryker?

Dette måtte komme. Har definitivt mer tro på Norwegian hvis inntjening overtar hovedfokus fra ekspansjon. Tipper Sør-Amerika også blir lagt ned.

Er ikke nevnt, men er vel rimelig å anta at basen på TFN også ryker?

Det er ingen base på TFN.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Det kjenner jeg ikke til.... det er ingen norwegian crewbase på TFN.

Norwegian har i dag 18 crewbaser. Kun TFS på Tenerife.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Last edited:

TFN har vel aldri vært Crewbase. Derfor kan man ikke legge den ned ;)

Ellers - med de kanselleringer og kuttene kjent - så spører jeg meg en lille spørsmål:

Hvor i all hverden kan disse forandringer gi 3 Mrd NOK besparelse?

Regnstykke går ikke opp for meg. De ansatte i Spania og Italia ble jo ikke lønns-millionærer ... Og de fleste skål beholdes og tilbys flytting til OSL. Hvor har man da så enormt spare-potensialet?!?

Ikke vet jeg heller, men salg av fly må legges til regnestykket.

Espen

TFN har vel aldri vært Crewbase. Derfor kan man ikke legge den ned ;)

Ellers - med de kanselleringer og kuttene kjent - så spører jeg meg en lille spørsmål:

Regnstykke går ikke opp for meg. De ansatte i Spania og Italia ble jo ikke lønns-millionærer ... Og de fleste skål beholdes og tilbys flytting til OSL. Hvor har man da så enormt spare-potensialet?!?

Kanskje ikke besparelse, men mulig høyere inntjening da man får "riktig" produksjon, med avgang tidlig fra Skandinavia og senere retur istedet for tidlig avgang fra basene ute.

FCO er vekke fra OSL når vintersesongen starter. Tipper også at kveldsavgangen fra OSL til FCO (etttermiddag fra FCO) justeres etter hvert.

Vinterprogrammet til DY er jo ikke lansert enda, så det gjelder nok mange fler ruter enn FCO

Kanskje ikke besparelse, men mulig høyere inntjening da man får "riktig" produksjon, med avgang tidlig fra Skandinavia og senere retur istedet for tidlig avgang fra basene ute.

Samtidig forsvinner da muligheten for connection uten overnatting på OSL for mange.

Tror kanskje ledelsen har regnet litt på dette med kvantum. Ja, de ansatte i Spania er billige, men masse små baser med 2 maskiner lønner seg nok ikke, da er det kanskje bedre å ha flere ansatte på OSL som får bedre betalt, men størrelsen på basen er likevel såpass stor at det faktisk blir billigere enn Spania.

Det nevnes at MAX’ene som går til USA skal flyttes til Europaruter, men ingen konkrete ruter er blant de som nevnes kuttet. Så det kommer kanskje mer? Hva med Bergen-Stewart?

Det nevnes at MAX’ene som går til USA skal flyttes til Europaruter, men ingen konkrete ruter er blant de som nevnes kuttet. Så det kommer kanskje mer? Hva med Bergen-Stewart?

Ingenting som er kuttet fra BGO så langt. Sammenlignet med S18 er MAD og PRG vekke, men PRG ble tatt vekk for over en måned siden og MAD har aldri blitt lagt ut for S19 i utgangspunktet.

Vil tro OSL/BGO crew kanskje vil få de flightene.

Går vel ikke med en D8-flight, gjør det?

Ser Dublin-SWF øker til 2 daglige og PVD til daglig fra samme dato, så crew slinges muligens fra Irland .. ?

Går vel ikke med en D8-flight, gjør det?

Ser Dublin-SWF øker til 2 daglige og PVD til daglig fra samme dato, så crew slinges muligens fra Irland .. ?

Flere piloter på LGW-basen som flyr de rutene også

Samtidig forsvinner da muligheten for connection uten overnatting på OSL for mange.

Det å ikke ha base betyr jo ikke at flyet (og crew) ikke kan overnatte ute.

Jeg er også usikker hvordan de har regnet seg frem til det, og ikke minst; hva det er målt mot.

Ikke det at Norwegian ikke kan klare å spare betydelige beløp, men er jo og greit å vite hva man sammenligner med.

Dessuten har vi vel neppe sett siste rutekutt eller justering

Back