Kutt og basenedleggelser hos Norwegian

WF789

ScanFlyer Gold
Medlem
Norwegian stenger flere baser:

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/Stenger-flere-baser

Norwegian planlegger å gjøre store kutt i 737-800 og 737-MAX 8-programmet sitt. De skal kutte en rekke baser. Blant dem basen på Mallorca, Gran Canaria, Tenerife, Fiumicino i Roma og de basene i USA, nærmere bestemt Stewart of Providence. Videre vil selskapet kutte ut å base lang-distansepiloter i Amsterdam, Bangkok og Fort Lauderdale.
 
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Da skal det bli spennende å se hvor mye reduksjoner det gir på ruteprogrammet og hvor mange fly som skal selges.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Sjekket Tenerife som er min hyppigste destinasjon, og her går man over til DY-flightnummer i april.
 
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Her var det endel skriveleifer og Google translate? [emoji13]

Så hvis Stewart og Providence ryker, så er spørsmålet om det betyr slutten for MAX på Transatlantisk eller om de da blir fløyet fra f.eks DUB?

Tror også en base nedleggelse av endel av disse basene er forsiktig. Noen av dem har vel ikke helt slått an og mistenker de har bidratt godt til å dra ned resultatet til Norwegian
 
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Bra reduksjonen ikke berører 787 programmet, vi bestilte flybilletter for 24 000 kroner fra FLL til OSL den 17. Mai med retur 24.

Blir nok mange i USA’s pilot foreninger som sikler når dem ser denne artikkelen, de mener Norwegian er antichrist og undergangen på bra lønninger og forhold i flybransjen. :cry:
 
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Blir interessant å se hvordan kuttene gjennomføres i praksis. Tør vi tippe at "vintersydenbasene" stenges til våren og USA-basene til høsten, eller tas alt i et jafs til våren?

De selger fortsatt billetter til/fra Stewart i sommersesongen...
 
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Tror dere vi vil se at flere 737NG kommer tilbake på norsk AOC, evt det nye svenske AOC'et?
 
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Sjekket Tenerife som er min hyppigste destinasjon, og her går man over til DY-flightnummer i april.

Samme her, har booket TFS i juni som D8 og i forrige uke fikk jeg endret denne til DY og bedre avgangstider :)
 
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Aftenposten sier de skal selge 140 fly...Er det papirfly, slike som er bestilt men ikke levert enda, fly som er levert og leaset ut, ELLER er det snakk om å selge 140 flyvemaskiner som er i fullt arbeid for Norwegian og datterselskapene?
 
Last edited:
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Aftenposten sier de skal selfie 140 fly...Er det papirfly, slike som er bestilt men ikke levert enda, fly som er levert og leaset ut, ELLER er det snakk om å selge 140 flyvemaskiner som er i fullt arbeid for Norwegian og datterselskapene?

En ting ser å ta et selfie med 1fly i bakgrunnen, 140 er kanskje litt mye?
 
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Aftenposten sier de skal selfie 140 fly...Er det papirfly, slike som er bestilt men ikke levert enda, fly som er levert og leaset ut, ELLER er det snakk om å selge 140 flyvemaskiner som er i fullt arbeid for Norwegian og datterselskapene?

En god miks, men dette har vært kjent lenge ;)
 
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

De selger fortsatt billetter til/fra Stewart i sommersesongen...

Slik jeg forstår, men det kan endres og jeg ta feil, så skal de fortsatt fly dit, selv om basen stenges
 
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Utrolig trist for de berørte ansatte, men tydeligvis også nødvendig.


Det som er ganske interessant er at det virker mer og mer som at de skandinaviske ansatte ikke er så ''dyre og brysomme'' som man kanskje skulle ha det til i starten av prosjekt-D8 allikevel. De siste leveringene av maskiner har kommet til Skandinavia og flere D8 ruter har blitt DY den siste tiden, og Norge får jo faktisk blitt satset på (i starten av vinterprogrammet fikk jo OSL tre nye ruter til steder utenfor Europa.) Nå blir det jo også slik at ansatte på basene som legges ned også blir tilbudt jobb på OSL, så da blir det jo en vekst.

Blir spennende å se hvordan børsen reagerer på dette i morgen, ja det er trist med kutt, men også viktig for selskapets eksistens at de skjer.
 
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Tipper nedlegging av NAI(D8) kommer snart. Flytter det som skal beholdes over til AOC i Norge, Sverige og UK.
 
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Fik de nogensinde åbnet langrute-base i CPH? Skulle have været i operation ved skift til vinterprogram
 
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Nå får vi se hvor kuttene kommer, men det er vel naturlig å anta at alle flighter til disse basene som ikke går til gjenværende baser kuttes.

Det blir da følgene trolig kuttet:
FCO: KEF, TFS, TLV
TFS: BIO, DUS, EDI, FCO, SXF, CGN, OUL
PMI: HAJ, DUS, MUC
LPA: DUS, HAM, MUC, TRF, CGN, KSD, OUL

Og sikkert noen flere ruter med tap også.

De sier de fortsatt skal fly til de amerikanske basene som legges ned, men antar vi ser noen justeringer her også
 
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Nå får vi se hvor kuttene kommer, men det er vel naturlig å anta at alle flighter til disse basene som ikke går til gjenværende baser kuttes.

Det blir da følgene trolig kuttet:
FCO: KEF, TFS, TLV
TFS: BIO, DUS, EDI, FCO, SXF, CGN, OUL
PMI: HAJ, DUS, MUC
LPA: DUS, HAM, MUC, TRF, CGN, KSD, OUL

Og sikkert noen flere ruter med tap også.

De sier de fortsatt skal fly til de amerikanske basene som legges ned, men antar vi ser noen justeringer her også

Man kan sikkert legge alle Spania-domestic routes til til dette kutt-lista.

Det hva er kjent lyder logisk for det meste. Å kutte ut basene ved destinasjoner som TFS, LPA og PMI er definitiv riktig. Man kan rett og slett ikke 'forsvare' en destinasjon. Noko som vi fikk lære oss smertelig i AB med PMI. Alltid dukker en nytt aktør opp som fungerer som pris-dumper. Det du kan forsvaere er en vel-fungerende hub, siden du da har flere bein å stå på med alle spokes som gir deg feeder-traffik.

Jeg savner likevel litt mer konkret info. Det kan umulig være planen å trekke all disse base-fly fra disse 6 baser og flytte flyene til OSL og ARN. Det vil være altfor mye kapasitæt som legges til. Noko som bare vil medføre til mer pris-press.

Poeng #2 jeg savner er en revidert estimate på ASK vekst og flåteplanen. Fordi slik som det ser ut så re-folusserer man nå pa longhaul pluss Nordics AOC flying. Dvs man gir opp EU-EU flyging som ikke innebærer Norden. Derfor trenger man ikke en shorthaul flåte på 150 fly.


EDIT:

Her finnes listen med de 10 rutene som kuttes.

https://www.dn.no/luftfart/norwegia...le/norwegian-kutter-ruter-og-baser/2-1-521315
 
Last edited:
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

FCO er vekke fra OSL når vintersesongen starter. Tipper også at kveldsavgangen fra OSL til FCO (etttermiddag fra FCO) justeres etter hvert.
 
Back
Top