Kutt norsk innenriks til vinteren (2014/2015)

Bare man nå ikke ender opp med underkapasitet Selskapene tjener gress, mens kundene får et dårlig tilbud. Så er jo spørsmålet om dette kan få negative konsekvenser for selskapet(ene)

OK. Vi vet uansett ikke om kunder har flyttet fra DY til SK, og om f.eks. de best betalende kundene flytter fra DY til SK (og fortrenger andre som betalte mindre i utgangspunktet hos SAS) så er effekten mye godt den samme som om man har en kundeforflytning. Mitt poeng er at dette vet vi strengt tatt ikke så mye om, og basert på litt casual observations så er det vanskelig å trekke noen solide konklusjoner.

Vi vet i hvert fall så pas at også SAS planlegger reduksjon på ruten. Det tyder ikke på at de har fått mange nye kunder i hvert fall. Denne reduksjonen mistenker jeg vi vil se på tirsdager og onsdager, da det langt fra er fullt ombord.

Vi vet i hvert fall så pas at også SAS planlegger reduksjon på ruten. Det tyder ikke på at de har fått mange nye kunder i hvert fall. Denne reduksjonen mistenker jeg vi vil se på tirsdager og onsdager, da det langt fra er fullt ombord.

Kanskje. Den oversikten som presenteres innledningsvis her synes å indikere at DY kutter mer eller i alle fall på flere strekninger enn SAS. Hvorvidt dette er hele bildet vet jeg ikke.

Vi er nok i ferd med å se en nødvendig justering, i likhet med den vi har sett her i USA. Her er nå loadfaktor høyere enn noengang, prisene likeså og sigarføringen høy på styrerommene. Flyselskapene tjener endelig penger igjen, etter noen brutale år hvor bl.a. de ansattes vilkår er kuttet til beinet. Og dette er nok ikke noe som vil endre seg, uansett hvor mye selskapene tjener.

Dette er en spennende utvikling.. Som flyselskapsansatt krysser jeg fingrene for at sigarføringen øker fremover!

Dette er en spennende utvikling.. Som flyselskapsansatt krysser jeg fingrene for at sigarføringen øker fremover!

Det er vel muligens et to-egget sverd, dette...;) I alle fall om man ser det fra potensielle arbeidstakeres side. Økt lønnsomhet er vel & bra, men det kommer an på hva som er den bakenforliggende årsaken til økt lønnsomhet. Økt lønnsomhet pga økte priser uten at etterspørselen øker gir redusert volum, og mindre behov for ansatte i bransjen, og er vel kanskje ikke bra for de som ønsker å jobbe i bransjen men som enda ikke er innenfor. Økt lønnsomhet pga reduserte kostnader og effektivisering (og dermed ikke nødvendigvis redusert volum pga prisøkning) kan være fint i forhold til behovet for ansatte, men samtidig skriver vel f.eks. -MOW her at denne sigarføringen har vært fulgt av forverrede vilkår for de ansatte.

Jeg skrev dette litt 'tongue-in-cheek', for forholdene er ikke helt overførbare, men de amerikanske selskapene har jo vært igjennom flere runder med Ch. 11 og mergers som har gjort at man har kunnet reforhandle leieavtaler, leveringskontrakter, ansetterlsesforhold osv osv .. og fullt så ekstremt vil det ikke bli i Europa.

Jeg tror ikke billigbillettenes tid er forbi, men jeg tror man skal forberede seg på at det kan bli dyrere å ta en storbyferie annenhver helg fremover ..

Da er det bare å vente på økte bilett priser, så kommer nok det snarlig ett selskap til på innenriks. Og da må nok noen blø skikkelig, slik at det ikke nytter med en quik fin. Kanskje en Color Air som prøver seg [emoji12]

Og 'ekspert' Frode Steen leser forumet, ser det ut som ... . :cool:

http://www.dagbladet.no/2014/08/19/tema/reise/norge/norgesferie/norwegian/34864819/

- Når en eller flere aktører reduserer sine frekvenser og ruter, er prishopp uunngåelig. Slik er økonomiens regler. Forklaringen er at Norwegian har hatt en sterk vekst, men at man nå ser at det er nødvendig med en høyere gjennomsnittlig billettpris - såkalt yield, sier luftfartekspert og professor ved Norges handelshøyskole i Bergen, Frode Steen, til Aftenposten.

Moderator

Vennligst hold dere til saken. Definisjonen på hva en ekspert er kan tas i andre fora. Mange innlegg har blitt slettet
/Moderator

Så for og liste kuttene ser det altså slik ut:

Norwegian:
OSL-BGO: reduseres med 2x daglig
OSL-TRD: reduseres med 2x daglig
OSL-SVG: reduseres med 1x daglig
TRF-TRD: legges ned
OSL-AES: Fra 4x til 3x daglige
OSL-EVE: Fra 4x til 3x daglige
OSL-BOO: Fra 4x til 3x daglige
OSL-TOS: Fra 5x til 4x daglige

SAS:
OSL-TOS: Fra 10x til 9x daglige
OSL-BOO/EVE/LYR: redusert kapasitet av ukjent omfang om vinteren
OSL-KKN: Reduseres med 4x ukentlig

Hmm, det kan virke som dette er den förste steg. Men begge aktörer har bygd opp voldsomme overkapasitaeter fra Norden til Europa. Ogsa her ma de ta grep, ellers kommer det en heftig smell i Q4... FR sitt nesten-exit fra BLL vil sikkert gi DY mulighet a flytte en eller to fly fra CPH til BLL uten at man mister ansikte.

Jo snarere begge aktörer finner frem til en slags "borgfred" eller "status quo" hvor man lar hverandre leve i hver sitt del av marked med en visst konkurranse uten a overflomme marked med seter, jo snarere vil begge selskaper komme tilbake til pluss i balansen.

Hmm, det kan virke som dette er den förste steg. Men begge aktörer har bygd opp voldsomme overkapasitaeter fra Norden til Europa. Ogsa her ma de ta grep, ellers kommer det en heftig smell i Q4... FR sitt nesten-exit fra BLL vil sikkert gi DY mulighet a flytte en eller to fly fra CPH til BLL uten at man mister ansikte.

Ser ut som og DY kutter på Jylland

http://www.check-in.dk/norwegian-skaerer-ned-i-det-jyske-marked
I det kommende vintertrafikprogram vil Norwegian blot have tre udenrigsruter med samlet 10 ugentlige afgange fra det jyske marked. Ruter til Alicante og Las Palmas må lade livet.

SAS melder om 0% endring i kapasiteten i vinterens ruteprogram, så kombinert med Norwegians reduseringer burde det synes på yielden og fyllingsgradene til vinteren

Spørs om ikke Norwegian må finne på et bedre bonusprogram. Kjenner flere som har omtrent sluttet å fly DY etter Eurobonus ble gjeninnført.

SAS melder om 0% endring i kapasiteten i vinterens ruteprogram, så kombinert med Norwegians reduseringer burde det synes på yielden og fyllingsgradene til vinteren

I så fall er ikke bekymringen knyttet til effekten av innføring av bonus svekket...

OSL-KKN flys ikke direkte i vinter, men via TOS. Til ALF er noen seter blokkert for salg, altså et lignende opplegg som man har på OSL-DXB.

Spørs om ikke Norwegian må finne på et bedre bonusprogram. Kjenner flere som har omtrent sluttet å fly DY etter Eurobonus ble gjeninnført.
Høyst forståelig.
Jeg drømmer om DY i oneworld, eventuelt skyteam, men skjønner at det er far fetched..
Tar to gullkort over diamant og noen trauste cashpoints..
Det kan kanskje gi DY et lite løft når de nå har fast track og lounge for flex billetter, selv om kontraktsloungene ikke alltid er mye å skryte av..

Back