catocontrol
Air Traffic Controller
Bare man nå ikke ender opp med underkapasitet Selskapene tjener gress, mens kundene får et dårlig tilbud. Så er jo spørsmålet om dette kan få negative konsekvenser for selskapet(ene)
OK. Vi vet uansett ikke om kunder har flyttet fra DY til SK, og om f.eks. de best betalende kundene flytter fra DY til SK (og fortrenger andre som betalte mindre i utgangspunktet hos SAS) så er effekten mye godt den samme som om man har en kundeforflytning. Mitt poeng er at dette vet vi strengt tatt ikke så mye om, og basert på litt casual observations så er det vanskelig å trekke noen solide konklusjoner.
Vi vet i hvert fall så pas at også SAS planlegger reduksjon på ruten. Det tyder ikke på at de har fått mange nye kunder i hvert fall. Denne reduksjonen mistenker jeg vi vil se på tirsdager og onsdager, da det langt fra er fullt ombord.
Vi er nok i ferd med å se en nødvendig justering, i likhet med den vi har sett her i USA. Her er nå loadfaktor høyere enn noengang, prisene likeså og sigarføringen høy på styrerommene. Flyselskapene tjener endelig penger igjen, etter noen brutale år hvor bl.a. de ansattes vilkår er kuttet til beinet. Og dette er nok ikke noe som vil endre seg, uansett hvor mye selskapene tjener.
Dette er en spennende utvikling.. Som flyselskapsansatt krysser jeg fingrene for at sigarføringen øker fremover!
- Når en eller flere aktører reduserer sine frekvenser og ruter, er prishopp uunngåelig. Slik er økonomiens regler. Forklaringen er at Norwegian har hatt en sterk vekst, men at man nå ser at det er nødvendig med en høyere gjennomsnittlig billettpris - såkalt yield, sier luftfartekspert og professor ved Norges handelshøyskole i Bergen, Frode Steen, til Aftenposten.
Så for og liste kuttene ser det altså slik ut:
Norwegian:
OSL-BGO: reduseres med 2x daglig
OSL-TRD: reduseres med 2x daglig
OSL-SVG: reduseres med 1x daglig
TRF-TRD: legges ned
OSL-AES: Fra 4x til 3x daglige
OSL-EVE: Fra 4x til 3x daglige
OSL-BOO: Fra 4x til 3x daglige
OSL-TOS: Fra 5x til 4x daglige
SAS:
OSL-TOS: Fra 10x til 9x daglige
OSL-BOO/EVE/LYR: redusert kapasitet av ukjent omfang om vinteren
OSL-KKN: Reduseres med 4x ukentlig
Hmm, det kan virke som dette er den förste steg. Men begge aktörer har bygd opp voldsomme overkapasitaeter fra Norden til Europa. Ogsa her ma de ta grep, ellers kommer det en heftig smell i Q4... FR sitt nesten-exit fra BLL vil sikkert gi DY mulighet a flytte en eller to fly fra CPH til BLL uten at man mister ansikte.
I det kommende vintertrafikprogram vil Norwegian blot have tre udenrigsruter med samlet 10 ugentlige afgange fra det jyske marked. Ruter til Alicante og Las Palmas må lade livet.
Blir noe av denne kapasiteten flyttet til Gatwick? Eller hvor bruker de den?
SAS melder om 0% endring i kapasiteten i vinterens ruteprogram, så kombinert med Norwegians reduseringer burde det synes på yielden og fyllingsgradene til vinteren
Alle classic parkeres i slutten av oktober så mye av kapasiteten forsvinner i Oslo.
Hva gjør DY da med ALF og KKN? Er det ikke noen restriksjoner på bruk av 800 der vinterstid..?
Høyst forståelig.Spørs om ikke Norwegian må finne på et bedre bonusprogram. Kjenner flere som har omtrent sluttet å fly DY etter Eurobonus ble gjeninnført.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.