http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Norwegian-varsler-flere-kutt-3179278.htmlNorwegian varsler flere kutt. Etter 12 års vekst i det norske markedet, kutter Norwegian nå flere ruter.
Last edited:
http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Norwegian-varsler-flere-kutt-3179278.htmlNorwegian varsler flere kutt. Etter 12 års vekst i det norske markedet, kutter Norwegian nå flere ruter.
http://www.rbnett.no/nyheter/article10032990.eceStans til København
Widerøe stanser i høst direkteflygingene mellom Molde og København. Ruta kan bli gjenopptatt i sommerprogrammet neste år.
Med andre ord fortsatt høyere kapasitet enn W13/14 da reduksjonene det vises til er i forhold til S14, som hadde en stor økning i våres.
Kuttene som Norwegian opererer med til vinteren i forhold til vinterprogrammet i fjor ser foreløpig slik ut:
Med andre ord fortsatt høyere kapasitet enn W13/14 da reduksjonene det vises til er i forhold til S14, som hadde en stor økning i våres.
For DY sin del, så er det i hvert fall en reduksjon på OSL-EVE. Sist vinter flydde de 4x daglig mens de har hatt 5x daglig i sommer.
Er det noen som har en formening om hva som er årsaken til at DY trekker ned kapasiteten såpass mye mer enn SK (dvs. på flere destinasjoner)?
...Lasse Sandaker Nielsen, til Aftenposten.
Han sier at den frigjorte flykapasiteten ikke blir flyttet til mer lønnsomme ruter, men dreier seg om eldre fly som selskapet faser ut til vinteren.
Etterhvert som DY kvitter seg med 737CL så vil jo 737-800 bli en ganske stor type for enkelte ruter. SK har en klar konkurransefordel der, ved at de har NG-maskiner med færre seter.
Er ganske mange av de "mindre" plassene ala Alta, Haugesund etc som trafikkeres mye av 300 serien til NAX, 600-700 fra SAS.
Ja, det er det nok, men spørsmålet er nok mer hva som gjør at innenriksrutene er mindre lønnsomme for DY enn de kan synes å være for SK (hvor sistnevnte synes å kutte mindre enn DY).
For å sammenligne på OSL-EVE, som jeg vet en del om, så økte DY fra 4 til 5 daglige om sommeren etter at bonus ble innført, mens SK har hatt 3 daglige. SK har i tillegg gjennomgående benyttet mindre fly. Med så mange seter, så har de vel langt på vei konkurrert med seg selv, og presset prisene ned. Det er vel dette de nå gjør grep for å endre på.
Jeg tror nok en eventuell effekt av bonus vil ta litt tid før man merker, så hva som skjedde i fjor sommer er nok for tidlig i forhold til dette. At økt kapasitet gir prispress er nok ikke uventet, men det kan jo også være andre forhold enn økt kapasitet som påvirker lønnsomheten (herunder forflytning i kundemassen mellom selskaper). Årsaken til at jeg funderer på dette er at DY trekker ned kapasiteten mer enn det ser ut til at SK gjør det. Men nå har jeg ikke sett på frekvens og kapasitet før kutt for de to aktørene på de aktuelle rutene.
Neppe noen forflytning på denne ruten. Her var SAS flyene stappfulle før bonusen ble innført, og er det fortsatt. Med andre ord, liten bevegelse.