Kutt norsk innenriks til vinteren (2014/2015)

Så for og liste kuttene ser det altså slik ut:

Norwegian:
OSL-BGO: reduseres med 2x daglig
OSL-TRD: reduseres med 2x daglig
OSL-SVG: reduseres med 1x daglig
TRF-TRD: legges ned
OSL-AES: Fra 4x til 3x daglige
OSL-EVE: Fra 4x til 3x daglige
OSL-BOO: Fra 4x til 3x daglige
OSL-TOS: Fra 5x til 4x daglige

SAS:
OSL-TOS: Fra 10x til 9x daglige
OSL-BOO/EVE/LYR: redusert kapasitet av ukjent omfang om vinteren
OSL-KKN: Reduseres med 4x ukentlig

Med andre ord fortsatt høyere kapasitet enn W13/14 da reduksjonene det vises til er i forhold til S14, som hadde en stor økning i våres.

Med andre ord fortsatt høyere kapasitet enn W13/14 da reduksjonene det vises til er i forhold til S14, som hadde en stor økning i våres.

Da skriver i såfall BT feil, da de hevder det er vinter vs vinter

Kuttene som Norwegian opererer med til vinteren i forhold til vinterprogrammet i fjor ser foreløpig slik ut:

For DY sin del, så er det i hvert fall en reduksjon på OSL-EVE. Sist vinter flydde de 4x daglig mens de har hatt 5x daglig i sommer.

Er det noen som har en formening om hva som er årsaken til at DY trekker ned kapasiteten såpass mye mer enn SK (dvs. på flere destinasjoner)?

Kapasitetsreduksjoner har vel forøvrig tidligere vært varslet fra DYs side som en mulig effekt av f.eks. bonus innenlands, men det er kanskje vanskelig å vite hva som er årsaken uten å ha detaljerte regnskaper. Ikke vet jeg heller hvor mye DY økte sin kapasitet forrige vinter (gitt at det er riktig at det er sammenlikning vinter - vinter), men det er jo i alle fall ikke en avkrefting av en slik hypotese hvis DY trekker ned kapasiteten sin mer enn SK gjør det. Nå kan det selvsagt komme flere endringer.

For DY sin del, så er det i hvert fall en reduksjon på OSL-EVE. Sist vinter flydde de 4x daglig mens de har hatt 5x daglig i sommer.

Jupp, jeg ser det nå. Det betyr jo et ganske stort dykk i kapasiteten, all den tid vinterprogrammet har høyere innenriks frekvens enn sommer halvåret. Da blir det jo spesielt interessant å se hva de går inn med i S15.

Derimot tror jeg det er fornuftig å finne en balanse i forhold til pris og etterspørsel.
Er duopolet er i ferd med å finne sin tradisjonelle plass i norsk luftfart, eller at opphevingen av forbudet for bonus begynner å vise konsekvenser?

Last edited:
Vi er nok i ferd med å se en nødvendig justering, i likhet med den vi har sett her i USA. Her er nå loadfaktor høyere enn noengang, prisene likeså og sigarføringen høy på styrerommene. Flyselskapene tjener endelig penger igjen, etter noen brutale år hvor bl.a. de ansattes vilkår er kuttet til beinet. Og dette er nok ikke noe som vil endre seg, uansett hvor mye selskapene tjener.

Er det noen som har en formening om hva som er årsaken til at DY trekker ned kapasiteten såpass mye mer enn SK (dvs. på flere destinasjoner)?

http://www.aftenposten.no/okonomi/Norwegian-reduserer-i-Norge_-og-varsler-flere-kutt-7671941.html

...Lasse Sandaker Nielsen, til Aftenposten.

Han sier at den frigjorte flykapasiteten ikke blir flyttet til mer lønnsomme ruter, men dreier seg om eldre fly som selskapet faser ut til vinteren.

Deler av svaret?

Ja, det er det nok, men spørsmålet er nok mer hva som gjør at innenriksrutene er mindre lønnsomme for DY enn de kan synes å være for SK (hvor sistnevnte synes å kutte mindre enn DY).

Frode Steen fra NHH er forøvrig også inne på dette med bonus innenlands, men hvorvidt dette har hatt en effekt kan man ikke si basert på bare kapasitetsreduksjoner (men det er fristende å minne om prediksjonene om effekten dette ville kunne ha på kapasitet og pris).

Etterhvert som DY kvitter seg med 737CL så vil jo 737-800 bli en ganske stor type for enkelte ruter. SK har en klar konkurransefordel der, ved at de har NG-maskiner med færre seter.

Er ganske mange av de "mindre" plassene ala Alta, Haugesund etc som trafikkeres mye av 300 serien til NAX, 600-700 fra SAS.

Etterhvert som DY kvitter seg med 737CL så vil jo 737-800 bli en ganske stor type for enkelte ruter. SK har en klar konkurransefordel der, ved at de har NG-maskiner med færre seter.

Er ganske mange av de "mindre" plassene ala Alta, Haugesund etc som trafikkeres mye av 300 serien til NAX, 600-700 fra SAS.

Jeg mener å ha sett at -800 er billigere i drift (på mange av disse rutene) enn en -300, selv om -800 naturlig nok har flere seter. Hvis så er tilfellet så ser jeg ikke helt problemet, og man kan i teorien velge å selge akkurat like mange seter som før (eller øke kapasiteten med den effekt dette har på prisnivået). Men det er klart at en -800 kan ha andre alternative anvendelsesområder som er mer lønnsomme enn det en -300 kunne vært brukt til.

Ja, det er det nok, men spørsmålet er nok mer hva som gjør at innenriksrutene er mindre lønnsomme for DY enn de kan synes å være for SK (hvor sistnevnte synes å kutte mindre enn DY).

For å sammenligne på OSL-EVE, som jeg vet en del om, så økte DY fra 4 til 5 daglige om sommeren etter at bonus ble innført, mens SK har hatt 3 daglige. SK har i tillegg gjennomgående benyttet mindre fly. Med så mange seter, så har de vel langt på vei konkurrert med seg selv, og presset prisene ned. Det er vel dette de nå gjør grep for å endre på.

Man må få bort overkapasiteten så billettprisene kan komme opp på et nivå som gjør det mulig å tjene penger ...

For å sammenligne på OSL-EVE, som jeg vet en del om, så økte DY fra 4 til 5 daglige om sommeren etter at bonus ble innført, mens SK har hatt 3 daglige. SK har i tillegg gjennomgående benyttet mindre fly. Med så mange seter, så har de vel langt på vei konkurrert med seg selv, og presset prisene ned. Det er vel dette de nå gjør grep for å endre på.

Jeg tror nok en eventuell effekt av bonus vil ta litt tid før man merker, så hva som skjedde i fjor sommer er nok for tidlig i forhold til dette. At økt kapasitet gir prispress er nok ikke uventet, men det kan jo også være andre forhold enn økt kapasitet som påvirker lønnsomheten (herunder forflytning i kundemassen mellom selskaper). Årsaken til at jeg funderer på dette er at DY trekker ned kapasiteten mer enn det ser ut til at SK gjør det. Men nå har jeg ikke sett på frekvens og kapasitet før kutt for de to aktørene på de aktuelle rutene.

Jeg tror nok en eventuell effekt av bonus vil ta litt tid før man merker, så hva som skjedde i fjor sommer er nok for tidlig i forhold til dette. At økt kapasitet gir prispress er nok ikke uventet, men det kan jo også være andre forhold enn økt kapasitet som påvirker lønnsomheten (herunder forflytning i kundemassen mellom selskaper). Årsaken til at jeg funderer på dette er at DY trekker ned kapasiteten mer enn det ser ut til at SK gjør det. Men nå har jeg ikke sett på frekvens og kapasitet før kutt for de to aktørene på de aktuelle rutene.

Neppe noen forflytning på denne ruten. Her var SAS flyene stappfulle før bonusen ble innført, og er det fortsatt. Med andre ord, liten bevegelse.

Neppe noen forflytning på denne ruten. Her var SAS flyene stappfulle før bonusen ble innført, og er det fortsatt. Med andre ord, liten bevegelse.

OK. Vi vet uansett ikke om kunder har flyttet fra DY til SK, og om f.eks. de best betalende kundene flytter fra DY til SK (og fortrenger andre som betalte mindre i utgangspunktet hos SAS) så er effekten mye godt den samme som om man har en kundeforflytning. Mitt poeng er at dette vet vi strengt tatt ikke så mye om, og basert på litt casual observations så er det vanskelig å trekke noen solide konklusjoner.

Back