Interessant tråd!
Du kan vel nesten starte med en egen tråd bare for SAS. Bortsett fra britene, som lagde flytyper basert på hva politikere og markedsavdelingen i BOAC og BEA trodde kom til å skje, er det vel knapt et selskap som har fått laget så mange spesialløsninger som SAS.
Det jeg kommer på i farta: Polarutstyr og polarnavigasjon på DC-6 og DC-7, (og DC-8?) DC-8-62 ( i samarbeid med United) DC-9-21 og DC-9-41, P&W-motorer på A300, samt over 200 andre modifiseringer på A300. Om 737-600 egentlig ble laget for SAS vet jeg ikke, men det var bare SAS som kjøpte den i større antall.
Ellers var Boeing i gamle dager kjent for å tilby jækla mye rart til kunder med sære behov. 707-138 til Qantas rappa en «sikker» ordre på VC10 fra BAC.
747SP kan vel også regnes i denne kategorien, den ble utviklet på oppdrag fra PanAm og Iran Air. Den solgte bare i 45 eksemplarer.
Det ser ut til at økonomene har presset frem en mer edruelig tilnærming til standardisering og enhetsflåter, så jeg kommer ikke på noen særlige krumspring etter 1990-tallet.
Helt enige at dette er en interessant tråd. Det er jo lett å finne spesial løsninger SAS stod for, men samtidig bidro jo SAS sammen med KLM, Swissair og UTA til standardisering (KSSU Spesifikasjone) som faktisk lever den dag i dag. Det startet jo med Identiske DC-10-30 og 747-200 ut i fra et operativt hensyn (identisk Cockpit, Galley, Motorer og langt mere «under the Hood») Galley løsningene (skap etc.) har blitt en verdens omspennende standard. Husker også man hadde plassert felles reserve motorer rundt om som f.eks. Anchorage (den gang en hadde råd til å ha en motor eller 2 i reserve

)
Men så når SAS var alene om å bestille A300 (KLM og Swissair bestilte begge A310) gikk det jo som KnutW skriver temmelig galt :colgate:. P&W Motorene ble vel bestillt fordi det var de samme motorene SAS hadde på 747 ? Men brøleren var vel mangel på Senter Tanken.
Andre SAS Spesialiteter var jo DC-9-80 med analog Cockpit (runde klokker). Tanken var i utgangs punktet god, at pilotene skulle fly både DC-9-21, 41 og 80, men det ble det vel aldri mer enn en tanke og ganske tidlig ble de første leverte maskinen bygget om til Digital (EFIS ?).
Akkurat det motsatte fikk jo Southwest Boeing til å utvikle og levere med 737-700NG, Digital Cockpit som viste Runde Instrumenter som i Southwest sine 737-300 / 500 (EFIS var «Option» 737-300/400/500).
Andre SAS spesifikasjoner: 767-300ER Galley - spesielt det foran, betydelig større enn standard, såpass stort og mye kjøle kapasitet at en måtte legge inn gulv varme i Business Class.
SAS MD90 - uten trapp i nesa så man fløy rundt med sandsekker for balanse
Swissair sine F-100 var vel som SAS sine A-300, mye rare greier, Someone / LN-MOW er inne på den lille Galley døra foran motoren - det som er glemt er Swissair måtte bygge spesial Catering Truck (nærmest en Golf Cart on Steriods) - det var vel noe meste lasting ellers også (husker en tegning(cartoon)av et spesial stativ for hund på LN-MOWs Swissair Kontor på FBU

)
Knut er jo også inne på Spesial Varianter Boeing har produsert, 747SP ble vel utkonkurrert av 747-200 som hadde tilsvarende rekkevidde som SP. En annen variant var jo for det Japanske innenriksmarkedet med 747-200SR (Short Range) omtrent ingen Galleys (jeg har kun fløyet DC-10 varianten og husker jeg satt bakerst og kunne se helt frem til Cockpit