KSU lei Fokker 50

  • Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Skjønner godt at folk er lei, men skjønner også godt at SAS har problemer når halve F50-flåten har snag.. kjedelig situasjon, de burde kanskje lease inn noen??
 
Problemet på F50-flåten nå er deleleveranser. Det er rett og slett umulig å få deler innen rimelig tid. Selv om de finnes i markedet. Dette jobbes det på spreng med.

Når man allerede har to maskiner som står på grunn av forsinkede deler, blir det vilt kaos når et tredje fly får en mer eller mindre "normal" snag. I alle fall når man har en flåte på seks fly i utgangspunktet...

Det som er litt synd er at det stadig går ut over KSU. Grunnen til dette er nok først og fremst at OSL-KSU er den eneste ruten som flys med F50 ut av OSL. Og det er på OSL man sitter med reserve materiell (B737) som kan omdisponeres til å ta disse rutene uten at det går så forferdelig mye tid og uten så forferdelig mange tomflygninger og uten at omdisponeringene forplanter seg alt for mye i resten av rutesystemet. I tillegg har man også litt bedre options med buss etc til MOL enn det man har på andre flyplasser.

Derfor sender man ofte heller de resterende F50'ene rundt om kring på resten av rutenettet mens man setter in B737 på OSL-KSU (alternativt flyr man MOL-OSL via KSU eller buss til/fra MOL).

Dog blir det forsinkelser til stor forargelse for passasjerene.

Men sånn som det ser ut nå kan det rett og slett ikke fortsette.
 
Vil det si at produksjonen av deler til F50 går nedover eller er det ikke fly å plukke deler fra? Jeg antar det er produsenter som lager deler ennå til disse flyene?
 
Synd for KSU med tanke på at alle rutene stort sett går med F50. Bedre ordning slik det per nå er med reroute fra MOLDE via KSU når det er kapasitet, og i alle fall langt bedre enn SASBUs tidligere politikk. Å utsette flyavgang i Molde med tre timer for å få PAX fra KSU til MOL med buss er ikke holdbart.

Håper Fokkerne friskner til snart.
 
Burde ikke egentlig WF overta alle rutene som i dag går med F50???
 
Yeah, la WF overta det og selg unna disse F50 som reservedelefly til KLM Cityhopper......mens en får noen NOK for dem :wink
 
Originally posted by SQ 777

Yeah, la WF overta det og selg unna disse F50 som reservedelefly til KLM Cityhopper......mens en får noen NOK for dem :wink

Vil i så fall føre til at SASBU måtte satt inn Widerøe på kystrutene eller brukt 737 selv da? Tror neppe det er noe de vil satse på.
 
SKBU burde heller skaffet seg noen RJ`er som de kunne ha brukt rundt omkring der det hadde passet.. Widerøe og propell funker vel like dårlig som F-50`ene så vidt jeg har fått med meg..
 
Widerøe og propell funker vel like dårlig som F-50`ene så vidt jeg har fått med meg..
Tror ikke det. Bare se på punktlighet og regularitet på OSL for WF's vedkommende...............
 
Originally posted by fkrlf
Widerøe og propell funker vel like dårlig som F-50`ene så vidt jeg har fått med meg..

Da har du ikke fått med deg sannheten, eller du har misforstått. Widerøe og propell fungerer bra. Noen teknisk av og til, som andre selskaper.
 
Originally posted by fkrlf

SKBU burde heller skaffet seg noen RJ`er som de kunne ha brukt rundt omkring der det hadde passet.. Widerøe og propell funker vel like dårlig som F-50`ene så vidt jeg har fått med meg..

Det er ingen tvil om at SAS burde kjøpt inn en del RJs. SAS har jo tidligere snakket om dette og mens SAS har hatt innkjøpsstopp, har jo interessante fly som ERJ170 og 190 kommet på banen.

Men den siste del av uttalelsen her kan jeg ikke si meg enig i. Widerøe og Dash 8 er en helt grei kombinasjon og i forhold til F50 er jo DH8 et moderne fly som overhodet ikke har problemer slik SAS har med F50ene
 
Ok, men da har kanskje dette forandret seg. Vi hadde en Widerøediskusjon her for noen år siden (da Widerøe skulle ta over all propellproduksjon) og da stod flyene på bakken i hele NordNorge.. alt i følge dette forumet :)

Men tror nok møringene heller vil ha SASBU og RJ enn propellfly - med all respekt å melde selvfølgelig :) Men økningen begynner å bli så stor her at de muligens begynner å lukte på Boeinger i stedet. Uoffisielle terminaltall gikk vel opp over 20 prosent nå i januar. Det løser jo i såfall hele problemet.
 
Originally posted by fkrlf

Ok, men da har kanskje dette forandret seg. Vi hadde en Widerøediskusjon her for noen år siden (da Widerøe skulle ta over all propellproduksjon) og da stod flyene på bakken i hele NordNorge.. alt i følge dette forumet :)

Ja, det var en del kanselleringer for et par år siden, men hovedsakelig var det pga. mangel på crew. Etter den tid har det blitt ansatt flere i cockpit og kabin, så det problemet er borte :)
 
Originally posted by Tommy777

Men den siste del av uttalelsen her kan jeg ikke si meg enig i. Widerøe og Dash 8 er en helt grei kombinasjon og i forhold til F50 er jo DH8 et moderne fly som overhodet ikke har problemer slik SAS har med F50ene

En sannhet med modifikasjoner. De fleste av Widerøes Dash 8 er bygget fra 1990-1995 og er i så måte hverken særlig nyere eller mere moderne enn Fokkerne til SAS Braathens som alle er bygget i 1990.

Men det er ingen tvil om at SAS Braathens har hatt en del problemer med Fokker 50 på vestlandsproduksjonen og ekstra uheldig i det siste med hele 3 maskiner ute pga. teknisk. Men slike tilfeldigheter har rammet alle selskaper, også Widerøe. Men det er klart at tilgangen til reservedeler nok er mye bedre for Dash 8 enn Fokker 50.
 
For en tid tilbake så stod jo nesten samtlige av Widerøes Q400 på bakken på grunn av reservedelsmangel. Det var vel helst motorene det stod på, men det viser jo at det kan hende med selv de nyeste flyene.
 
Er det flere enn disse rutene som trafikkeres av F50?

CN-BR
CN-ZV (?)
HD-BR
BR-ML
BR-KB
KB-GM

Ellers er F50 et tregt fly, maks 215 kts indikert. Tror ikke det er noen rutefly i Norge som er tregere.. Q400 hadde vært luksus i forhold og det har jo SAS..

Ser ikke helt hvorfor WIF skal overta alle rutene nødvendigvis, hvorfor ikke Coast, Danish eller Bergenair ;)
 
Originally posted by JohnnyEagle



Ser ikke helt hvorfor WIF skal overta alle rutene nødvendigvis, hvorfor ikke Coast, Danish eller Bergenair ;)

De står da helt fritt til å starte opp.
 
Originally posted by fkrlf

Ok, men da har kanskje dette forandret seg. Vi hadde en Widerøediskusjon her for noen år siden (da Widerøe skulle ta over all propellproduksjon) og da stod flyene på bakken i hele NordNorge.. alt i følge dette forumet :)

.

ReCap.

SAS var SAS og drev Nordlink med F50
Braathens var BU og NAX fløy F50 for BU på Vestlandet.

SAS Kjøper BU , WF overtar i Nord.
SAS F50 på bakken , eller nesten, SKBU kjøper NAX ut av Folker produksjonen på Vestlandet , og Vips Westlink V2.0 er etablert.
Så var det ltt frem og tilbake om WF skulle ta over oxo på Vestlandet, men det var da diskusjoner om hva F50 Crew skulle finne på SAS var ikke akkurat expansive den gangen (heller), og skulle F50 crew lånes ut til WF ? Fagforeninger hadde sikkert litt å så , og sikkert mange telefoner mellom Sandvika, Fornebu og Frøvik senere så for ble Vestlink det de er.

Mulig at tiden er inne til å revurdere dette ? ,6 maskiner er jo en "liten" enhetsflåte for å si det mildt.
 
Originally posted by JohnnyEagle

Er det flere enn disse rutene som trafikkeres av F50?

CN-BR
CN-ZV (?)
HD-BR
BR-ML
BR-KB
KB-GM

Ellers er F50 et tregt fly, maks 215 kts indikert. Tror ikke det er noen rutefly i Norge som er tregere.. Q400 hadde vært luksus i forhold og det har jo SAS..

Ser ikke helt hvorfor WIF skal overta alle rutene nødvendigvis, hvorfor ikke Coast, Danish eller Bergenair ;)

ML-TR
 
Back
Top