Trety
ScanFlyer Rusty
I forbindelse med jobbreise fant jeg ut at det ville være tidseffektivt å kombinere min planlagte Trondheimstur med Molde, og særlig nå som det var åpnet ny rute med det nystartede selskapet Krohn Air.
Jeg troppet opp på Værnes kl. 07.40, 40 minutter før avgang. Man skal egentlig kunne benytte seg av automatinnsjekk, men jeg fikk ikke opp min flight på reservasjonsnummeret Berg-Hansen hadde gitt meg, så jeg måtte ty til gamlemåten - og det er lenge siden sist! Innsjekk gikk kjapt og greit, selv om damen i skranken måte lete igjennom navnelisten - men med maksimalt 32 passasjerer ombord er det fort gjort.
Flyet stod på gate 41, helt ytterst på innenrikspiren. Boardingen startet cirka ti-tolv minutter før avgang, og ute på plassen ble vi møtt av Sun-Air's Dornier 328 (OY-NCG) - med "www.krohnair.no" på flykroppen og en meget blid svensk flyvertinne. Krohn Air praktiserer free seating, og normalt synes jeg dette er noe herk, men så lenge man er fjerdemann ombord så er det helt okey. Fant meg et enkeltsete (Do328 har 2+1 seter i bredden) ved nødutgang og hadde dermed en plass til beina man normalt bare kan drømme om. Sun-Air har behagelige skinnseter i maskinene sine, og ut ifra tidligere erfaringer helt okey benplass på alle plasser. Vil anslå bare cirka 65% belegg, selv om alle economy-billetter var utsolgt nesten tre uker før avgang.
Har stor forståelse for at SAS la ned denne ruten, dersom det er representativt med kun 20 pax ombord.
De danske pilotene taxet overraskende fort bort til takeoffposisjon, og vi var raskt oppe i lufta. Dornier'n virker veldig sprek under takeoff, og vi var kjapt i lufta. Flyværet viste seg fra sin beste side, og den overraskende lavmælte brummingen fra motorene gjorde sitt til en behagelig tur - og fjellformasjonene under innflygning er spektakulære og bør oppleves fra lufta!
Det var naturlig nok ingen matservering om bord, men vi ble påspandert en kaffekopp, alternativt appelsinjuice eller vann. Men kjære Krohn Air - om det er så viktig å ikke ta med ny pulverkaffe fra Værnes, så sørg i det minste for å ha kaffekanner som greier å holde på varmen! Lunka pulverkaffe er ikke godt...
Alt i alt må det sies å være en trivelig ut, selv om prisnivået kan oppleves som noe stivt - billetten min kostet 1700 kroner en vei. Og når man har kun to avganger daglig så oppleves flex som litt meningsløst for mitt vedkomne.
Jeg troppet opp på Værnes kl. 07.40, 40 minutter før avgang. Man skal egentlig kunne benytte seg av automatinnsjekk, men jeg fikk ikke opp min flight på reservasjonsnummeret Berg-Hansen hadde gitt meg, så jeg måtte ty til gamlemåten - og det er lenge siden sist! Innsjekk gikk kjapt og greit, selv om damen i skranken måte lete igjennom navnelisten - men med maksimalt 32 passasjerer ombord er det fort gjort.
Flyet stod på gate 41, helt ytterst på innenrikspiren. Boardingen startet cirka ti-tolv minutter før avgang, og ute på plassen ble vi møtt av Sun-Air's Dornier 328 (OY-NCG) - med "www.krohnair.no" på flykroppen og en meget blid svensk flyvertinne. Krohn Air praktiserer free seating, og normalt synes jeg dette er noe herk, men så lenge man er fjerdemann ombord så er det helt okey. Fant meg et enkeltsete (Do328 har 2+1 seter i bredden) ved nødutgang og hadde dermed en plass til beina man normalt bare kan drømme om. Sun-Air har behagelige skinnseter i maskinene sine, og ut ifra tidligere erfaringer helt okey benplass på alle plasser. Vil anslå bare cirka 65% belegg, selv om alle economy-billetter var utsolgt nesten tre uker før avgang.
Har stor forståelse for at SAS la ned denne ruten, dersom det er representativt med kun 20 pax ombord.
De danske pilotene taxet overraskende fort bort til takeoffposisjon, og vi var raskt oppe i lufta. Dornier'n virker veldig sprek under takeoff, og vi var kjapt i lufta. Flyværet viste seg fra sin beste side, og den overraskende lavmælte brummingen fra motorene gjorde sitt til en behagelig tur - og fjellformasjonene under innflygning er spektakulære og bør oppleves fra lufta!
Det var naturlig nok ingen matservering om bord, men vi ble påspandert en kaffekopp, alternativt appelsinjuice eller vann. Men kjære Krohn Air - om det er så viktig å ikke ta med ny pulverkaffe fra Værnes, så sørg i det minste for å ha kaffekanner som greier å holde på varmen! Lunka pulverkaffe er ikke godt...
Alt i alt må det sies å være en trivelig ut, selv om prisnivået kan oppleves som noe stivt - billetten min kostet 1700 kroner en vei. Og når man har kun to avganger daglig så oppleves flex som litt meningsløst for mitt vedkomne.