• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Krohn Air starter Molde - Bergen

Den Jetstreamen som nevnes i samband med dette, kommer den i tillegg eller til erstatning for Dornieren?

Dette vil vel også bety at de skal over på eget AOC etterhvert? Med alt det medfører av ekstra administrasjon etc. Det kan bli en drøy utfordring for et selskap som etter eget utsagn ville ha forsvunnet om vekterstreiken hadde vart noen dager lengre. Jeg har sansen for KrohnAir og håper de får det til.
 
Den Jetstreamen som nevnes i samband med dette, kommer den i tillegg eller til erstatning for Dornieren?
Dern kommer i tillegg.

Dette vil vel også bety at de skal over på eget AOC etterhvert?
Det er vel høyst tvilsomt. Etter hva jeg forstår medfører det en betydelig kostnad og en større organisasjon enn hva selskapet har pr i dag.
 
Jo, de jobber med egen AOC, så det kommer. Det har de gjort helt siden starten.
 
Hmm, slik det fremstilles i RB i dag, så virker det som Krohn har kjøpt flyet. Ikke leased. Stemmer det Wiggo?

Det sto også at flyet egentlig var tiltenkt KSU-TRD, men siden WIF åpnet den, så måtte de tenke annerledes siden kontrakt på kjøpet allerede var tegnet.
 
På RB-nett skriver de at avgang fra MOL blir 06:45 med retur i 17-tida. Skal virkelig maskinen deres stå parkert på BGO i en 8-9 timer? Det hørtes dyrt ut... Eller kanskje de planlegger noe fra BGO også?
 
Jo, de jobber med egen AOC, så det kommer. Det har de gjort helt siden starten.
Én sak er å "jobbe med noe", noe annet er å realisere det. Skal selvfølgelig aldri si aldri, men det vil ihvertfall ikke skje i morgen.
 
Hele saken finnes her: http://www.rbnett.no/lokal/molde/article248072.ece

Da har de altså kjøpt 1 stk Dornier og 1 stk Jetstream (som er moderne og støysvak). Høres ut som en merkelig miks, spesielt når man kun har to fly i flåten. Men Krohn har tidligere sagt at han satser på en egen nisje som ikke dekkes av andre og at han ikke vil fly i direkte konkurranse, så det kan godt hende det er gjennomførbart.

En quote om prising og Krohn sin målgruppe:

- Vil det bli tøft prismessig å konkurrere med Widerøe?

- Nei, på ingen måte. Vi retter oss inn mot næringslivet, og dets behov. Uten at vi skal overprise ruta, legger vi oss på nivå med «Flex»-prisene til Widerøe. Flyet vårt er ikke stort nok til å drive med «Happy»-billetter, sier Claus Krohn.
 
Krohn Air skal ta opp konkurransen med Widerøe og starter Molde - Bergen.

http://www.molde-airport.com/index.php?xnewsaction=fullnews&newsarch=072010&newsid=2

Ikke uventet satser Krohn videre og gir folk det flytilbudet de har behov for. Widerøe har lagt seg selv laglig til for hugg med en svært arrogant holdning til markedet ved ikke å gi regionen den tidlige avgangen til Bergen.

Tror nok desverre at dette blir blod rødt i regnskapene til Kroghn. Er nok borte i løpet av 1 år.
 
Synes det er spenstig tenkt, når WF skulle starte på den opprinnelige planlagte ruten så plukker de bare et annet sted.
 
Tja, si ikke det. Men de hopper nok av om Widerøe rokkerer litt i rutetabellen sin. Men da kan det vel fort lukte Molde-Stavanger i stedet.

Det som nok bør være den største kimen til bekymring er at de planlegger å operere med 2 fly som tilsammen vil fly en 5-6 timer pr.dag. Det vil jo gi svært høye produksjonskostnader.
 
Widerøe har en svært arrogant holdning til markedet

Bare et kjapt spørsmål; er dette ditt eget synspunkt, eller er du under den oppfatning at dette er gjengs oppfatning blandt næringsliv og folk flest i Molde?

Det avviker nemlig med den oppfatning jeg føler på her i regionen, hvor Widerøe blir tatt i mot med åpne armer og masse goodwill, også før nyheten om TRD-ruten.
 
Last edited:
Jeg syntes det er tøft gjort å satse penger på dette! Håper virkelig at det blir stang inn! Det viser seg at det ikke er marked for slike selskaper i Norge, dessvere. Vis det er det så vil de ikke betale det det koster. Det koster mye penger å drifte disse maskinene.
 
Bare et kjapt spørsmål; er dette ditt eget synspunkt, eller er du under den oppfatning at dette er gjengs oppfatning blandt næringsliv og folk flest i Molde?

Det avviker nemlig med den oppfatning jeg føler på her i regionen, hvor Widerøe blir tatt i mot med åpne armer og masse goodwill, også før nyheten om TRD-ruten.
Det er min oppfatning og magne med meg, blandt annet i næringslivet. Spesielt folk som arbeider offshore på bestemte installasjoner med utreise fra Bergen har reagert svært negativt da de med WF sitt ruteprogram må reise dagen i forvegen for å rekke transporten ut.

Det er også noen bedrifter her i byen som har kontrakter på vedlikehold av diverse installasjoner som nå med WF sitt ruteprogram må sende folket dagen i forvegen.

WF sitt svar til dette har vært at "Ja, første avgang er noe senere enn i dag, men vi setter jo inn større fly i form av Q400 med plass til 76 pax."
Så føyde de til at "Dersom veksten blir stor nok samenlignet med dagens volum på sambandet MOL - BGO så skal vi vurdere å sette inn en avgang nr 4 tidlig på morgenen"
Hva hjelper det om flyet så har plass til 500 pax så lenge det flyr til tider som få har nytte av?

Ikke rart at de som sogner til KSU ser positivt på WF. De har jo fått oprettholdt sitt rutprogram. Det har altså ikke MOL.
 
Back
Top