Flybird
ScanFlyer Blue
4. juni 2009: Kristiansand-Amsterdam-Detroit-New York
11. juni 2009: New York-Amsterdam-Stavanger
Pris: 4100 kr
Klasse: Økonomi
Sommeren 2009 startet med en ukes ferie i New York. Billettene ble bestillt 1,5 måneder før avreise hos wideroe.no. Billigste alternativ kom opp med et flybytte i Detroit. Dette var selvfølgelig til stor glede for meg, mens resten av reisefølge ville nok foretrukket direktefly fra AMS til NYC.
4. juni 2009 – kl. 11:30 – 1t35min
KLM – KL1210 – Kristiansand(KRS)-Amsterdam(AMS)
Embraer 190 – PH-EZC – 24D(midtgang)
Innsjekkingen ble foretatt på nett dagen før avreise. Ettersom reisefølge skulle returnere til ulike flyplasser måtte vi dele opp bestillingen. Dette førte imidlertid ikke til noe problem ved innsjekking på KLM.no da jeg kunne knytte sammen alle tre referansenr. Meget praktisk!
Vi ankom Kristiansand lufthavn Kjevik med rutebuss. Det ble en rask tur innom bag-drop’en før vi fortsatte til gaten. Turen til Amsterdam ble fløyet med KLMs nye regionaljetfly Embraer 190. Denne hadde første tur til Kjevik i mars 2009.
Flyet fremstod som nytt og fint. Kabinfaktoren vil jeg anslå til 90%.
Serveringen bestod av småsnacks samt drikke.
Det var fint flyvær sydover og vi ankom AMS i henhold til ruteplan. Her takser vi forbi en Boeing 747 fra Virgin Atlantic. Etter ankomst Schiphol måtte vi en kjapp tur innom en transferautomat å ordne med samlet seating på siste leg fra Detroit til New York ettersom jeg ikke fikk valgt dette ved innsjekk på nett dagen før. Er virkelig fan av disse transferautomatene KLM har plassert rundt på Schiphol!
4. juni 2009 – kl. 15:10 – 8t35min
Northwest – NW47 – Amsterdam(AMS)-Detroit(DTW)
Airbus A330-300 – 19C(midtgang)
Da seatingen var ordnet på transferautomaten bar det avgårde til pir E. Det er lange avstander på Schiphol, men man slipper i det minste å bytte terminal. Turen til Detroit ble fløyet med en A330 fra Northwest.
Setekonfigurasjonen i flyet var 2-4-2 og vi hadde alle fått utdelt en liten pute og et tynt teppe da vi kom ombord. Kabinfaktoren var tilnærmet 100% denne ettermiddagen.
Flyet var utstyrt med AVOD. Her var det et greit utvalg av filmer, serier og musikk.
Likte godt kartdelen til AVODen hvor man kunne “explore on your own”.
En drøy time etter avgang var det tid for matservering. Vi fikk tilbudet mellom kylling og pasta. Uheldigvis for oss gikk de tom for kylling på raden fremfor oss. Meget irriterende! Maten smakte forøvrig heilt greit.
En drøy time før landing var det tid for nok en servering. Denne gangen fikk vi servert to miniwraps pluss en is. Da jeg ikke var blitt mett av det forrige vegetarmåltidet spurte jeg om å få en porsjon ekstra; noe jeg dessverre ikke fikk.
Ettersom dette var min første tur til USA var jeg veldig spent på grensekontrollen. Har lest mange plasser på nettet om folk som sier dette er en tidkrevende og slitsom prosess, særlig når man skal bytte til innenriksfly. Min opplevelse var det motsatte. Det var bare et par stk fremfor oss i køen, og turen gjennom immigrasjon og toll gikk meget raskt. 50 meter etter at vi forlot tollen var det en bag-drop for transferbagasje. Meget enkelt!
4. juni 2009 – kl. 19:25 – 2t5min
Delta – DL3108 – Detroit(DTW)-New York(LGA)
Airbus 319 – N343NB – 7B(midten)
Vi benyttet oss av terminalens express tram for å ta oss til søndre del av pir A hvor flyet til New York gikk fra. Pir A er en del av the McNamara Terminal som stod ferdig i februar 2002. Denne terminalen er forebeholdt SkyTeam-medlemmer. Flyplassen bærer det offisielle navnet Detroit Metropolitan Wayne County Airport, men blir forkortet til Detroit Metro Airport.
Etter en liten flytur fra Deotrit landet vi på LaGuardia Airport i Queens i New York. Det første jeg la merke til var at amerikanerene har andre regler for mobilbruk på fly. Da vi ble ønsket velkommen like etter touch down fikk vi beskjed om at det nå var tillatt å slå på mobilen. Amerikaneren ved siden av meg tok så opp telefonen og ringte kona mens vi takset inn mot terminalen. Må si jeg foretrekker reglene her hjemme da jeg ikke er fan av mobilsamtaler når man sitter så tett! LaGuardia var forøvrig ikke en flyplass jeg vil tilbake til. Den fremstod som en gammel og slitt flyplass.
Da bagasjen var plukket opp bar det i taxi til leiligheten vi hadde leid på Manhattan, ikke langt fra Central Park. Denne lå i et relativt nytt leilighetskompleks ved Broadway / West 110th street, kun 60 meter fra nærmeste T-banestasjon. Den kostet oss 1.637 USD for en uke, som ble 39 USD per person per natt. Dette må sies å være en god pris med tanke på at leiligheten var utstyrt med internett, flatskjermTV, oppvaskmaskin, vaskemaskin, tørketrommel, osv...
Vi kjøpte oss et en-ukes T-banekort for å ta oss rundt i New York. En av dagene måtte likevel brukes til utforske livet utenfor Manhatten ved å leie bil. Betalte 1.185 NOK for å leie en 7-seters Toyota i et døgn, innkludert 3 sjåfører og forsikring for sjåfører under 25 år. Kjørte da til fabrikkutsalget Woodbury Common Premium Outlets som ligger en times biltur øst for New York. Dette skal visstnok være et av verdens største fabrikkutsalg med over 200 butikker.
Times Square er et musst for alle New York-besøk. Her er det et myldrende folkeliv på kveldstid med turister fra hele verden!
Folk satt i klappstoler midt i gata og kikket opp på de lysende reklameskiltene rundt seg.
Utkikksplattformen på Rockefeller Center gir en fantastisk utsikt over hele Manhatten med Central Park i nord og Empire State Building i sør.
Frihetsgudinna oppleves best fra båt da man har fantastisk utsikt til både Frihetsgudinna og New York skyline!
11. juni 2009: New York-Amsterdam-Stavanger
Pris: 4100 kr
Klasse: Økonomi

Sommeren 2009 startet med en ukes ferie i New York. Billettene ble bestillt 1,5 måneder før avreise hos wideroe.no. Billigste alternativ kom opp med et flybytte i Detroit. Dette var selvfølgelig til stor glede for meg, mens resten av reisefølge ville nok foretrukket direktefly fra AMS til NYC.
4. juni 2009 – kl. 11:30 – 1t35min
KLM – KL1210 – Kristiansand(KRS)-Amsterdam(AMS)
Embraer 190 – PH-EZC – 24D(midtgang)
Innsjekkingen ble foretatt på nett dagen før avreise. Ettersom reisefølge skulle returnere til ulike flyplasser måtte vi dele opp bestillingen. Dette førte imidlertid ikke til noe problem ved innsjekking på KLM.no da jeg kunne knytte sammen alle tre referansenr. Meget praktisk!

Vi ankom Kristiansand lufthavn Kjevik med rutebuss. Det ble en rask tur innom bag-drop’en før vi fortsatte til gaten. Turen til Amsterdam ble fløyet med KLMs nye regionaljetfly Embraer 190. Denne hadde første tur til Kjevik i mars 2009.

Flyet fremstod som nytt og fint. Kabinfaktoren vil jeg anslå til 90%.

Serveringen bestod av småsnacks samt drikke.

Det var fint flyvær sydover og vi ankom AMS i henhold til ruteplan. Her takser vi forbi en Boeing 747 fra Virgin Atlantic. Etter ankomst Schiphol måtte vi en kjapp tur innom en transferautomat å ordne med samlet seating på siste leg fra Detroit til New York ettersom jeg ikke fikk valgt dette ved innsjekk på nett dagen før. Er virkelig fan av disse transferautomatene KLM har plassert rundt på Schiphol!
4. juni 2009 – kl. 15:10 – 8t35min
Northwest – NW47 – Amsterdam(AMS)-Detroit(DTW)
Airbus A330-300 – 19C(midtgang)

Da seatingen var ordnet på transferautomaten bar det avgårde til pir E. Det er lange avstander på Schiphol, men man slipper i det minste å bytte terminal. Turen til Detroit ble fløyet med en A330 fra Northwest.

Setekonfigurasjonen i flyet var 2-4-2 og vi hadde alle fått utdelt en liten pute og et tynt teppe da vi kom ombord. Kabinfaktoren var tilnærmet 100% denne ettermiddagen.

Flyet var utstyrt med AVOD. Her var det et greit utvalg av filmer, serier og musikk.

Likte godt kartdelen til AVODen hvor man kunne “explore on your own”.

En drøy time etter avgang var det tid for matservering. Vi fikk tilbudet mellom kylling og pasta. Uheldigvis for oss gikk de tom for kylling på raden fremfor oss. Meget irriterende! Maten smakte forøvrig heilt greit.

En drøy time før landing var det tid for nok en servering. Denne gangen fikk vi servert to miniwraps pluss en is. Da jeg ikke var blitt mett av det forrige vegetarmåltidet spurte jeg om å få en porsjon ekstra; noe jeg dessverre ikke fikk.
Ettersom dette var min første tur til USA var jeg veldig spent på grensekontrollen. Har lest mange plasser på nettet om folk som sier dette er en tidkrevende og slitsom prosess, særlig når man skal bytte til innenriksfly. Min opplevelse var det motsatte. Det var bare et par stk fremfor oss i køen, og turen gjennom immigrasjon og toll gikk meget raskt. 50 meter etter at vi forlot tollen var det en bag-drop for transferbagasje. Meget enkelt!
4. juni 2009 – kl. 19:25 – 2t5min
Delta – DL3108 – Detroit(DTW)-New York(LGA)
Airbus 319 – N343NB – 7B(midten)
Vi benyttet oss av terminalens express tram for å ta oss til søndre del av pir A hvor flyet til New York gikk fra. Pir A er en del av the McNamara Terminal som stod ferdig i februar 2002. Denne terminalen er forebeholdt SkyTeam-medlemmer. Flyplassen bærer det offisielle navnet Detroit Metropolitan Wayne County Airport, men blir forkortet til Detroit Metro Airport.

Etter en liten flytur fra Deotrit landet vi på LaGuardia Airport i Queens i New York. Det første jeg la merke til var at amerikanerene har andre regler for mobilbruk på fly. Da vi ble ønsket velkommen like etter touch down fikk vi beskjed om at det nå var tillatt å slå på mobilen. Amerikaneren ved siden av meg tok så opp telefonen og ringte kona mens vi takset inn mot terminalen. Må si jeg foretrekker reglene her hjemme da jeg ikke er fan av mobilsamtaler når man sitter så tett! LaGuardia var forøvrig ikke en flyplass jeg vil tilbake til. Den fremstod som en gammel og slitt flyplass.

Da bagasjen var plukket opp bar det i taxi til leiligheten vi hadde leid på Manhattan, ikke langt fra Central Park. Denne lå i et relativt nytt leilighetskompleks ved Broadway / West 110th street, kun 60 meter fra nærmeste T-banestasjon. Den kostet oss 1.637 USD for en uke, som ble 39 USD per person per natt. Dette må sies å være en god pris med tanke på at leiligheten var utstyrt med internett, flatskjermTV, oppvaskmaskin, vaskemaskin, tørketrommel, osv...

Vi kjøpte oss et en-ukes T-banekort for å ta oss rundt i New York. En av dagene måtte likevel brukes til utforske livet utenfor Manhatten ved å leie bil. Betalte 1.185 NOK for å leie en 7-seters Toyota i et døgn, innkludert 3 sjåfører og forsikring for sjåfører under 25 år. Kjørte da til fabrikkutsalget Woodbury Common Premium Outlets som ligger en times biltur øst for New York. Dette skal visstnok være et av verdens største fabrikkutsalg med over 200 butikker.


Times Square er et musst for alle New York-besøk. Her er det et myldrende folkeliv på kveldstid med turister fra hele verden!

Folk satt i klappstoler midt i gata og kikket opp på de lysende reklameskiltene rundt seg.

Utkikksplattformen på Rockefeller Center gir en fantastisk utsikt over hele Manhatten med Central Park i nord og Empire State Building i sør.


Frihetsgudinna oppleves best fra båt da man har fantastisk utsikt til både Frihetsgudinna og New York skyline!
Last edited by a moderator: