Kristiansand - Amsterdam - Detroit - New York - Amsterdam - Stavanger

Flybird

ScanFlyer Blue
4. juni 2009: Kristiansand-Amsterdam-Detroit-New York
11. juni 2009: New York-Amsterdam-Stavanger
Pris: 4100 kr
Klasse: Økonomi

KRS-AMS-DTW-NYC-AMS-SVG.jpg

Sommeren 2009 startet med en ukes ferie i New York. Billettene ble bestillt 1,5 måneder før avreise hos wideroe.no. Billigste alternativ kom opp med et flybytte i Detroit. Dette var selvfølgelig til stor glede for meg, mens resten av reisefølge ville nok foretrukket direktefly fra AMS til NYC.

4. juni 2009 – kl. 11:30 – 1t35min
KLM – KL1210 – Kristiansand(KRS)-Amsterdam(AMS)
Embraer 190 – PH-EZC – 24D(midtgang)

Innsjekkingen ble foretatt på nett dagen før avreise. Ettersom reisefølge skulle returnere til ulike flyplasser måtte vi dele opp bestillingen. Dette førte imidlertid ikke til noe problem ved innsjekking på KLM.no da jeg kunne knytte sammen alle tre referansenr. Meget praktisk!

NewYork-tur1.jpg

Vi ankom Kristiansand lufthavn Kjevik med rutebuss. Det ble en rask tur innom bag-drop’en før vi fortsatte til gaten. Turen til Amsterdam ble fløyet med KLMs nye regionaljetfly Embraer 190. Denne hadde første tur til Kjevik i mars 2009.

NewYork-tur2.jpg

Flyet fremstod som nytt og fint. Kabinfaktoren vil jeg anslå til 90%.

NewYork-tur3.jpg

Serveringen bestod av småsnacks samt drikke.

NewYork-tur4.jpg

Det var fint flyvær sydover og vi ankom AMS i henhold til ruteplan. Her takser vi forbi en Boeing 747 fra Virgin Atlantic. Etter ankomst Schiphol måtte vi en kjapp tur innom en transferautomat å ordne med samlet seating på siste leg fra Detroit til New York ettersom jeg ikke fikk valgt dette ved innsjekk på nett dagen før. Er virkelig fan av disse transferautomatene KLM har plassert rundt på Schiphol!

4. juni 2009 – kl. 15:10 – 8t35min
Northwest – NW47 – Amsterdam(AMS)-Detroit(DTW)
Airbus A330-300 – 19C(midtgang)

NewYork-tur5.jpg

Da seatingen var ordnet på transferautomaten bar det avgårde til pir E. Det er lange avstander på Schiphol, men man slipper i det minste å bytte terminal. Turen til Detroit ble fløyet med en A330 fra Northwest.

NewYork-tur7.jpg

Setekonfigurasjonen i flyet var 2-4-2 og vi hadde alle fått utdelt en liten pute og et tynt teppe da vi kom ombord. Kabinfaktoren var tilnærmet 100% denne ettermiddagen.

NewYork-tur8.jpg

Flyet var utstyrt med AVOD. Her var det et greit utvalg av filmer, serier og musikk.

NewYork-tur9.jpg

Likte godt kartdelen til AVODen hvor man kunne “explore on your own”.

NewYork-tur6.jpg

En drøy time etter avgang var det tid for matservering. Vi fikk tilbudet mellom kylling og pasta. Uheldigvis for oss gikk de tom for kylling på raden fremfor oss. Meget irriterende! Maten smakte forøvrig heilt greit.

NewYork-tur10.jpg

En drøy time før landing var det tid for nok en servering. Denne gangen fikk vi servert to miniwraps pluss en is. Da jeg ikke var blitt mett av det forrige vegetarmåltidet spurte jeg om å få en porsjon ekstra; noe jeg dessverre ikke fikk.

Ettersom dette var min første tur til USA var jeg veldig spent på grensekontrollen. Har lest mange plasser på nettet om folk som sier dette er en tidkrevende og slitsom prosess, særlig når man skal bytte til innenriksfly. Min opplevelse var det motsatte. Det var bare et par stk fremfor oss i køen, og turen gjennom immigrasjon og toll gikk meget raskt. 50 meter etter at vi forlot tollen var det en bag-drop for transferbagasje. Meget enkelt!

4. juni 2009 – kl. 19:25 – 2t5min
Delta – DL3108 – Detroit(DTW)-New York(LGA)
Airbus 319 – N343NB – 7B(midten)

Vi benyttet oss av terminalens express tram for å ta oss til søndre del av pir A hvor flyet til New York gikk fra. Pir A er en del av the McNamara Terminal som stod ferdig i februar 2002. Denne terminalen er forebeholdt SkyTeam-medlemmer. Flyplassen bærer det offisielle navnet Detroit Metropolitan Wayne County Airport, men blir forkortet til Detroit Metro Airport.

NewYork-tur11.jpg

Etter en liten flytur fra Deotrit landet vi på LaGuardia Airport i Queens i New York. Det første jeg la merke til var at amerikanerene har andre regler for mobilbruk på fly. Da vi ble ønsket velkommen like etter touch down fikk vi beskjed om at det nå var tillatt å slå på mobilen. Amerikaneren ved siden av meg tok så opp telefonen og ringte kona mens vi takset inn mot terminalen. Må si jeg foretrekker reglene her hjemme da jeg ikke er fan av mobilsamtaler når man sitter så tett! LaGuardia var forøvrig ikke en flyplass jeg vil tilbake til. Den fremstod som en gammel og slitt flyplass.

NewYork-tur12.jpg

Da bagasjen var plukket opp bar det i taxi til leiligheten vi hadde leid på Manhattan, ikke langt fra Central Park. Denne lå i et relativt nytt leilighetskompleks ved Broadway / West 110th street, kun 60 meter fra nærmeste T-banestasjon. Den kostet oss 1.637 USD for en uke, som ble 39 USD per person per natt. Dette må sies å være en god pris med tanke på at leiligheten var utstyrt med internett, flatskjermTV, oppvaskmaskin, vaskemaskin, tørketrommel, osv...

NewYork-tur13.jpg

Vi kjøpte oss et en-ukes T-banekort for å ta oss rundt i New York. En av dagene måtte likevel brukes til utforske livet utenfor Manhatten ved å leie bil. Betalte 1.185 NOK for å leie en 7-seters Toyota i et døgn, innkludert 3 sjåfører og forsikring for sjåfører under 25 år. Kjørte da til fabrikkutsalget Woodbury Common Premium Outlets som ligger en times biltur øst for New York. Dette skal visstnok være et av verdens største fabrikkutsalg med over 200 butikker.

NewYork-tur14.jpg

NewYork-tur15.jpg

Times Square er et musst for alle New York-besøk. Her er det et myldrende folkeliv på kveldstid med turister fra hele verden!

NewYork-tur19.jpg

Folk satt i klappstoler midt i gata og kikket opp på de lysende reklameskiltene rundt seg.

NewYork-tur16.jpg

Utkikksplattformen på Rockefeller Center gir en fantastisk utsikt over hele Manhatten med Central Park i nord og Empire State Building i sør.

NewYork-tur17.jpg

NewYork-tur18.jpg

Frihetsgudinna oppleves best fra båt da man har fantastisk utsikt til både Frihetsgudinna og New York skyline!

Last edited by a moderator:
11. juni 2009 – 16:20 – 7t40min
Delta – DL792 – New York(EWR)-Amsterdam(AMS)
Boeing 767-300ER – N197DN – 40D(midten)

Etter syv dager i New York med besøk hos de største turistattraksjonene bar det tilbake til Norge. Jeg klarte å overtale reisefølge til å reise kollektivt fra leiligheten vår i W110th street til Newark Liberty International Airport. Dette innebar en reise med ikke mindre enn fem ulike tog. For å si det sånn; vi var de siste som sjekket inn på den flighten(!).

NewYork-tur20.jpg

Newark Airport har et AirTrain System som går mellom de ulike terminalene.

NewYork-tur22.jpg

På veg mot terminal B knipset jeg et bilde av disse to Skandinaverne som stod parkert ved terminal C.

NewYork-tur23.jpg

767’en fra Delta kom trillende inn til gate B42 en smule forsinket.

NewYork-tur21.jpg

NewYork-tur24.jpg

Flyet som tok oss over dammen til Europa var tydelig en eldre maskin. Denne ble levert til Delta i desember 1997. Flyet var heller ikke utstyrt med AVOD, så vi måtte nøye oss med skjermene i taket. Her lå det også utdelt puter og tepper i hvert sete, pluss en sovemaske.

NewYork-tur25.jpg

Til første måltid kunne vi velge mellom kylling og en vegetarrett med bønner. Her gikk de også tom for kylling før de nådde vår rad. Jeg var meget skuffet ettersom det samme skjedde på utreisen. Dårlig!

NewYork-tur26.jpg

Før ankomst var det enkel servering bestående av banan, muffin og juice. Måtte selvfølgelig våkne med en kaffe ettersom vi som skulle videre til Stavanger etter seks timer i transfer i Amsterdam.

NewYork-tur29.jpg

Etter nærmere åtte timers flytur takset vil inn til pir E på Amsterdam Airport Schiphol.

NewYork-tur27.jpg

Ved ankomst Amsterdam ble det tid til en liten tur innom sentrum for å kikke. Ettersom dette var i 7-tiden om morningen var det svært lite å finne på, så vi trakk fort tilbake til flyplassen.

NewYork-tur32.jpg

Har tidligere kun vært innenfor sikkerhetskontrollen på Schiphol, så denne gangen benyttet jeg muligheten til å kikke meg litt rundt på flyplassen.

NewYork-tur33.jpg

Det er god skilting på Schiphol, så det er ingen problem å finne frem.

NewYork-tur31.jpg

Da terminalen var ferdig utforsket ble det tilbrakt en god del tid på besøksterassen. Denne befinner seg på taket av terminalen med fantastisk utsikt over de sentrale pirene. Var redd jeg bare skulle treffe på flynerder der oppe, men her var det folk i alle aldre. Alt fra barnefamilier til pensjonister. Det er ingen tvil om at fly fasinerer mange!

NewYork-tur30.jpg

NewYork-tur36.jpg

NewYork-tur35.jpg

En Airbus A330-300 fra KLM har nettopp ankommet gate og losser bagasje.

NewYork-tur34.jpg

NewYork-tur28.jpg

SkyTeam er en dominerende allianse på Schiphol.

12. juni 2009 – 12:50 – 1t35
KLM – KL1201 – Amsterdam(AMS)-Stavanger(SVG)
Fokker 70 – PH-KZU – 7A(vindu)

Det var en liten Fokker 70 som skulle fly oss fra Amsterdam til Stavanger denne formiddagen.

NewYork-tur38.jpg

Da vi endelig kom ombord i flyet hadde jetlagen tatt overtaket og det var bare en ting å ta seg til; sove! Hoppet glatt over serveringen og sov hele veien hjem.

NewYork-tur39.jpg

Det er alltid like trist å ankomme Stavanger lufthavn Sola fra utlandet. Ankomsthallen er liten og takhøyden er lav. Det gjør hele rommet føles ganske trangt. Man vil ut i den lyse og trivelige ankomsthallen for innland så fort som mulig!

Alt i alt en fin tur levert av SkyTeam-partnerne KLM, Northwest og Delta. Besetningen var hyggelig og servicen var bra. Likevel må det påpekes at jeg er meget skuffet over at vi fikk servert vegetarmat på begge de transatlantiske flyvningene. Håper jeg ikke opplever det flere ganger.

Tidligere rapporter:
SVG-AMS-IST-AMS-SVG
SVG-WAW-SVG
SVG-AMS-SIN-KUL-AMS-SVG

Takk for kjempefin rapport og flotte bilder. Bilder av mat og andre servicerelaterte ting er alltid spennende.

Da jeg ikke var blitt mett av det forrige vegetarmåltidet spurte jeg om å få to wraps; dette fikk jeg desverre ikke.

Mener du at de faktisk svarte "Nei, det kan du ikke få"? Interessant service...

Mener du at de faktisk svarte "Nei, det kan du ikke få"? Interessant service...
Ser det er rom for en misforståelse der, så jeg skrev det litt om nå.
En "porsjon" inneholdt to wraps, og jeg spurte om å få to til. Dette fikk jeg ikke og måtte nøye meg med de opprinnelige to jeg fikk utdelt.
Synes forøvrig det er dårlig planlagt fra flyselskapets side å gå tom for den matretten de vet de fleste av passasjerene ønsker.

Takk for flott rapport! Kjipt matopplegg. Pasta er vel stort sett alltid vegetarisk. Hvor mange prosent av passasjerene er vegetarianere? Koselig med god mat på turen, og når man ikke får det som er annonsert, så har man grunn til å være misfornøyd, ja!

Takk for en hyggelig rapport :)
Min erfaring er at det blir tomt for den mest "populære" retten på de bakerste radene i fremre økonomikabin og de siste radene i aft economy cabin

Takk for fin rapport!

Er det noen som vet hva den Virgin Atlantic 747-400 maskinen gjorde i AMS??

BF:cool2

Back