Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

S7 sjefen er ikke veldig optimistisk på vegne av russisk jetmotorindustri

https://www.ch-aviation.com/portal/...hief-warns-of-looming-engine-crunch-in-russia

“There are two problems: ever since 1917, not a single programme has been completed on time. The second problem, a more serious one, is that the key element of the aircraft is the engine. The service life of a Western engine is ten years, eight years in reality,” he explained. “So from 2022 [when sanctions started] we add eight years, but by 2030, if we do not learn how to overhaul the engines, there won’t be 205 foreign aircraft, but zero.”

Russia can focus on making its own engines, but in this case it is “guaranteed to always lag behind. We won’t have time to catch up technically; we won’t be able to develop the knowledge base to catch up with modern Western engines. Western companies are not asleep either - in 20 years they will release the next engine,” Elin said.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

God oppsummering av situasjonen for sivil russisk luftfart.

Espen
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

AerCap har fått ut penger for stjålne fly i Russland, fløyet av Ural Airlines og S7 Airlines

https://www.ch-aviation.com/portal/news/135533-aercap-receives-572mn-pay-out-from-russian-insurer

Irish lessor AerCap has received an insurance pay-out of approximately USD572 million, fully settling claims with a Russian insurer against Ural Airlines (U6, Ekaterinburg) and S7 Airlines (S7, Novosibirsk) concerning airframes and engines leased to the two carriers as of February 2022.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Den sivile luftfarten i Russland ser ut til å få påfyll av individer fra Asia, eksempelvis denne maskinen som ble tatt i bruk av Rossiya så nylig som i august 2023 etter å ha blitt fløyet til DME i mars samme år.

https://www.planespotters.net/photo/1532643/ra-73485-rossiya-russian-airlines-boeing-737-9gperwl

Ja, men viktig å huske at flyet er eid av det russiske leasingselskapet GTLK. Derfor alltid vært i «russisk» eie, vi vil nok se mer av dette fremover der russiske leasorer (staten) henter hjem fly til Russland for å leie dem ut til russiske flyselskaper.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Reservedelsproblematikken og den russiske flysikkerheten blir ikke noen bedre av dette...

Espen
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

En IL-76 fra det russiske luftforsvaret skal ha ¨styrtet¨ i Belgorod-regionen ved grensen til Ukraina, russland hevder at de hadde 64 ukrainske krigsfanger ombord, men lister viser navn som allerede er overlevert tidligere i 2024.
Et skudd i blinde fra meg, er at russland lister opp navn som ikke lever lengre etter ¨krigen¨.

An Il-76 transport aircraft of the Russian Air Force crashed in the Belgorod region and burst into flames.

According to the Russian Defense Ministry, there were 65 captured military personnel of the Ukrainian Armed Forces on board, transported to the Belgorod region for exchange, along with 6 crew members and 3 accompanying persons.
A list of names of those on board was later released, but this list was disputed due to claims stating that multiple POW's that were on the list, had already been released.

Ukrainian military sources stated the aircraft was carrying missiles for the S-300 air defense system.
https://aviation-safety.net/wikibase/351126

NRK:
Russland ber om møte i Tryggingsrådet etter flykrasj Den russiske utanriksministeren Sergej Lavrov har bede om eit hastemøte i Tryggingsrådet i FN onsdag kveld. Det melder Reuters.
Førespurnaden kjem etter at eit militært, russisk fraktfly styrta like ved Ukraina onsdag føremiddag.

Alle dei 74 personane som var om bord skal ha mista livet, ifylgje det russiske departementet for særskilde hendingar.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Aero Norway skal ha fremleiet to motorer til UTair. Som de naturlig ikke har fått betalt for eller vet hvor eller hvordan er per i dag. Samtidig ønsker motorenes eier, leasingselskapet FTAI Aviation å få motorene tilbake. Og har saksøkt Aero Norway for 137 MNOK

Kilde: Finansavisen
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Aircastle skal også ha fått ut cash for fly. Uten ha oversikt, så virker det som veldig mange av leasingselskapene nå har blitt betalt, et eller annet for stjålne fly?

Wizzair har her til morgen fjernet to CPH ruter fra salg i S24. Det drejer sig om Larnaca der var planlagt til 3x ugentlig og den nye rute til Rom som skulle starte 02JUL.

https://www.ch-aviation.com/news/136604-aircastle-settles-with-russian-airlines-for-43mn

Aircastle has joined a list of lessors that have reached settlement deals with Russian airlines, receiving USD43 million from two unnamed carriers, it said in a quarterly report issued in early January 2024.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

De ser nå på hvordan de kan komme i gang med flytrafikk igjen.

https://airwaysmag.com/ukraine-talks-resume-int-flights/

Ukraine has begun official negotiations with aviation regulators to resume international operations. The country’s government has started talking with American and European governing bodies and consulting with the Israeli civil aviation authority
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

God morgen fra Astana. Jeg ankom fra Warszawa idag og ruten viser som kjent at krigen i Urkaine paavirker luftfarten. Det tok 1,5 mer enn foer februar 2022.
 

Attachments

Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Det vurderes sanksjoner mot Iran Air på grunn av deres støtte til Russland, som vil blokkere dem fra Europa.

https://www.ch-aviation.com/news/138393-iranair-threatened-with-europe-ban-over-russia-missiles

Speaking last week, an unspecified senior US official told Reuters that the bloc, which includes Canada, France, Germany, Italy, Japan, the United Kingdom, and the United States, is considering banning the carrier from flying to Europe if Iran transfers close-range ballistic missiles to Russia
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

EU følger etter, og Southwind får nå ikke fly i EU luftrom. Påvirker store deler av deres operajson, da de flyr mye til Tyskland, og skulle også åpne ruter til England.

Ruten deres fra Tyrkia til Minsk er visstnok innstilt, og mye av grunnlaget for deres drift er nok borte nå, som de ikke kan fly snarveien over Europa til Moskva/St Petersburg.

https://www.aerotelegraph.com/eu-verbannt-southwind-airlines-aus-luftraum
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Emirates har en A380 som er stuck i Moskva med en bakkeskade. Så blir interassant å se hvordan og hvor de skal få fikset den, gitt det ikke bare er å sende deler.

https://twitter.com/flightradar24/status/1773027973160927241

An Emirates A380 registration A6-EDM has reportedly been damaged by a ground vehicle at Moscow Domodedovo Airport (DME). The aircraft had been due to operate #EK134 to Dubai. A damaged A380 presents challenges for the operator due to the reduced ability to service such aircraft in Russia
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Emirates har en A380 som er stuck i Moskva med en bakkeskade. Så blir interassant å se hvordan og hvor de skal få fikset den, gitt det ikke bare er å sende deler.

Ser ut som de fikk fløyet den tilbake til DXB :baeh
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

SkyUp skal det neste året fly 3 737 maskiner for Wizz og 2 for US Bangla, så de fortsetter å holde flåten opptatt, selv om Ukraina er stengt.
 
Back
Top