Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

De norske reiseselskapene og flyselskapene melder at effekten av krigen i Ukraina bare virket å ha en kortvarig effekt og de fleste melder at salget er bra, og sånn mer eller mindre på 2019 nivå

https://e24.no/naeringsliv/i/nWxbMd/reisefeberen-er-tilbake-salget-har-tatt-seg-opp-dag-for-dag

Reisefeberen er tilbake: – Salget har tatt seg opp dag for dag

Reiseselskapene har opplevd høy bestillingsaktivitet gjennom påsken. Nå er man nesten tilbake på 2019-nivå.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Rosaviatzia har forlenget flyforbudet for sivile fly til de sørvestlige områdene i den russiske føderasjonen, inkluderte russiskkontrollerte områder i Ukraina fram til 7. mai. Dette flyforbudet har spesielt rammet Krim hardt. Der er mye av økonomien basert på turisme, men milde oppfordringer om å reise dit med buss eller tog har ikke helt slått til. Totalt 11 flyplasser er rammet av dette flyforbudet.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Deler som eies av Aeroflot, men som oppbevares hos deres norske (og svenske) partner for line maintenance ser ut til å være ei nøtt som ingen byråkrater har lyst til å svare på.

Flere slitedeler til Airbus-fly ligger lagret på verkstedet til Sam Aero på Gardermoen. Nå vil russiske Aeroflot ha dem tilbake, men så langt er svaret nei.

https://e24.no/naeringsliv/i/x82rWl/putin-vil-ha-tilbake-flydeler-fra-norsk-verksted
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

SmartLynx hadde vel i utgangspunktet god bruk for sine?
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Fikk Bluebird noen gang benyttet sine B777-300ER? Eller er dette et annet selskap enn Bluebird Nordic?

Espen
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten



Beklager hvis dette er et dumt spørsmål.
Men hvordan kan Aeroflot dra nytte av Airbus eller Boeing fly forover når de ikke får tilgang på deler ?

Jeg har fulgt med en stund på flightadar24 også i det siste og ser at det fortsatt er en god del russiske selskaper som flyr Airbus og Boeing innenlands i Russland. Litt samme som spørsmålet mitt over. Hvordan er det mulig å fortsette å fly, dette må vel stoppe opp etterhvert ?
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Beklager hvis dette er et dumt spørsmål.
Men hvordan kan Aeroflot dra nytte av Airbus eller Boeing fly forover når de ikke får tilgang på deler ?

Jeg har fulgt med en stund på flightadar24 også i det siste og ser at det fortsatt er en god del russiske selskaper som flyr Airbus og Boeing innenlands i Russland. Litt samme som spørsmålet mitt over. Hvordan er det mulig å fortsette å fly, dette må vel stoppe opp etterhvert ?

Ikke dumt spørsmål. De russiske selskapene har nødvendige reservedeler for daglig drift. Det vil ta tid før de går tom for reservedeler og trenger komponenter som omfattes av embargoen.
Så vil nok de også bli kreative og få tak i nødvendige reservedeler via omveier. Dette har Iran klart rimelig greit i mange år til sammenligning.
Deler får de tak i , det er bare et spørsmål om kostnader som mellomselskaper tar for å formidle utenom embargoen.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Ikke dumt spørsmål. De russiske selskapene har nødvendige reservedeler for daglig drift. Det vil ta tid før de går tom for reservedeler og trenger komponenter som omfattes av embargoen.
Så vil nok de også bli kreative og få tak i nødvendige reservedeler via omveier. Dette har Iran klart rimelig greit i mange år til sammenligning.
Deler får de tak i , det er bare et spørsmål om kostnader som mellomselskaper tar for å formidle utenom embargoen.

Jeg tipper de også har et redusert ruteprogram, og dermed har en del fly stående lagret som de kan kannibalisere for å holde resten av flyene sånn nogenlunde flydyktige en stund til, uten å måtte ty til piratdeler med det første.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Så lenge et flertall av verdens land, deriblant India og Kina, ikke støtter vestens sanksjoner mot Russland, er nok det meste av slitedeler å få fatt i, via en omvei og et lite prispåslag. Hadde vestlige sanksjoner virkelig virket, skulle vel både Cuba, Syria, Iran og Nord-Korea ha vært blomstrende og inkluderende demokratier i dag.

I russisk media lar man det går litt sport i det å minne befolkningen at man godt klarer seg uten Vesten. Stor nyhet her for leden var at import av mobiltelefoner nå snart skjer via tredjeland. I dag var de stolte over å få sin egen Mc'Donalds, og når Renault også i dag solgte seg ut av bilfabrikkene sine i Russland, var Moskva by raskt ute og overtok fabrikken i Moskva - der skal de nå gjenopplive bilmerket Moskvitsj.
 
Back
Top