Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

AerCap har levert inn et krav til forsikringselskapene på $3,5 mrd, etter at noen har stjålet flyene deres

https://www.theinsurer.com/news/aer...ckwaves-through-aviation-market/21846.article

Advokat selskapene i London og NY - markedet får nok å gjøre i tiden fremover sammen med forsikringselskapene.
Det blir noen dramatiske oppgjør der forsikrings selskapene vil saksøke eierne av de russiske flyselskapene for påført tap.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Advokat selskapene i London og NY - markedet får nok å gjøre i tiden fremover sammen med forsikringselskapene.
Det blir noen dramatiske oppgjør der forsikrings selskapene vil saksøke eierne av de russiske flyselskapene for påført tap.

Og jeg antar at det i fremtiden vil være svært få eller ingen leasingselskaper som ønsker å leie ut fly til russiske og hviterussiske flyselskaper.

Espen
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Og jeg antar at det i fremtiden vil være svært få eller ingen leasingselskaper som ønsker å leie ut fly til russiske og hviterussiske flyselskaper.

Espen

Kan gå fortere enn du tror. De vil være i de private flyselskapenes interesse å komme igang så fort sanksjonene en dag tar slutt. Noen, om ikke alle, driver helt sikkert litt bakgårdsdiplomati ... Det er jo ikke selskapene som sanksjonerer. De er jo mer eller mindre uskyldig dratt inn i dette.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Hei. Håper jeg poster dette på rett tråd. Hvis ikke. Så må det bare flyttes av adm. Men har Russland rammet og nekter Japanske Flyselskap med å fly over Russisk Luftrom nå. Jeg bare lure. Jeg fant to fly fra Japan Airlines på flightradar24.com nå. Et på tur til Helsinki og det andre til London. Disse to B787 og B777 maskinene har tatt veien over Stillehavet og Alaska og Grønland før di når sin destinasjon. En lang vei. Er vel kortere å fly over Russland osv. Men hvis di er nektet av Russland nå. Så må vel det bli den andre veien ja.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Finnes det noen god kilde til hvilke russiske fly som brukes og hvilke som er parkert?
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Tolker dette som at USA prøver å få firmaer i "vennligsinnede" land til å tenke seg om et par ganger før de gjør forretninger med Aeroflot, Azur Air og UTair.

Today, Bureau of Industry and Security (BIS) Assistant Secretary for Export Enforcement Matthew S. Axelrod issued orders denying the export privileges of three Russian Airlines – Aeroflot, Azur Air, and UTair

We are cutting off not only their ability to access items from the United States but also reexports of U.S.-origin items from abroad. Any companies that flout our export controls, specifically those who do so to the benefit of Vladimir Putin and the detriment of the Ukrainian people, will feel the full force of the Department’s enforcement.”


https://www.commerce.gov/news/press...ions-against-three-russian-airlines-operating
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Kommentar fra TDN Finans fra Norwegiansjefen om påvirkningen på bookingene fra krigen i Ukraina

-Så oppstod det en situasjon i Ukraina som vi så effektene av, selv om det er vanskelig å si akkurat hvor stor, men det kan se ut som at også den effekten er over nå og vi har en ganske bratt stigning i bookingen. Og den har vi egentlig sett i 2-3 uker, så det ser lovende ut. Men første kvartal blir jo ikke et veldig bra kvartal, av de grunnene, sier Karlsen
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Og nå skal det bygges fly i stort antall!

https://www.aerotime.aero/articles/...m9XKuwekv4TDk1AHHO2qlOW-WyDNXZ0NBmgSijCvrBsn8

Russia’s United Aircraft Corporation (UAC) has launched production of 20 long-range narrow-body Tu-214 aircraft.

The company will also increase production rates for two further Russian-made aircraft - the Ilyushin Il-96 long-range wide-body passenger jet, and the Ilyushin Il-76, a Soviet-era multi-purpose, fixed-wing, four-engine turbofan strategic airlifter.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Increase production of IL-76 and IL-96. Hva betyr det? Mer enn 0?

Sent fra min SM-A530F via Tapatalk
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Nå har det liten praktisk betydning slik det er nå, men EU har svartelistet de fleste (21) russiske flyselskap, siden de driver å flyr rundt med fly som ikke er godkjent

https://www.flightglobal.com/safety...operation-of-grounded-aircraft/148230.article

All three Aeroflot Group carriers, plus S7 Airlines and Ural Airlines, are among 21 Russian operators blacklisted by the European Commission over safety concerns related to continued operation of aircraft seized by the Russian government.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Og Turkish (og Pegasus) ler hele veien til banken …

https://simpleflying.com/turkish-airlines-russian-tourists/

The Turkish flag carrier has reached an agreement to fly 1.5 million Russian tourists into the country over the year. As part of a $300 million government-backed scheme that will also involve the creation of a new charter airline, the airline will allocate 1.5 million seats to Turkish tour operators offering travel packages to Russians
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Vet ikke om dette er nevnt tidligere i tråden, men Russian Warbirds på Geiteryggen tok tidlig grep og endret navn på foreningen sin til Eastern Warbirds of Norway. Dessverre så lar det seg ikke gjøre å endre navn på Facebook-siden deres grunnet for mange følgere, så da har de opprettet en ny Facebook-side med det nye navnet. https://www.facebook.com/easternwarbirdsofnorway/
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Kan det ha noe med religion å gjøre?

Tror du?

church-priest.gif
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Flere selskaper frykter de etterhvert vil slite med å holde sine Sukhoi Superjets i drift, etterhvert som mangel på deler til å vedlikeholde motorene

Dog blir det trolig først et reelt problem etter sommeren

https://www.aerotime.aero/articles/...Lr9YXra7xmrkDJTcETj1C_WeDWT4_mldUgoVjd2U20iRc

In a letter seen by local media RBK, IrAero, an airline based in Irkutsk, Russia, warned the regional authorities that Russian air carriers operating the indigenous Sukhoi Superjet 100 aircraft may not be able to fly it for long. The management of three more Russian airlines voiced similar concerns, with one saying it could be forced to stop using the Superjet from fall 2022.
 
Back
Top