Krever legitimasjon på innenlandsflyginger

Re: Krever legitimasjon på innenlandsflyginger

"Velkommen til SAS Braathens innsjekk på internett. Tast inn din referanse eller VISA-nummer dersom du reiser på elektronisk billett. Vi ber deg holde webcamera og legitimasjon klart slik at vi kan verifisere din identitet."

Originally posted by seilfly

"Velkommen til SAS Braathens innsjekk på internett. Tast inn din referanse eller VISA-nummer dersom du reiser på elektronisk billett. Vi ber deg holde webcamera og legitimasjon klart slik at vi kan verifisere din identitet."

Läs artikeln

Från VG:
Målet med kontrollen er å sikre at den som sjekker inn bagasje, er den samme personen som går om bord på flyet.

Det handlar om folk som har väskor att checka in. Det vill säga måste gå till bagdroppen om de checkar in via internet. I Sverige fungerar det fint och även på utland från OSL ( ref: SK866 den 29/7) "Ladies and gents, please have your ID card ready for inspection". Boarding gick likt #¤?)¤(#=¤/= trögt med det var andra orsaker till det

Jag ser inte helt varför folk är negativa till det. De flesta av oss har väl ändå med oss någon form för ID när vi är utanför hemmets dörr ändå. Bankkort, pass, körkort etc.

ID-sjekk kan ha en preventiv effekt, sammen med annen type sikkerhetssjekker. Det er noe som heter 'minste motstands vei", og skal man gjøre noe ala terrorhandlinger så det første er å finne noe som er størst sjanse å lykkes. Men nå er det vel så ille at terrorister ikke gidder en gang fordi det er så mye køer overalt, eller en bombe i kofferten sprenger vel heller et eller annet dårlig baggasjeanlegg... :-p

Men rent praktisk så har id-sjekk lav kvalitet, det er som tidiligere nevnt vanskelig, og mange typer legitimasjon (særlig de norske bankkortene har alt for små bilder og ofte av ymse kvalitet). Likevel så kan man likevel stoppe en og annen av ulike årsaker.

Som bringer meg tilbake til min take på hvordan sikkerhet er implementert i flyverdenen: det er sikkerhet i den form at det får pax (spesielt tante og bestemor som ikke tenker noe mer over det) til å føle seg trygge. Det er ikke sikkerhet som har spesielt mye med jobben om å sikre folk med vonde hensikter om å utføre noe skummelt. Ergo, det er en sikkerhet som prioritere pax sin feelgood, og som igjen er drevet av flyselskapenes behov for "bums in seats" for å oppnå inntjening.

Ved å følge pengne finner man de fleste svarene her i verden. :)

-A

Originally posted by ph-ndr

Som bringer meg tilbake til min take på hvordan sikkerhet er implementert i flyverdenen: det er sikkerhet i den form at det får pax (spesielt tante og bestemor som ikke tenker noe mer over det) til å føle seg trygge. Det er ikke sikkerhet som har spesielt mye med jobben om å sikre folk med vonde hensikter om å utføre noe skummelt. Ergo, det er en sikkerhet som prioritere pax sin feelgood, og som igjen er drevet av flyselskapenes behov for "bums in seats" for å oppnå inntjening.

Ved å følge pengne finner man de fleste svarene her i verden. :)

-A

Det samme som jeg nevnte i ett tidligere innlegg: "Det hele ender nok med "falsk trygghet"..."
Verden vil bedras :D

Back