Krever legitimasjon på innenlandsflyginger

sail4fun

ScanFlyer Mile High Club
Krever legitimasjon på innenlandsflyginger

Fra nyttår må du vise legitimasjon ved innsjekking og ombordstigning også når du reiser med fly innenlands

VG

Re: Krever legitimasjon på innenlandsflyginger

Bra tiltak! Då unngår ein at folk reiser på andre sitt namn!

Originally posted by Someone

Rart det ikke har kommet før?

Fungerer jo fint i Sverige og Danmark i følge artikkelen så her er det Norge som er sent ute.

På samme måte som ved Strotingsvalget så reagerte valgobservatører på at en ikke trenger legitimere seg ved valg i Norge....de norske reaksjonene var jo at DETTE kan VI best...for slik har det jo alltid vært og ingen gjør noe galt. jaja....Hurra for Norge

Det er betydelig mindre sannsynlig at man vil plassere en bombe på et fly hvor man selv sitter, sier Ulset

No shit Sherlock.....

Originally posted by The Ticketor

Det er den meget typiske holdningen "det kan aldri skje i Norge".

Ja dessverre - vi er ganske naive i dette landet...og selvsagt tror vi at vi kan og vet best i ALT. Skremmende holdning

Originally posted by Hurum

Originally posted by The Ticketor

Det er den meget typiske holdningen "det kan aldri skje i Norge".

Ja dessverre - vi er ganske naive i dette landet...og selvsagt tror vi at vi kan og vet best i ALT. Skremmende holdning

Nordmenn er jo best så!:colgate: enig, vi er litt på jordet av og til.

Jeg kan ikke skjønne at dette bare fører til noe annet enn masse ekstra arbeid og fint lite ekstra sikkerhet.

Målet med den styrkede kontrollen er å sikre at den som sjekker inn bagasje, faktisk er den som går om bord på flyet.

Hvilke trusler er det egentlig som innebærer at den som bruker boardingkortet ikke er klar over hva som ble sjekket inn?

Originally posted by gustavf

Jeg kan ikke skjønne at dette bare fører til noe annet enn masse ekstra arbeid og fint lite ekstra sikkerhet.

Målet med den styrkede kontrollen er å sikre at den som sjekker inn bagasje, faktisk er den som går om bord på flyet.

Hvilke trusler er det egentlig som innebærer at den som bruker boardingkortet ikke er klar over hva som ble sjekket inn?

Vel det går greit å sjekke inn på utland tross kontroll og jeg synes ikke boarding går noe særlig saktere der

Originally posted by gustavf

Tja....kanskje en person med urederlige hensikter (som står på en "fy-liste") får en anna person til å sjekke inn for seg i han/hennes navn......etter innsjekk gir han/hun boardingkortet til denne urederlige personen.....og dermed er han ombord. Med ID-sjekk skal en kanskje klare å stoppe dette, noe jeg betviler. For det første er dette personer som er proffe og kan forfalske legitimasjoner mest sannsynlig svært bra....dessuten tviler jeg at gate-personalet har mange tidels sekunder å se på boardingkortet og dets navn...sjekke legitimasjonen at navnene stemmer overens, for så å se på passasjerene at hans ytre stemmer med bildet på legitimasjonen....
...noen som nevnte 25 turnaround-tider :D

Akkurat det der er noe man kan si om veldig mange steder der man skal sjekke ID. Noen som så innslaget på FBI der reportern handlet med en annen persons kredittkort uten noen problemer? Det var i London, men tror ikke det er så veldig mye bedre her. Tror problemet, i butikken ihvertfall, er at personen som skal sjekke ID ikke synes det er vert bryet å lage problemer, og lar det heller gå. Desverre.

En ID-sjekk på gate vil nok stort sett gå ut på at man sjekker at navnet på IDn er det samme som på boardingkortet, om det en gang.

Men noen kan man sikker fange opp, så jeg synes det er greit at man innfører det.

En slipper kanskje at studentbilletter ikke selges til personer over aldersgrensa

Forresten vet jeg at Easyjet i Belfast er sløve på det med ID. Jeg ble ikke sjekket når jeg dro derifra og flere av mine venner som er derifra sier det bortimot aldri blir sjekket ID på når de drar med Easyjet fra Belfast International (samme flyplass som CO bruker i Belfast)

Det hele ender nok med "falsk trygghet"...dessuten ser det nok greit ut på papiret. Men hvordan er erfaringene med dette i våre naboland....her burde en jo ha mulighet til å dra på et par ukers hospitering og se hvordan man gjør det :colgate:

Det hele ender nok med "falsk trygghet"...dessuten ser det nok greit ut på papiret. Men hvordan er erfaringene med dette i våre naboland....her burde en jo ha mulighet til å dra på et par ukers hospitering og se hvordan man gjør det :colgate:

Man trenger ikke dra til våre naboland for å se på dette. Det holder jo med å ta turen over til utenlandspiren (på OSL) eller utenlands "avdelingen" på andre flyplasser.

Nå driver du å lager problemer som ikke finnes

Biometrisk sjekking av passasjerer har kansje en teknisk bra løsning på akkurat det problemet me då sørge for at man faktisk er den billetten sier, men det har en haug andre uheldige rinvirkninger som dessverre er lite kombinerbart med kapitalens krefter som det så fint er navngitt over her.

Er det en ting vi vet fra selskap sine rutiner så er det at data blir oppbevart lengre enn man skal, bevisst elelr ikke, og at det offentlige er jevnt over passe grådige på å ha registre over informasjon som strengt tatt ikke er nødvendig.

Kombinasjonen av disse tre faktorene gjør at man ikke får en bedre tilstand med biometrisk sjekking, bare at man har løst et lite problem og laget et mye større.

-A

Og plutselig lurer jeg på om vi må ansette flere folk i Widerøe :question:

Med 15 min turnaround, bør ombordstigning starte umiddelbart etter at ankommende pax har forlatt flyet om all leg skal sjekkes opp mot person (bilde) og navn på ombordstigningskort...
Med dagens bemanning på enkelte kortbanestasjoner (min erfaring), er det ikke alltid alle passasjerer har sjekket inn når flyet lander? ! ? !

Alternativet er jo selvfølgelig å innføre praksis ala Ryanair og brutalt stenge innsjekk 45 min før annonsert avgangstid!
Det vil nok skape ramaskrik, og vi vil nok ha behov for bevepnet politi på flyplassene i en overgangsperiode. Men når folk bare blir vant til de nye rutinene tror jeg vi fremdeles skal klare oss med 15 minutter, he he :lol:

Vi har da stoppet noen som har kommet til gate med pass og boardingkort til andre en seg selv. Det skjer altså at noen sjekker inn og gir papirene videre til en annen. Grunnen kan være mange. F.eks. er det en enkel måtte å smugle kriminele ut av landet. Bare et eksempel.
Det nevnes falsk sikkerhet. Det kommer jo helt an på hva man legger i ordet sikkerhet. Man hindrer neppe nøye planlagte terrorhandlinger nei men det er jo et av mange tilltak som tilsammen gjør det vanskeligere for de med onde hensikter.

MEN, det tar ekstra tid og det er sant at man etter å ha sett 10-50-100 pass blir sløvere. Vanntette tilltak finnes ikke.

Hilsen,
LAurenz

Originally posted by Someone

Man trenger ikke dra til våre naboland for å se på dette. Det holder jo med å ta turen over til utenlandspiren (på OSL) eller utenlands "avdelingen" på andre flyplasser.

Nå driver du å lager problemer som ikke finnes

Du oppfattet tydeligvis ikke min irnoni denne gangen heller.....men til din informasjon har jeg begynt å merke noen iromisk innlegg.

;)

Back