• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Kreditere poengene til Malaysia Airlines Enrich?

TRDmiler

ScanFlyer Blue
Hei

Jeg planlegger for øyeblikket en t/r til KUL i midten av Juli. Med bakgrunn i pris, reisetid, og avgangstider så kommer jeg til å reise med KL på strekkene mellom BGO og AMS, og KL og MH hver sin vei på strekkene mellom AMS og KUL.

KL og MH har codeshare agreement på strekningen mellom AMS og KUL, og jeg ser i bookingsystemet til reisebyrået at jeg kan velge om jeg vil ha KL eller MH flightnummer på billetten. Prisen blir uansett den samme.

Spørsmål 1: Har KL vs. MH flightnummer noen praktisk betydning for opptjening av poeng i hhv. FlyingBlue eller Enrich?

Jeg har tenkt litt på om jeg skal kreditere poengene til Flying Blue eller om jeg skal melde meg inn i Enrich og legge dem der. Forhåpentligvis så kommer jeg til å flytte til KUL og jobbe der de neste par årene, med gode muligheter for jobbreising i regionen. Jeg har derfor kommet fram til at det er bedre å åpne en konto i Enrich og begynne krediteringen der først som sist, i stedet for å forsette å putte poeng på Flying Blue-kontoen. Jeg har Flying Blue Petroleum, så jeg vil uansett fortsatt ha loungetilgang i AMS. Dessuten kan det vel sies at status hos Malaysia Airlines er hakket gjevere enn status i Flying Blue ..

Spørsmål 2: Er dette en fornuftig strategi? Finnes det andre Oneworld-programmer som jeg heller burde bruke?

Spørsmål 3: Er det noe jeg bør gjøre ved innsjekking for å passe på at poengene havner i Enrich-kontoen? Må jeg spesifikt instruere KL sine agents om at poengene ikke skal skrives til Flying Blue?
 
Har du sett på muligheten for å fly BA BGO-LHR og MH LHR-KUL? Da får du OW hele veien, og A380 på MH-flightene.

KL og MH har codeshare agreement på strekningen mellom AMS og KUL, og jeg ser i bookingsystemet til reisebyrået at jeg kan velge om jeg vil ha KL eller MH flightnummer på billetten. Prisen blir uansett den samme.

Spørsmål 1: Har KL vs. MH flightnummer noen praktisk betydning for opptjening av poeng i hhv. FlyingBlue eller Enrich?
Vanligvis er det metallet som er avgjørende. Enrich har KLM som "partner airline" utenom alliansen, slik at du vil tjene miles (men sannsynligvis ikke statusmiles): http://www.malaysiaairlines.com/my/en/enrich/earn-enrich-miles/partner-airlines.html

Spørsmål 2: Er dette en fornuftig strategi? Finnes det andre Oneworld-programmer som jeg heller burde bruke?
Ville ha sjekket ut og eventuelt spurt i denne tråden hos Flyertalk: http://www.flyertalk.com/forum/onew...orld-frequent-flyer-program-help-here-27.html

Stort sett er det fornuftig å bruke programmet til selskapet du bruker mest. Men hvis du reiser i premium-kabiner kan BAs program være et alternativ, en tur/retur AMS-KUL-AMS gir 320 tier points, som gir deg bronse, og over halvveis til sølv (tilsvarende MH Gold, gir loungetilgang, fast track osv). Men vær oppmerksom på at de også krever X antall flighter på BA-metall eller -codeshare for å få status (fire for sølv).

Hvis du reiser på billigste økonomiklasse er ofte AAdvantage et bra program, som gir 100% opptjening i mange klasser som andre har 50% på.
 
Back
Top