• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Kraftigste motor 2. verdenskrig

KnutW

ScanFlyer Rusty
Medlem
Som vår medforumist Tjab sier: Ask Flyprat

Spørsmål: Hva var den kraftigste stempelmotoren på slutten av 2. verdenskrig?
 
R-4360? men den ble bare lansert i 1944, ikke benyttet i krigen.
Latterlig sylindervolum på hele 71,5 liter... Som er helt ellevillt

Eksprimentelt: Lycoming XR-7755
https://en.wikipedia.org/wiki/Lycoming_XR-7755
127 liter sylindervolum. (tror faktisk det er mer en alle mine biler gjennom tidene tilsammen)

Napier Sabre VII blir sannsynligvis vinneren da.. https://en.wikipedia.org/wiki/Napier_Sabre (om det er med tanke på hva som ble brukt i fly?)
 
Last edited:
Når jeg så spm. tenkte jeg også det måtte spesifiseres om man mener brukt i fly som faktisk var involvert i kamphandlinger på noe vis, siden WW2 ble nevnt. Isåfall vil jeg kaste Wright R-3350 Duplex-Cyclone i ringen
 
Ja, men det var jo ikke det som var spørsmålet hvor stempel ble spesifisert :old

Nå er du kravstor! Skal vi lese spørsmålet også nå :headbang:drink

Svaret er vanntåke, hva er spørsmålet?:stir
 
Men da må vi begynne med mattematikk!?

Junkers Jumo 004 109-004D
2315 pund skyvekraft multiplisert med en antatt hastighet i miles (300 ish?) delt på 375 = 1852 HK ??
 
Back
Top