Kraftig nedgang i trafikken i Freetown

imm

ScanFlyer Crusty
FNA tror jeg maa vaere verdens minst traffikerte hovedflyplass. Jeg leste nettopp at det meldes om kraftig nedgang i antall ankommende passasjerer, og Ebola virus faar skylden. Ebola er et virus som for tiden spres hurtig i Sierra leone, og nabolandene Guinea og Liberia. Saa langt er over 1000 mennesker smittet, og Ebola har doedlighet paa opp til 90 prosent.

Vel, hvor stor var nedgangen? Jo, i foerst halvaar i 2013 ankom 41800 passasjerer FNA, mens tallene for i aar er 31900. Det er landets turistminister som oppgir tallene. Han er bekymret for landets inntekter fra turisme. Naa vet jeg ikke hvor mange turister som kommer til SL naa, men for et par aar siden var det ca 5.000 ankommende turister pr aar. Det vil si ca 15 pr dag.
Sierra Leone har kun den ene flyplassen, og landet har ca 6 millioner innbyggere.

Veldig fjernt fra oss, og lite dekning om det i media her hjemme ogsaa. Men situasjonen er meget alvorlig i de land som rammes av Ebola naa.
Liberia stenger alle grenseoverganger unntatt tre.

ASKY (flyselskap) stopper alle flyvninger til Freetown (Sierra Leone) og Monrovia (Liberia), paa grunn av ebola utbruddet.

EDIT
Maa ogsaa fortelle at Sjefslegen for ebola i Sierra leone selv ble rammet av Ebola. Landets president skulle besoeke han i gaar. Han besoekte foerst et ebola helsesenter i Kenema, foer han skulle fly videre med helekopeter til den plassen sjefslegen befant seg. Men de hadde ikke nok drivstoff, og returnerte til Freetown. Og han planla saa aa besoeke den ebola smittede legen en annen dag. Men det er for sent naa, for legen doede i dag....

Last edited:
Nigerianske Arik Air innstiller ogsaa flyvninger til Sierra Leone og Monrovia.
Following the decision of the Gambian Government to ban Nigerian carriers from operating into Banjul airport, Arik Air has cancelled its services to the Gambian capital on Friday 1st of August and Sunday 3rd of August.
http://www.arikair.com/news-alerts

Ja, det er veldig faa som reiser til/fra Sierra Leone ihvertfall. De gangene jeg har flydd dit, har det ikke vaert mer enn rundt 40 passasjerer ombord.

Last edited by a moderator:
Arik Air så på å fly Freetown - Brasil en god stund. Da med subsidier fra Sierra Leone.

-eggs