• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Kraftig kritikk etter ulykke

Useriøst og umodent forum? Er det fordi det er vanlige folk, og ikke bare fagfolk her det eller? Hva konkret er galt her? Mange meninger, det er bra det. Takhøyde skal det være, synes nå jeg ihvertfall.

nei de liker å komme med personangrep på meg i allefall ikke at jeg bryr meg noe særlig om det. Det virker som de fint skjønner hva jeg skriver alikevel lol

det er mange gubber her og de må ha et kjedelig og usosialt liv hehehehahaha :lol:

Originally posted by vs 200

nei de liker å komme med personangrep på meg i allefall ikke at jeg bryr meg noe særlig om det. Det virker som de fint skjønner hva jeg skriver alikevel lol

det er mange gubber her og de må ha et kjedelig og usosialt liv hehehehahaha :lol:

Bare ut av interesse: Hvor gammel er du?

Jeg tror nok at man klarer å lese det du skriver, men det hadde nok vært enklere om du tok i bruk noe mer tegnsetting....:wink

imm: Det er muligens denne typen innlegg som gjør at noe kaller det for umodent...?

Selvom jeg er av den kategorien personer som FBU 4ever sikkert mener er med å gjøre dette forumet useriøst (eneste flyerfaring er 2 klappseteturer med SAS) så våger jeg meg likevel utpå.
Det virker på meg som om hver gang det har vært en hendelse i lufta (sprekk i rute,hjul som ikke er i posisjon, osv,osv) så kommer snart uttalelser om at dette er useriøst skrevet av journalistene og det skremmer pasasjerene unødvendig. Jeg tror denne debatten bare er av akademisk interesse her på forumet. Den jevne mann i gata bryr seg ikke om landingen var en sikkerhetslanding eller nødlanding. Hvis det er det som har skjedd som hadde bekymeret dem, kunne de jo bare ta en titt i statistikken og bli beroliget da å fly er den sikreste transportmåten. Det passasjerne er redd for er alt det som kan skje ,og da er det fantasien som bestemmer tema.
Noe som kunne gjøres for å berolige engstlige passasjerer ville være å få litt bedre info om hva som skjer underveis fra crewet. Jeg mener ikke at crewet skal være underholdningsartister, men jeg er ganske sikker på at måten hele crewet opptrer på betyr mye for om passasjerene får en fin flytur eller ei. Har selv opplevd underveis fra FRA at flyet gjør en bråsving og stemmen fra cockpit starter med ; jeg har dårlige nyheter til dere..... flere enn jeg som fikk kaffen i halsen da tror jeg.
Det var alt jeg hadde på hjertet for denne gang.

Jeg har personlig ikke inntrykk av at Q400 er rammet av flere alvorlige hendelser/havarier enn andre liknende flytyper (uten at jeg har studert statistikk på dette). MEN Q400 har vært plaget med uvanlig mange tekniske uregelmessigheter, både i WF og SAS. Men å sette likhetstegn mellom dette og risikoen for alvorlige ulykker blir helt feil. I nesten samtlige tilfeller dreier det seg om indikasjonsfeil, noe som går utover regulariteten og ikke sikkerheten.
Vi har fått info fra vår tekniske pilot i WF i dag, og Bombardier har opplyst at dette er første gang en Q400 har fått problemer med kollaps av main gear under landing.
Den episoden som hendte i Sverige i fjor med en SAS Q400 må vel nesten utelukkende lastes pilotene (kapteinen) når det gjelder hvor alvorlig situasjonen utviklet seg (dårlig kunnskap om luftmotstand og unfeathered prop blant annet).

jeg skal finne den siden hvor det stod om de andre tilfellene om hjulkollaps.

jeg har en tendens til å utrykke meg noe uklart og det beklager jeg, det samme gjelder skrivefeil. Jeg skal forsøke å rette dette men jeg er ingen god skriver i utgangspunktet heller så ikke forvent noe store greier, sammtidig vil jeg gjerne rette en pekefinger mot det faktum at flere her inne særlig de som liker å tro de kan alt om luftfart har en lei tendens til å rakke ned på folk som ikke deler deres mening om saker og ting, det trenger ikke nødvendigvis å være riktig fra den ene eller andre part men vedkommende bør kunne behandles med respekt.

et tilfelle her denne uken var at en gutt på 14 år nærmest ble latterligjort fordi han sa sin mening.
Skal det vær slik? skal man måtte finne seg i å bli trakassert for at man kommer med en faktafeil eller at ens meninger ikke deles av flertallet?

Originally posted by vs 200

jeg skal finne den siden hvor det stod om de andre tilfellene om hjulkollaps.

jeg har en tendens til å utrykke meg noe uklart og det beklager jeg, det samme gjelder skrivefeil. Jeg skal forsøke å rette dette men jeg er ingen god skriver i utgangspunktet heller så ikke forvent noe store greier, sammtidig vil jeg gjerne rette en pekefinger mot det faktum at flere her inne særlig de som liker å tro de kan alt om luftfart har en lei tendens til å rakke ned på folk som ikke deler deres mening om saker og ting, det trenger ikke nødvendigvis å være riktig fra den ene eller andre part men vedkommende bør kunne behandles med respekt.

et tilfelle her denne uken var at en gutt på 14 år nærmest ble latterligjort fordi han sa sin mening.
Skal det vær slik? skal man måtte finne seg i å bli trakassert for at man kommer med en faktafeil eller at ens meninger ikke deles av flertallet?

Naar du angriper andre som du har gjort i denne traaden (Kunnskapsloes etc.) saa maa du regne med at det blir kritikk.....i dette tilfeller er personen du angrep langt langt fra kunnskapsloes, han har bare en annen mening enn hva du har....og det boer du respektere.....om du forventer at vi skal repsktere dine meninger.....Vi har ogsaa forsoekt aa loese dette via PM, men du har valgt aa la vaere aa svare paa de 3 PM ene du har mottatt fra oss.

jeg skal finne den siden hvor det stod om de andre tilfellene om hjulkollaps

Som sagt: i følge produsenten selv, Bombardier, så er dette første registrerte havari på denne flytypen grunnet hjulkollaps på main gear ved touchdown.
Men for all del, kom gjerne med fakta som måtte bevise noe annet. Det er jo derfor vi surrer rundt her inne på forumet.:)

ja ok hvor finner jeg PM ene da? jeg er ikke så rasende god på data. har lagt ut en link på den andre tråden hvor disse hjulkollapsene er registrert.

skal prøve å se hvordan jeg ser PM men fortell meg den som vet si tilfelle jeg ikke finner det ut selv :)

Back