Kortsvindel? Norwegian trakk kredittkortet flere ganger

Norwegian har trukket 3 ganger kjøpesummen på to forskjellige kort. Dette har de erkjent, og skulle ordne opp. For så å vente en god stund før de NEKTER å ordne opp i eget rot. Om ikke svindel, så i alle fall meget nært. Hendelsen er ikke bevist, men å etterpå å nekte er en bevist handling. Hvem i all verden er det dere mener skal ordne opp i dette????????
Før dette sporer helt av, og for å være litt teknisk (må som alle andre som svarer i denne tråden ta et forbehold da jeg ikke kjenner detaljene i saken, så ikke les dette ukritisk): Poenget er at en det påståtte doble/triple trekket ikke oppfyller vilkårene for bedrageri i straffelovens forstand, jf. strl § 270 jf. § 40. Norwegian har neppe hatt til "hensikt" å skaffe seg en "uberettiget vinning" med videre henvisning til vilkårene i strl § 270 (1) og (2). Heller ikke trekket kan betegnes som "grovt uaktsomt" etter strl § 271a.

Slik jeg leser tråden er det snakk om uenigheter mellom kunde, Norwegian og banken om hvem som skal betale tilbake. Det blir et annet spørsmål, og en annen vurdering jeg ikke har grunnlag for å gå inn på. At kunden skal ha tilbake penger er det dog ingen tvil om.

Bedrageri (svindel) er det dog ikke snakk om.
 
Norwegian har trukket 3 ganger kjøpesummen på to forskjellige kort. Dette har de erkjent, og skulle ordne opp. For så å vente en god stund før de NEKTER å ordne opp i eget rot. Om ikke svindel, så i alle fall meget nært. Hendelsen er ikke bevist, men å etterpå å nekte er en bevist handling. Hvem i all verden er det dere mener skal ordne opp i dette????????

Dårlig arbeid er fortsatt ikke det samme som svindel så blir litt drøyt å beskylde Norwegian for det her
Og av erfaring så fikser kortutsteder dobbeltbelastninger på et par dager.....jeg har da tatt taxi i Oslo
 
Dette er bare DYs måte å ordne opp på. Alt de kan dytte over på andre eksterne er med på å redusere deres kostnader. I dette tilfelle vet de at banken kan rette opp i stedet for dem selv. Og bare se hvor mye de ber kundene ta med forsikringsselskapene. Samme prinsipp der. Dette er ikke noe annet enn LCCens bakside.
 
Dette er bare DYs måte å ordne opp på. Alt de kan dytte over på andre eksterne er med på å redusere deres kostnader. I dette tilfelle vet de at banken kan rette opp i stedet for dem selv. Og bare se hvor mye de ber kundene ta med forsikringsselskapene. Samme prinsipp der. Dette er ikke noe annet enn LCCens bakside.

Dette er høyst sannsynlig ikke en bevisst måte å gjøre det på siden det skaper merarbeid for DY å gjøre det slik. I tillegg: At et salgssted ikke rydder opp og overlater til kortutsteder å gjøre det kan i ytterste konsekvens medføre at de får store problemer med avtalene sine på sikt og mister mulighet for å trekke kredittkort. Slike forhold er klart regulert i avtalen mellom selger, innløser og kortselskaper.
 
Dette er bare DYs måte å ordne opp på. Alt de kan dytte over på andre eksterne er med på å redusere deres kostnader. I dette tilfelle vet de at banken kan rette opp i stedet for dem selv. Og bare se hvor mye de ber kundene ta med forsikringsselskapene. Samme prinsipp der. Dette er ikke noe annet enn LCCens bakside.
Da burde de straks sagt det og ikke fortsette å kommunisere med kunden i flere måneder.
 
Finner ikke paragrafen lenger, men det fins vel en regel om at selger ikke har lov til å henvise kunder til underleverandører. Hvis "feilen" er banken sin feil er det en sak mellom DY og banken deres, ikke mellom kunden og banken til DY. Kunden skal kun trenge å forholde seg til selger (DY).
 
Finner ikke paragrafen lenger, men det fins vel en regel om at selger ikke har lov til å henvise kunder til underleverandører.

Det er mange aspekter her, kunden har to "selgere" å forholde seg til. Salgsstedet som selger en vare og kortutsteder som selger et kort.

Det er en del ting salgsstedet ikke kan fikse selv ifbm. kredittkorttranskasjoner, rett og slett fordi banksystemene er er bygget for at det ikke skal kunne/kan fikses fra salgsstedet.

Jeg har selv opplevd å reversere transaksjoner som har blitt reversert hos oppgjørsselskap, uten at det har skjedd i banken. I slike tilfeller er det veldig lite salgsstedet kan gjøre, annet enn å henvise kunden (på en fornuftig måte) til sin kortutsteder med evt. referanser og annet. Som salgssted kom vi null og niks vei ved å "ringe på vegne av en kunde til en bank inne i en fjord en plass".
 
Hvordan oppnå kontakt med kundeservice hos Norwegian?

Eller hva det heter. Å vente lenger en 4,5 minutter på tlf, chat er ikke oppe, hva gjør man da? Produktet er ok, men å dobble kjøpte varer er ikke ok. Tenkte jeg skulle la gå hvor lenge før de oppdager det. Før beklagelsen kom. Snart 3 mnd, ingen refusjon og ingen beklagelser, langt i fra imponert. Stikke pengene i egne lommer? Jobber i stort mon med clearing av CC hele tiden og det gjør Norwegian er ikke bra...
 
Re: Hvordan oppnå kontakt med DU?"LH"

Om du synes 4,5 minutter ventetid på tlf. er mye bør du prøve ringe Telenor ev. DNB.
Hvorfor ikke bare sende de en melding via sosiale medier, på den måten ser du om meldingen er mottatt og lest og svar forekommer rimelig kjapt.. ihvertfall basert på egne erfaringer.
 
Sorry Thomas, 45 minutter! Det var det jeg skulle skrevet, beklager komma feil og det er er opplevd, mulig du synes det er greit, hvis noen tar det dobble på kontoen din er det vel greit? Du løper vel ikke ut til "blåslysene dine da?. Som jeg anmerker, et selskap som holder høy profil, men ikke gidder å rydde opp. Blir for enkelt, å ta det dobble belastning i lommen og ikke sier i fra...?Føl fri til å svare meg?
 
Som jeg anmerker, et selskap som holder høy profil, men ikke gidder å rydde opp. Blir for enkelt, å ta det dobble belastning i lommen og ikke sier i fra...?Føl fri til å svare meg?
Det greieste er vel å bare kontakte kortutsteder dersom ting ikke er korrekt? La banken ordne opp hvis Norwegain ikke fikser det på første forsøk?
 
Nei, så enkelt er det ikke. Kortutstederne gir sitt ok 1 gang, 2. ok..og så blir forbrukeren fortvilet, så Discus finn på noe annet å diskturere.
Det er ikke kredittselskapet sitt ansvar, det er flyselskapet
 
Nei, så enkelt er det ikke. Kortutstederne gir sitt ok 1 gang, 2. ok..og så blir forbrukeren fortvilet, så Discus finn på noe annet å diskturere.
Det er ikke kredittselskapet sitt ansvar, der er flyselskapet

At flyselskapet har gjort noe feil her er jo nesten sikkert (om det ikke er cleairngselskapet som har bommet). Men når du ikke kommer frem til noe med flyselskapet så er kredittkortutsteder neste instans?! Jeg har selv opplevd å bli trukket dobbelt fra et hotell. Da tok jeg kontakt med hotellet og gav dem en frist. Når fristen var utløpt sendte jeg saken til kredittkortselskapet som fikset det. Så det kan være enkelt, Kredittkortutsteder (i dette tilfelle DnB) tok kunden sin på alvor (i motsetning til hotellkjeden).
 
Meld det som svindelsak til kortutsteder, det får fart på alle. Selv optiontown som jeg strevde med en periode.
 
Nei, så enkelt er det ikke. Kortutstederne gir sitt ok 1 gang, 2. ok..og så blir forbrukeren fortvilet, så Discus finn på noe annet å diskturere.
Det er ikke kredittselskapet sitt ansvar, det er flyselskapet


Det blir kortutsteder sitt problem når kunden melder en transaksjon som svindelssak. Også når et brukersted har trukket dobbelt og nekter og gjøre opp for seg. Da er det svindel enkelt og greit.

Som flere sier, meld transaksjonen inn. Stå på ditt ovenfor kundeservice også, de er ikke alltid helt oppdatert.

Hilsen en en har med slike saker i bank og gjøre :)
 
Laste nylig (tror det var i VG) om slike tilfeller.

Flyselskaper,Hoteller,Leiebilfirmaer mfl reserverer et beløp fra konto.
Beløpet blir ikke belastet, bare disponibelt beløp redusert.
Ved belastning skal reservasjonen bli slettet.
Og her skjer det feil relativt ofte ved at reservasjonen ikke bli borte.
Og feilen kan ligge hos begge parter, både tjenesteyter og bank/kortselskap.

Hoteller og Leiebilfirmaer reserverer vanligvis et større beløp enn hva
som er anført i bestillingen.
Dette for å sikre betaling av eventuelle skader eller umeldte minibarbesøk osv.

Enkelte her bør søke litt på nettet angående tema reservasjon og belastning av penger.
 
Enkelte her bør søke litt på nettet angående tema reservasjon og belastning av penger.

En del av disse tilfellene er ikke reservasjoner som blir hengende, men dobbeltbelastninger. En reservasjon skal uansett ikke bli hengende i tre mnd (Hilsen en som har jobbet med slike systemer...)
 
Back
Top