Kortsvindel? Norwegian trakk kredittkortet flere ganger

Har det ikke vært flere slike saker med DY? Kan nesten se ut som et mønster. Enda en grunn til ikke å booke billetter med DY der det er et alternativ.
 
Dette er selvfølgelig ikke et bevisst forsøk på `svindel´ fra DY sin side, men er helt enig med Robert, dette burde vært selskapets klare, prioriterte ansvar å ordne opp i når feilen først er gjort.
 
Dette er selvfølgelig ikke et bevisst forsøk på `svindel´ fra DY sin side, men er helt enig med Robert, dette burde vært selskapets klare, prioriterte ansvar å ordne opp i når feilen først er gjort.

Akkurat det er det vel få som er uenige om. :) Samtidig så er det jo en del som synes å mene at dette er svindel (dvs. bevisste dobbeltbelastninger).
 
Står det noe i denne saken om at det er bevisst at de trekker flere ganger? At det skjer at man belastes flere ganger har jeg fått med meg, men det jeg spurte om var om man trodde at dette var en bevisst handling.
Det var her et eksempel på det du kommenterte på
Nja, DY er jo kjent for av og til å trekke kunder for nye billetter ved rebooking ved irrops med å bruke eksisterende kortinfo i bestillingen - så tanken er jo ikke fremmed.

Det er altså snakk om 3 forskjellig varianter her:
1) Norwegian belaster kort flere ganger ved bestilling av billett
2) Norwegian gjenbrukre lagret kortdata og belaster kort ved ombooking uten autorisasjon fra kunde
3) Norwegian belaster kort flere ganger ved kjøp ombord i flyet

1 og 3 har de ikke selvsagt ingen policy på å prøve å trigge, men de har tydeligvis dårligere policy enn andre på å hindre at det oppstår og å ordne opp når det oppstår.
 
Last edited:
Det var her et eksempel på det du kommenterte på

I fare for å spikke fliser, men det jeg kommenterte var antydningen om at dette er bevisst - ikke at det skjer.

Det er altså snakk om 3 forskjellig varianter her:
1) Norwegian belaster kort flere ganger ved bestilling av billett
2) Norwegian gjenbrukre lagret kortdata og belaster kort ved ombooking uten autorisasjon fra kunde
3) Norwegian belaster kort flere ganger ved kjøp ombord i flyet

1 og 3 har de ikke selvsagt ingen policy på å prøve å trigge, men de har tydeligvis dårligere policy enn andre på å hindre at det oppstår og å ordne opp når det oppstår.

Gode nok rutiner? Nei, det er nok ingen som mener at DYs (og evt deres underleverandørers) rutiner er gode nok. Svindel? Tror ikke det.
 
Som jeg allerde har skrevet så har han brukt 2 forskjellige kort da de påstod at kortet ikke virket. Ett av kortene viste seg i etterkant å ha blitt belastet en gang mens det andre hadde blitt belastet 2 ganger. Han tok strakt kontakt med salgssted som var Norwegian da han oppdaget dette og da de sa de selvsagt skulle ordne opp så han ikke noen grunn til å prøve å synkronisere 2 forskjellige kortselskap/banker.

Høres ut som teknisk feil eller brukerfeil av kabinpersonalet, og ikke en bevisst svindelsak. Det skjønner de fleste.
 
Høres ut som teknisk feil eller brukerfeil av kabinpersonalet, og ikke en bevisst svindelsak. Det skjønner de fleste.

Men uansett er det Norwegian som har gjort feilen, og dermed de som SKAL rette opp. Noe de også tydeligvis først har sagt at de skal gjøre, for så å gi kontrabeskjed. Nok en gang ELENDIG kundeservice.

Det står vel noe i lovverket om hvor mange dager det skal ta fra slike ting blir oppdaget til den forurettede skal ha pengene tilbake på konto også? Men mener jeg har sett noen uttalelser fra forbrukerombudet på dette.
 
Høres ut som teknisk feil eller brukerfeil av kabinpersonalet, og ikke en bevisst svindelsak. Det skjønner de fleste.
Joda, feil kan oppstå, men håndteringen av saken etter at feilen ble meldt med trenering og uthaling tyder på svindel. Det var tydeligvis lagt opp til at kunden skulle gi opp.
 
Re: Kjos: -Vi driter i nordmenn

Jeg anbefalte vedkommende å anmelde Norwegian for svindel, men han hadde allerede brukt så mye krefter på å kommunisere med Norwegian at han bare ønsket legge saken bak seg.

Politianmeldelse før man kontakter banken? Skjønner ikke den vurderingen din.

Vet ikke hvilken bank din venn har, men å reklamere på en transaksjon er raskt; tar kun noen minutter og Norwegian ville hatt bevisbyrden. Og trenering av saken ville endt opp med at banken reverserte transaksjonene. De gidder ikke vente lenge på svar.
 
Igjen Robert, dette ordner bankene kjapt.

Politiet skulle fått mye å gjøre, og store selskaper et lass med anmeldelser, skulle man anmeldt slike ting......
 
For min del forstår jeg det godt. Norwegian er den profesjonelle parten. Norwegian har gjort feilen. Norwegian har sagt de skal ordne opp. Og etter lang tid så ombestemmer de seg og VIL IKKE ordne opp?????
Selvfølgelig er det en lei situasjon som Norwegian, ved hjelp fra banken, skulle ordnet umiddelbart. Men å insinuere at det dreir seg om en bevisst, (forsettlig) svindel, uten at man har bevis for det, blir for dumt.
 
Selvfølgelig er det en lei situasjon som Norwegian, ved hjelp fra banken, skulle ordnet umiddelbart. Men å insinuere at det dreir seg om en bevisst, (forsettlig) svindel, uten at man har bevis for det, blir for dumt.

Beviset er jo der! De nekter å ordne opp i en situasjon de alt har innrømmet er deres feil!
 
Det beviser ikke svindel, eller "bedrageri" som det egentlig heter...

Norwegian har trukket 3 ganger kjøpesummen på to forskjellige kort. Dette har de erkjent, og skulle ordne opp. For så å vente en god stund før de NEKTER å ordne opp i eget rot. Om ikke svindel, så i alle fall meget nært. Hendelsen er ikke bevist, men å etterpå å nekte er en bevist handling. Hvem i all verden er det dere mener skal ordne opp i dette????????
 
Back
Top