Korteste ruta til Widerøe?

Re: Korteste ruta til Widerøe?

Den uoffisielle Widerøe "rekorden" Kirkenes - Vadsø er på rett under 7 minutter; med avgang 06 fra Kirkenes og landing 24 i Vadsø. Raskere går det ikke; man flyr da visuelt ut og inn; samt stabilisert i 500' iht. SOP.

På den aktuelle avgangen min mellom Ssj og mjf var det vindstille og skyfri himmel. Vi tok av mot nord, svingte inn over Helgelandsbrua, inn fjorden på lav høyde, kom inn rett over sentrum I mjf og landet fra nord. 11min blokktid, slik at tiden I lufta var mindre.
Vil tro at F35-landing kan si litt mer om denne typen visuelle operasjoner og godvær.
Skal man fly full prosedyre i dårligere vær, bruker man oppsatt tid..og vel så det.

Det du beskriver er en typisk godværstur mellom SSJ og MJF. Høyre ut fra RWY03, høyre, høyre, inn over Mosjøen sentrum, kjapt gløtt opp på høna (eller er det hanen?) på fjellveggen, og så er man der rett inn på RWY16:)
Denne ruta er et godt eksempel på hvor stor tidsforskjell bra og dårlig vær kan utgjøre. Ved visuell ut- og innflyging sparer man mye tid på å klatre mindre, fly mer direkte mot destinasjon og ikke minst kan man holde en høyere hastighet lenger inn på innflygingen.
Dersom været på MJF er sådär så må man mye høyere opp og starte innflygingen fra Laksfors NDB sørøst for MJF. Man må fly procedure turn ut fra fyret for å reversere retningen ettersom man kommer fra "feil" retning i forhold til å starte innflygingen. Dette betyr lav fart, lenger distanse og mer tid. Grunnet terrenget rundt MJF så er denne localizer-innflygingen også relativt lang. Mer tid går med. Denne turen kan fort ta dobbelt så lang tid med dårligere vær.

Håper dette ikke blir alt for OT; men hva er den lengste ruta med DHC8-100 til Widerøe? TOS-VDS?

OSL-BNN er nok lengst. 318 NM mot TOS-VDS sine 227.

Last edited:

Min far fløy ofte ruten CPH-Malmø Bulltofta-CPH med Metropolitan. Airborne 4 minutter. De gadd ikke trekke inn understellet engang.

Fløy NVK-EVE en gang og da brukte vi 8 minutter ja. Widerøe fløy jo EVE-NVK på morgenen og motsatt vei på kvelden. Men som sagt ble den ruta lagt ned når Twin Ottern ble faset ut.

Seriøst folkens...

Trådstarter spurte om korteste ruta til widerøe.

Nå har vi vært innom korteste, lengste og ikke minst andre selskap enn widerøe sine korte ruter, synes det er latterlig at dere ikke kan holde dere til topic. :old

Seriøst folkens...

Nå har vi vært innom korteste, lengste og ikke minst andre selskap enn widerøe sine korte ruter, synes det er latterlig at dere ikke kan holde dere til topic. :old

Ingen tvinger deg til å lese...

Jeg synes personlig det går litt på "det samme"; EKSTREMER. Hva er mest rotete, å holde et felles tema til en tråd, eller lage en tråd per spørsmål? Det blir fryktelig korte tråder og lite innhold.

Å ha litt slingringsmonn heter det. Så slipper vi å bli helt sovjetregime ;)

MOL-KSU ble i sin tid fløyet på ca. 10 minutter, dog med Twin Otter. ;)

FBU 4EVER, hva er egentlig poenget med slike ruter? :p

Last edited:

Seriøst folkens...

Siden han har fått svar for lenge siden, kan det vel ikke være noe i veien for å diskutere noe lignende? Enig med Polaris, begynner å bli litt Sovjet-tendenser her....

MOL-OSL ble i sin tid fløyet på ca. 10 minutter, dog med Twin Otter. ;)

Det synes jeg ærlig talt var imponerende raskt, sammenlignet med dagens rutetider på ruta! Sikker på at det ikke er noen forbyttinger på flyplasskodene her? ;)

Det synes jeg ærlig talt var imponerende raskt, sammenlignet med dagens rutetider på ruta! Sikker på at det ikke er noen forbyttinger på flyplasskodene her? ;)

He he :p KSU skal det være!

Sist jeg fløy SSJ-MJF annonserte kapteinen "vi forventer en flytid på ca. 10 minutter og 21 sekunder i dag". Artig :D

men da kan kanskje trådstarter presisere hva han er ute etter...?

Målet var å supplere lista til Wikipedia med den korteste ruta til Widerøe her: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_longest_flights#Shortest_flights

Innledningen der er
Wikipedia said:
The following table lists the shortest (less than 100 miles) non-stop scheduled passenger routes in distance order, per airline.

Slik jeg tolker det, er det snakk om nåværende ruter etter avstand, men så er det mer uklart hvordan man måler avstanden, særlig når man har flere ruter som normalt tar et kvarter...

Siden det går fram her at hva som er kortest avhenger sterkt av værforhold er det vel mest fornuftig å ta en normal-tur, hvis det da finnes noe slikt...

FBU 4EVER, hva er egentlig poenget med slike ruter? :p

Det her var på midten/slutten av 60-tallet, og ruten var endel av en annen. Tror det kan ha vært AMS-CPH-Bulltofta (MMA?). Men så kom hurtigbåtforbindelsen og rutesegmentet ble lagt ned. Så kom Øresundsbroen og båtene ble innstilt.

Ruten LKN-SVJ må vel også være i toppsjiktet når det gjelder Widerøes korteste ruter.
Ruten er oppsatt med 18 minutter. Jeg har vært så heldig å fly denne strekningen én gang, og da brukte vi 9 minutter.

Tillater litt utenfor topic. ;-))

Braathens fløy MOL-KSU. 27nm air distance. B737! Og jammen var det piloter som ville ha kaffeservering på den turen og...:-)))

Back