Korteste ruta til Widerøe?

Re: Korteste ruta til Widerøe?

Farmer fløy SSJ-MJF på 11 minutter forleden, iflg en post på hans fjøsbok-side ...

ser ut til at SSJ-MJF skal ta 21 min etter ruta, mens VDS-KKN skal ta 15 min, så da blir vel spørsmålet hvilken som er kortest på rutetabellen.

Hva kommer det av tru? Det er vel kortere i luftlinje mellom SSJ-MJF enn VDS-KKN? Eller? Ser sånn ut på ruteoversikten :p

VDS-KKN og BVG-BJF er korteste på drøye 20 NM. SSJ-MJF er kanskje 1 NM lengre. Etter der kommer SVJ-LKN og SKN-SVJ (sistnevnte er ikke på rutekartet idag, men har vært fløyet tidligere...)

Last edited:

Hva kommer det av tru? Det er vel kortere i luftlinje mellom SSJ-MJF enn VDS-KKN? Eller? Ser sånn ut på ruteoversikten

Det er nok pga flyhøyden. VDS-KKN går på 4-5000 fot mens SSJ-MJF må grunnet terreng gå mye høyere. Mer klatring går saktere. Dessuten er det noe forskjell i lengden på ut-og innflygingen til disse plassene. Dette også pga terreng.

Polaris said:
Det er vel kortere i luftlinje mellom SSJ-MJF enn VDS-KKN?

Ifølge GCmap er det 21 vs 20 nm henholdsvis, så nei. :-) Forskjellen i rutetid ligger nok ikke så mye i lufta. Jeg lurer bare på hvem som bør inn i den lista i Wikipedia...

Last edited:

Jeppesen sier:

SSJ-MJF...virker faktisk å være den korteste, men vanskelig å si avstanden nøyaktig siden det ikke er navaid i umiddelbar nærhet til flyplassen i Mosjøen. Skal finne det ut etterhvert...:)
VDS-KKN 20,6 NM
BVG-BJF 20,7 NM

Når det gjelder SSJ-MJF må man ikke bare se på distanse i luftlinje, men også hvilke ut- og innflygingsprosedyrer som gjelder. Disse må komme inn i bildet ved f.eks lavt skydekke. Fra SSJ må man av og til gå ut mot sydvest (mot DOREP), før man kan svinge mot Laksfors som ligger syd for MJF og starte innflyging derfra. Alternativet for MJF er Vardefjell VOR som ligger nordøst for MJF.

Mvh,

13 minutter fra avgang til landing med en 737. Men det var en posisjoneringsflight uten gjester i Middelhavet (-:

Når det gjelder SSJ-MJF må man ikke bare se på distanse i luftlinje, men også hvilke ut- og innflygingsprosedyrer som gjelder. Disse må komme inn i bildet ved f.eks lavt skydekke. Fra SSJ må man av og til gå ut mot sydvest (mot DOREP), før man kan svinge mot Laksfors som ligger syd for MJF og starte innflyging derfra. Alternativet for MJF er Vardefjell VOR som ligger nordøst for MJF.

Det er selvfølgelig riktig, men da kan kanskje trådstarter presisere hva han er ute etter...? VDS-KKN blir jo også noen mil lengre om man må fly ILS-24, samme med BVG-BJF...
Jeg tror nok disse to strekningene blir de korteste om man skal ta hensyn til ut- og innflygingsprosedyrer..

På en godværsdag er jeg ganske sikker på at VDS-KKN slår SSJ-MJF i flytid med ett par minutter. (min erfraing alle fall).

På den aktuelle avgangen min mellom Ssj og mjf var det vindstille og skyfri himmel. Vi tok av mot nord, svingte inn over Helgelandsbrua, inn fjorden på lav høyde, kom inn rett over sentrum I mjf og landet fra nord. 11min blokktid, slik at tiden I lufta var mindre.
Vil tro at F35-landing kan si litt mer om denne typen visuelle operasjoner og godvær.
Skal man fly full prosedyre i dårligere vær, bruker man oppsatt tid..og vel så det.

Jeppesen sier:

SSJ-MJF...virker faktisk å være den korteste, men vanskelig å si avstanden nøyaktig siden det ikke er navaid i umiddelbar nærhet til flyplassen i Mosjøen. Skal finne det ut etterhvert...:)
VDS-KKN 20,6 NM
BVG-BJF 20,7 NM

SDN-HOV er vel også ~21nm

I sin tid, fløy WIF med Twin Otter fra Framnes til Evenes. Avstanden er hele 15,3nm

Jeg har vært med på å fly VDS-KKN på under 10 minutter. På den turen jeg skrev om artikkel Finnmark rundt med Widerøe har referert til at flytiden var snaue 10 minutter. Også Berlevåg - Båtsfjord kan gå meget raskt unna, men de gangene jeg har fløyet der har det som oftest endt med noe tull slik at vi ikke har kommet ned på en av plassene eller blitt stående fast med tekniske problemer.

Jeg har sittet på klapp og fløyet MJF-SSJ på 7.24
Skyfri himmel og vindstille. Avgang på rwy 34 og left visual over Øyfjellet og rett mot sørenden av Syv søstre.

Minnene fra 15 år på Twin Otter viser 8-9 minutter VFR mellom NVK og EVE, men den ruta går vel ikke lengre.
Harald

Back