kornete bilder...

B767

ScanFlyer Gold
Hei...

trenger litt råd eller tips til å ungår få kornete bilder .
Fordi forleden tok eg noge bilder i stavanger sentrum av et par cruiseskip. Været va skyet og regn. Så alle bildene ble litt kornete, men eg vet ikke om det skyldes regnet...

Eg er ikke helt enig at digital kamera ska bare vær sånt.. eg har jo klart å få fine skarpe bilder av den før.. men i vise situasjoner virker det vanskeliger å få det skarpt.. så da lure eg på om det finnes en slags funksjon eg kan innstille sånt at det synes bedre på bilden..

Last edited by a moderator:
Det høres ut som om du bør stille ISO lavere og eventuelt bruke stativ for å få skarpe bilder dersom lukkertiden blir for langsom. Høy ISO gir mer støy enn lav ISO, gjelder om du har Canon eller Nikon, kompakt eller speilrefleks.

hmm ok.. altså lav ISO og høy lukkertid vil gi bedre ?

ehm.. er eksponeringstid det samme som lukkertid ?

Last edited:
Høy ISO = Kortere lukkertid og mer støy.
Lav ISO = Lengre lukkertid og mindre støy.

Vi håller den här tråden till topic. Skriftspråk etc. kan diskuteras i No Fly Zone eller med din lokala representant i Stortinget.

itillegg til ovenstående for å unngå problemet i fremtiden, kan du også prøve/bruke NeatImage eller NoiseNinja for å fjerne/redusere evt. støy

eg har fått svar på det eg lurte på.. bildene ble bedre nå da eg justerte ISOen.. tok nyere bilder, og de ser bra ut nå... dem ligger i facebook..

Back