Ser ut som den har tatt med seg deler av innflygingslysene under sin ferd ut på grasset.
Har nok fått med seg noe ja,
Utforkjøringen skal være et resultat av svikt ved bremsene, som tilsynelatende ble skadet under hard landing/TD på forsøk nummer to. Den siste ble utført som nødlanding.
Dette i følge en rekke medier.
Jeg har fått med meg at det har blitt meldt om problemer med thrust reverser(s) og landing gear. Jeg har ingen offisiell kilde og er tilbakeholdene med spekulasjoner.
Dersom det viser seg at flyet både hadde problemer med gear og med reverser(s), da har jeg mistanke om at det kan ha oppstått en hydraulisk lekkasje, evt. som følge av en hard landing; På A-330 er gear og reversers koblet til det samme hydrauliske systemet (green system).
Det kan muligens være at flyet ikke visste det var på bakken, som det skjedde i Quito med en Iberia A-340, dem klasket så hard ned at sensorene ble ødelagt. Skjønner at revers ikke virker da, men hjul bremsene?
Det kan jo også være hydraulisk trykk som manglet, skjønt flere fly jeg vet om går revers på luft trykk isteden for hydraulik. Forskjellig filosofi antagelig.
Uansett, man må føle seg hjelpeløs når man ikke har bremser eller revers.
(På DC-8 hadde vi en luftflaske som siste utvei for å bremse og på Boeing en akkumulator med litt trykk som kunne stoppe flyet. Airbus må vel ha noe lignende "last resort" skulle man tro?)
Veldig bra at ingen måtte dø denne gangen.:up:
Jeg husker vi fløy Sud Aviation Cravellen på Ves-Afrika på slutten av 60 tallet. Da brukte vi bremsekjerm og ba til de øvre makter om at den ikke skulle røske med seg noen vannbøfler på veien.
Jepp, den localizerantennen viser ikke rettlinjet innflyging til rullebanen lengre. Flengen i taket bak cockpit er vel også resultat av den eller noen innflygingslys.
Detta blir dyrt, men Korean er jo godt vant med å betale for diverse ødelagt flyplassutstyr…
Dette var en utrolig flåsete kommentar til LN-RTP sitt innlegg.
Dette var en utrolig flåsete kommentar til LN-RTP sitt innlegg.
Dnne tror jeg LN-RTP fint kan leve med, han vet godt at jeg stortrives med hans gode historier. Jeg jobber med mange "maritime" utgaver av LN-RTP, "gamle" sjøkapteiner som har de utoligste historier.
I og med at dette også var en ulykke hvor ingen omkom regnet jeg med at den gikk hjem.
Maskinen står ennå parkert på Cebu, men mangler nå halen og fått en grønn folie over seg