• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

KE Korean Air flåte

Korean

Someone

Moderator
Medlem
Korean Air flåte

Ryktes en ordre på 20 A350 er rett rundt hjørnet.

https://www.ch-aviation.com/news/138225-korean-air-edges-towards-a350-order-report

Korean Air (KE, Seoul Incheon) is close to announcing a new order for around twenty A350s from Airbus, Bloomberg News reported citing unnamed sources with knowledge of the matter.

Ellers er dagens flåte før oppkjøpet av Asiana følgende:

A220-300: 10
A321neo: 9
A330-200: 5
A330-300: 20
A380: 10 (6 parkert)
737-700: 1 (VIP fly)
737-800: 2
737-900: 9
737-900ER: 5
737-MAX 8: 5
747-400F : 4
747-8i: 9
747-8F: 7
777-200ER: 8
777-300: 4
777-300ER: 25
777F: 12
787-9: 14
 
Last edited by a moderator:
Re: Korean Air flåte

Er det politiske hensyn der gør at et flyselskab vælger at sprede sig på så mange forskellige forskellige flytyper?

Det ser ut som kjøp gjort av en 7-åring i en godteributikk - "Jeg vil ha en av hver"
 
Re: Korean Air flåte

Ikke 20, men 33. Ikke signert, men bekreftet av Korean Aair.

6 A350-900 og 27 A350-1000.

I tillegg er de jo i ferd med å overta Asiana, som har 15 A350 i flåten, og ytterligere 15 i bestilling. Så totalt er de da oppe på 63 A350.

https://www.koreanair.com/au/en/foo...an-air-to-sign-contract-with-airbus-for-a350s

Korean Air will sign a contract with Airbus for the procurement of 33 state-of-the-art A350 family aircraft. The deal, which includes 27 A350-1000s and six A350-900s, is valued at USD 13.7 billion
 
Re: Korean Air flåte

Ryktes en ordre på 20 A350 er rett rundt hjørnet.

https://www.ch-aviation.com/news/138225-korean-air-edges-towards-a350-order-report



Ellers er dagens flåte før oppkjøpet av Asiana følgende:

A220-300: 10
A321neo: 9
A330-200: 5
A330-300: 20
A380: 10 (6 parkert)
737-700: 1 (VIP fly)
737-800: 2
737-900: 9
737-900ER: 5
737-MAX 8: 5
747-400F : 4
747-8i: 9
747-8F: 7
777-200ER: 8
777-300: 4
777-300ER: 25
777F: 12
787-9: 14

I følge airfleets.net så har Korean 6 Airbus 380 aktive.
 
Re: Korean Air flåte

Korean mottok i desember sine første A350-900. Dog noen som egentlig skulle til Asiana, men før man tar med Asianas flåte ser da flåten deres slik ut:

A220-300: 10
A321neo: 15 (+6)
A330-200: 0 (-5)
A330-300: 19 (-1)
A350-900: 2 (+2)
A380: 7 (+1) (pluss 3 lagret)
737-700: 1 (VIP fly)
737-800: 2
737-900: 9
737-900ER: 6
737-MAX 8: 6 (+1)
747-400F : 4
747-8i: 7 (-2)
747-8F: 7
777-200ER: 5 (-3)
777-300: 4
777-300ER: 25
777F: 12
787-8 1 (VIP fly)
787-9: 13
787-10: 5 (+5)
 
Re: Korean Air flåte

Tar sjansen å skrive det alle tenker: "what a mess..." Her har de virkelig en jobb å gjøre mtp fusjon med Asiana og integrering av de forskjellige flåtter...
 
Re: Korean Air flåte

Tar sjansen å skrive det alle tenker: "what a mess..." Her har de virkelig en jobb å gjøre mtp fusjon med Asiana og integrering av de forskjellige flåtter...

Det kan man si, men de holder delvis på. F.eks er jo 777-200 på vei ut, og det gjelder flere. Og flere av de de bare har 1-2 av er ikke deres fly, men VIP fly for myndighetene, som Korean operer.
 
Re: Korean Air flåte

Forsinkelse i flyleveringer gjør at 747 og A380 må være med lenger enn tidligere planlagt

https://www.ch-aviation.com/news/151556-korean-air-to-keep-a380s-and-b747s-amid-delivery-delays

Korean Air (KE, Seoul Incheon) will prolong the service of its A380-800s and B747-8s due to the delays in the deliveries of new aircraft. Speaking at a media briefing, Korean Air's Chief Executive Officer Walter Cho said that the airline was "short by about 20 aircraft per manufacturer."
 
Re: Korean Air flåte

Ser fra en av disse flybloggerne at de også har planer om å sette inn Premium Eco på noen 777 (og fjerne F på de samme 777'ene) og kanskje A350. Det er ikke alle flyene som skal få premium.
 
Re: Korean Air flåte

Airways melder Korean har bekreftet MoU fra Farnborough i fjor på 20 777X og 20 787-9/10

Samtidig gjør A330-200 comeback i flåten etter leveringsforsinkelser bidrar til at de er nødt lease inn maskiner.

https://www.ch-aviation.com/news/151659-korean-air-leases-a330-200-due-to-delivery-delays

Korean Air (KE, Seoul Incheon) has signed a dry-lease agreement with CALC for one A330-200, returning to the type's operations less than half a year after it was retired. The widebody was delivered to Korean Air in March 2025, added to cover for the delayed deliveries of new aircraft.
 
Re: Korean Air flåte

Ser fra en av disse flybloggerne at de også har planer om å sette inn Premium Eco på noen 777 (og fjerne F på de samme 777'ene) og kanskje A350. Det er ikke alle flyene som skal få premium.


I første omgang 11 777-300ER som får premium Economy og hvor First fjernes

a2652450f8ec612424d6f8158182ee07.jpg
 
Re: Korean Air flåte

Hvor mye Airbus blir det igjen i denne flåte? A350? Å ha både B737-10 og A321 NEO virker ikke hensiktsmessig, men er jo ikke helt atypisk Korean, Thai osv.
 
Re: Korean Air flåte

Hvor mye Airbus blir det igjen i denne flåte? A350? Å ha både B737-10 og A321 NEO virker ikke hensiktsmessig, men er jo ikke helt atypisk Korean, Thai osv.

Korean (og Asiana) har mange A350 og A321noe i bestilling også. Uansett såpass store at det ikke er unaturlig med begge typer.
 
Re: Korean Air flåte

Hvor mye Airbus blir det igjen i denne flåte? A350? Å ha både B737-10 og A321 NEO virker ikke hensiktsmessig, men er jo ikke helt atypisk Korean, Thai osv.
De har allerede rundt 20 av A350-900 i Asiana og Koran sin flåte. De har en firm ordre på 50+ A350, både 900- og 1000-varianten.

De har også 50+ A321neo i bestilling både som Kroean og Asiana. Over 40 maskiner er allerede levert. For et såpas stort selskap som Korean blir er det naturlig med både Boeing og Airbus.
 
Back
Top