Konvertering CPL FAA -> JAR

scoota666

Newcomer
Hei!
Noen som vet:

1. Om man fremdeles trenger å konverte eller ikke?
Jeg fikk på mail at:" Man kan inte konvertera längre, men komplettera."
Så hva er dette da evt.?

2. Kan dere anbefale noen skoler i europa for dette & evt. pris?

3. Hva går dette egentlig ut på & hvor lang tid tar det ca.?

Takk på forhånd!

Hilsen bursdagsbarnet K-:

Kreditering kaller man det i Norge, som du bl.a. kan gjøre på www.lfst.no
Pris varierer alt etter hvor mye du må fly, men du må regne med 120 000 pluss minus noen ti-tusen
Det går ut på 14 eksamener, normert til 1 studieår, i tillegg til flyging. Antall flytimer varierer, alt etter hvor mange flytimer man har fra før. De fleste bruker 0,5 til 1,5 år på dette, og de 14 eksamenene er utslagsgivende for den store variasjonen i gjennomføringstid.

Edit: Jeg har gått ut fra CPL/IR ME.
Hvis du f.eks skal kreditere kun CPL SE så slipper du unna med omtrent halvparten av eksamenene og halve prisen totalt.

Last edited:
Du har for eksempel CATS i England for atpl-teorien. Da kommer teorien på ca 18.000 inkludert eksamensavgifter. Med Engelsk atpl har du et veldig stort utvalg av skoler du kan ta cpl/ir me hos. England, Island og sikkert mange andre caa's godkjenner Engelsk teori. Totalkostnader; vi snakker 70-80.000 og oppover for alt sammen.

Hvis man vil gjøre det i Norge har man i tillegg til skolen som Dag nevnte Rørosfly, som er 750,- til 1350,- kroner billigere enn konkurrenten per time, men som også har eldre fly.

Priseksempelet til Dag er kun realistisk hvis man har over 900 flytimer og dermed kun må fly 12 timer for cpl/ir me. Teori i Oslo koster 50.000 (inkludert avgifter), etter 12 flytimer i det billigste flyet er vi oppe i 115.000,-. Så må man plusse på kostnader for oppflyging.
Har man for eksempel under 500 flytimer, og man dermed må fly et 20-timers program, vil kostnadene overstige 160.000,- ved lfs/lfst.

Last edited:
Er CATS i England et fjernstudie på lik linje med LFS sin pakke?
På en side er ikke 18 000 kroner så mye, men hvis jeg har mulighet til å arbeide i Norge samtidig (vekter på sittende vakt er visstnok perfekt jobb hvis man skal lese til ATPL har jeg hørt), vil jeg på en annen side spare inn dette.

Og er 0,5-1.5 år for konvertering dersom du jobber 100% med studiene?

Har forresten hørt rykter om at Luftfartstilsynet ikke er spesielt samarbeidsvillige med å godkjenne ATPL som er gjort i andre land enn Norge. Er det noen som har noen klar info om dette?

Ja, det er et fjernstudie.

Har forresten hørt rykter om at Luftfartstilsynet ikke er spesielt samarbeidsvillige med å godkjenne ATPL som er gjort i andre land enn Norge. Er det noen som har noen klar info om dette?

Det stemmer. Tar du atpl-teori utenfor Norge må du også ta cpl-ir me utenfor Norge.
Men etter at du er ferdig med utdannelsen kan sertifikatet enkelt overføres til det landet du bor/jobber i.

Back