Untitled by Helimaf, on Flickr Mellom-Amerika i sikte, her representert av Costa Rica
Ved ankomst i SJO, måtte jeg ut for å hente baggasjen. Da jeg stod i immigrasjon, ble jeg spurt "you have yellow fiever?". Jeg forstod at damen mente om jeg hadde tatt vaksinen, hvorpå mitt svar var at jeg ikke hadde noe vaksinasjonskort med meg. Og da begynte problemet.
Jeg kunne ikke slippe inn, selv om alt jeg skulle var å finne koffertene mine for å sjekke dem inn til CLT. Jeg sjekket før jeg reiste at om man kun skulle i transit i SJO, ville man ikke trenge vaksine. Det jeg ikke kunne vite, ei heller finne ut av på forhånd, var at innsjekkingssystemet ikke tillater at koffert sjekkes inn hele veien når endelig destinasjon er USA og man har en mellomlanding i Sør- eller Mellom-Amerika.
Dette førte til at jeg ble nektet adgang og en immigrasjonsoffiser som selvfølgelig ikke forstod engelsk, geleidet meg tilbake til airside og bort til Avianca sin skranke. Her var det en særdeles hyggelig dame som gjorde alt for å hjelpe og etter masse telefoner og flere opprop på walkien, kunne hun bekrefte at koffertene var sjekket inn videre. Boardingpass skulle jeg få ved gate.
Jeg hadde ikke låst kofferten før avreise fra Bogota. Dette fordi de ikke har TSA-godkjente låser på seg. Jeg har i praksis aldri låst koffertene på vei til, fra eller innenriks i USA og dette har aldri vært et problem.
Nå, derimot, føltes det rett og slett ubehagelig ut når noen andre skulle knote med å sjekke inn koffertene mine for meg. Jeg spurte fruen i skranken om problemet, hvorpå hun smilte og sa
"Dont worry, they dont dare to touch the locks, and they are not allowed to anyways".
Jeg har vel blitt lettere paraniod etter å ha sett for mye på "Fengslet i utlandet" på Nat. Geo.
Etter at alt var klart, takket og bukket jeg henne for en super service og gikk til Copa sin lounge. Her slapp jeg inn til tross for manglende boardingkort.

Untitled by Helimaf, on Flickr
Loungen var veldig fin og behagelig med lite folk. Utvalget av snacks og drikke var helt på bånn. Jeg fikk passord til wifi og en kupong for drikke. Ellers hadde de noen muffins, te og kaffe. De hadde ihvertfall billig matservering og man fikk spise seg mett for 50-80 kroner

Untitled by Helimaf, on Flickr Pen veggpryd inne på Copa-loungen
San Jose Juan Santamaria Intl var alt i alt en fantastisk flott flyplass, ren og innbydende med et solid utvalg butikker og spisesteder. Den beste hittil på turen.

Untitled by Helimaf, on Flickr En klassisk food court med erke-amerikanske kjeder.