Konsolidering av norske lufthavner fremover?

petter380

Powder hound
Medlem
Det er mye som skjer for tiden gitt Covid-utbruddet. En tanke jeg fikk da jeg leste følgende, var at egentlig kan de lufthavnene som stenges nå, legges ned for passasjertrafikk for godt.

Avinor stenger 9 flyplasser fra onsdag!
Følgende lufthavner vil bli midlertidig stengt for kommersiell trafikk fra og med onsdag 18. mars:

• Vardø (Alternativ lufthavn Vadsø)
• Berlevåg (Alternativ lufthavn Båtsfjord)
• Sørkjosen (Alternativ lufthavn Tromsø)
• Stokmarknes (Alternativ lufthavn Leknes eller Evenes)
• Svolvær (Alternativ lufthavn Leknes eller Evenes)
• Mo i Rana (Alternativ lufthavn Sandnessjøen)
• Mosjøen (Alternativ lufthavn Sandnessjøen)
• Førde (Alternativ lufthavn Sogndal eller Florø)
• Sandane (Alternativ lufthavn Ørsta/Volda eller Florø)

https://kommunikasjon.ntb.no/presse...affic?publisherId=17507039&releaseId=17881359

Har vært på alle utenom Sandane (nederste). Flere er i nærheten av hverandre, Vardø og Vadsø er under én time kjøring. Det samme gjelder Berlevåg og Båtsfjord. Reisende til Lofoten/Ofoten/Vesterålen får mye mer verdi for pengene ved å fly til EVE istedenfor SKN/SVJ. (Har selv vært i området personlig flere ganger og stusset på tettheten og ikke minst prisen/kostnaden, da det er billigere å fly EVE og så leie/kjøre/buss.) Det samme gjelder MQN opp mot BOO (gitt at Saltfjellet er åpent [emoji28]) og SOJ. Forøvrig er Alta nærmere SOJ enn Tromsø...

Tanken slo meg, hva tenker dere - objektivt sett?

Re: Konsolidering av norske lufthavner

Er det ikke slik at det fungerer greit om sommeren, men på vinteren er det et problem? Samt at disse er en del av medisinsk akuttberedskap i området.

Det er 3t40m fra fra EVE til Leknes. Om sommeren. Vinterstid er det en helt annen situasjon. Om 4-5 timer er akseptabelt kan hele kortbanenettet legges ned. Men delvis enig i at Lofoten har mye kortbane.

Er det ikke slik at det fungerer greit om sommeren, men på vinteren er det et problem? Samt at disse er en del av medisinsk akuttberedskap i området.

De fleste lufthavner i Norge har beredskap for ambulansefly. Jeg antar at disse også vil ha dette, selv om de stenges for kommersiell trafikk. Bemanningsmessig krever det langt mindre å kun ha beredskap, da man kan gå langt lengre beredskapsvakter enn operative vakter. De fleste som er listet opp dekkes også av ambulansehelikopter som ikke er avhengig av å ha lufthavnen åpnet på samme måte som et ambulansefly.

Hadde flere av disse flyplassene blitt vedtatt stengt permanent, er det en god mulighet for at det måtte ha blitt opprettet noen flere helikopterbaser langs kysten, enten det er med luftambulanse eller redningshelikoptere.

Hadde flere av disse flyplassene blitt vedtatt stengt permanent, er det en god mulighet for at det måtte ha blitt opprettet noen flere helikopterbaser langs kysten, enten det er med luftambulanse eller redningshelikoptere.

Det er bare tull. Flere av disse flyplassene kan ikke stenges permanent. I lengre perioder om vinteren kan flyplassene være eneste vei inn og ut av flere av lokalsamfunnene.

Du har tydeligvis ikke vært i Finnmark vinterstid. Det er umulig å stenge flyplassene her, rett og slett pga vær- og føreforhold. Ja, det er en en god time mellom Vadsø og Vardø, og ca halvannen time mellom Båtsfjord og Berlevåg, men begge strekningene er noen av de mest værutsatte veistrekningene i Norge! Mellom Båtsfjord og Berlevåg må du kjøre langs med Barentshavet i vind og vær som til stadighet skifter, for deretter å kjøre over en fjellovergang som er mer kolonnekjørt og stengt enn åpen på vinteren, og mellom Vadsø og Vardø kjører du langs med Varangerfjorden og et goldt landskap som fyker igjen til stadighet, samtidig som at Domen mellom Kiberg og Svartnes er også i risikosonen for kolonne eller stengt. Dette er bare to eksempler på hvorfor det du sier ikke er mulig, da flytrafikk til tider er eneste mulige alternativ for folk å forflytte seg. Så når dette er over blir det ingen nedleggelse slik jeg ser det.

Ref. Skagen, så vil en fjerning av denne være katastrofe for regionens næringsliv. Det bor 30 000 i regionen, så jeg ser ikke helt poenget med å fjerne denne. Ellers så ligger det et sykehus rett ved, som sender pasientene sine til Tromsø rutinemessig. Staten må heller ikke ut med FOT på ruter dit, så litt dårlig eksempel kanskje, og nedleggelse er neppe samfunnsmessig lønnsomt.

Ref. mange av de andre, så er det rett og slett å ha en kommunikasjonskanal når veiene er gjenblåst, og hurtigruten ikke kan legge til. (Hurtig er jo feil bruk på denne ruta forøvrig, den egner seg jo til svært lite utenom frakt og turister). Vardø er også ypperlig når Vadsø har tåke :D

Ellers er det jo slikt at tid er penger og jo kortere reisevei, jo mer effektivt blir det. Står en båt eller maskin, og man venter på deler eller teknikker er jo hver time dyr for næringslivet

Det betyr jo derimot ikke at man ikke kontinuerlig skal vurdere flyplasstrukturen her i landet, ref det å slå sammen flere av flyplassen i Lofoten, som er foreslått

Flyplassene har absolutt en kostnad, men på den andre siden så er den en både sosial og bedriftsøkonomisk inntektsside. Selv om Avinor sitt regnskap blør. Så vi får fortsette kjøpe Tax free [emoji13]

Edit, slettet, leste ikke alt i tidligere poster.

Last edited:

Tema her er tanken om å aldri gjenåpne disse, dvs. uavhengig av covid.

Tema her er tanken om å aldri gjenåpne disse, dvs. uavhengig av covid.

Eller er tema om en generell diskusjon om alle landets gjenværende flyplasser gir en god nok økonomisk nytte?

Vi ble jo nettopp kvitt Fagernes, uten at så mange tapte på det

Nå er det vel slik at enkelte av disse aldri ble opprettet for å være økonomisk lønnsomme, og ble det aldri heller. Så jeg vet ikke helt hva vitsen med å diskutere dette isolert ville vært. Tilsvarende gjelder hurtigruten. Spørsmålet, i tillegg til ditt, er jo om de gjenværende gir tilstrekkelig beredskap, vekstpotensiale for regionen (herunder turisme), og god nok transport for innbyggerne.

Lofoten/Vesterålen gikk jo nylig gjennom en prosess hvor en så på mulighetene for å samle Svolvær/Leknes/Skagen i en felles flyplass. Dette viste seg å bli litt dyrt, og jeg mener vi er der at en ny flyplass ved Leknes syntes mest sannsynlig, med nedleggelse av Svolvær, og opprettholdelse av Stokmarknes.

Det har også vært prosess på Helgeland, som jeg kjenner litt mindre til.

Så ting skjer jo her, der det er rom for å samle flyplassene. Men Finnmarksflyplassene har jeg ikke sett gode løsninger på å slå sammen enda.

Det er mye som skjer for tiden gitt Covid-utbruddet. En tanke jeg fikk da jeg leste følgende, var at egentlig kan de lufthavnene som stenges nå, legges ned for passasjertrafikk for godt.

Har vært på alle utenom Sandane (nederste). Flere er i nærheten av hverandre, Vardø og Vadsø er under én time kjøring. Det samme gjelder Berlevåg og Båtsfjord. Reisende til Lofoten/Ofoten/Vesterålen får mye mer verdi for pengene ved å fly til EVE istedenfor SKN/SVJ. (Har selv vært i området personlig flere ganger og stusset på tettheten og ikke minst prisen/kostnaden, da det er billigere å fly EVE og så leie/kjøre/buss.) Det samme gjelder MQN opp mot BOO (gitt at Saltfjellet er åpent [emoji28]) og SOJ. Forøvrig er Alta nærmere SOJ enn Tromsø...

Tanken slo meg, hva tenker dere - objektivt sett?

Første tanke var at du har røyka noe du ikke tålte🤪

Du har muligens et poeng, enn så lenge det snakkes om fritidsreiser.. Men for enkelte av oss som bruker disse flyplassene i arbeid høres det helt håpløst ut å måtte fly til Bodø for å dra til Mo, eller Evenes for å dra til Lofoten.

Det vil ganske enkelt kreve voldsomme investeringer i annen infrastruktur for å kunne legge ned, spesielt i Finnmark. Det har vært lite snakk om Sørkjosen, men det er et fint eksempel, som tydeliggjør problemet: Over år har det vært investert stort i E6/E8 mellom Alta og Tromsø, noe som gjør veien til Sørkjosen stadig mer behagelig, fra begge sider. Likevel har begge sider sånne flaskehalser av rasutsatte strekninger og fjelloverganger, Kvænangsfjellet f.eks., at nedlegging vinterstid ville være synonymt med tidvis isolasjon.

Yikes, her var det litt å ta tak i av kommentarer og tilbakemeldinger :) Og har noen endret tittelen? Ta vekk "covid"-delen, takk. Tanken min var enkel; ettersom flyplassene nevnt blir midlertidig lagt ned, så er det et potensiale også for å legge de ned og dermed konsolidere på et senere tidspunkt.

Oppfordret til en objektiv diskusjon, så da forsøker jeg å holde meg på sak og ikke person som følgende;
Du har tydeligvis ikke vært i Finnmark vinterstid. Det er umulig å stenge flyplassene her, rett og slett pga vær- og føreforhold. Ja, det er en en god time mellom Vadsø og Vardø, og ca halvannen time mellom Båtsfjord og Berlevåg, men begge strekningene er noen av de mest værutsatte veistrekningene i Norge! Mellom Båtsfjord og Berlevåg må du kjøre langs med Barentshavet i vind og vær som til stadighet skifter, for deretter å kjøre over en fjellovergang som er mer kolonnekjørt og stengt enn åpen på vinteren, og mellom Vadsø og Vardø kjører du langs med Varangerfjorden og et goldt landskap som fyker igjen til stadighet, samtidig som at Domen mellom Kiberg og Svartnes er også i risikosonen for kolonne eller stengt. Dette er bare to eksempler på hvorfor det du sier ikke er mulig, da flytrafikk til tider er eneste mulige alternativ for folk å forflytte seg. Så når dette er over blir det ingen nedleggelse slik jeg ser det.

Ikke at det betyr noe; ja, jeg har vært i Finnmark vinterstid og alle andre årstider. Ettersom du er bussjåfør så får jeg vel nevne at jeg tok buss fra Alta til Båtsfjord i februar hvis det hjelper... Kan du vennligst fremvise data om at Vadsø-Vardø og Båtsfjord-Berlevåg er "de mest værutsatt veistrekningen i Norge"?

Forsto på mine kolleger i Båtsfjord at spesielt denne vinteren hadde vært vanskelig over vidda, men det var ingen som brydde seg nevneverdig da man erkjenner at været kan man ikke gjøre noe med. Vi har anlegg lange hele kysten, inkl. Berlevåg og Båtsfjord og bruker for det meste Hurtigruten for våre varer vinterstid. Når været er på et vist nivå dårlig, kan heller ikke fly lande, men vet at fly kan lande selv når vidda er stengt til tider. Jeg har ikke kjørt til Berlevåg, må man over vidda for å komme dit fra Båtsfjord? Alt. kan jeg høre med min kollega som har pendlet mellom disse stedene de siste fire årene.

Det er 3t40m fra fra EVE til Leknes. Om sommeren. Vinterstid er det en helt annen situasjon. Om 4-5 timer er akseptabelt kan hele kortbanenettet legges ned. Men delvis enig i at Lofoten har mye kortbane.

Da har man Leknes som alternativ flyplass :) Fordelen EVE har over LKN er størrelse og valgmuligheter. Vet ikke om det er lettere å lande på EVE eller LKN i dårlig vær, ei heller hva definisjonen av dårlig vær er på de kanter (kanskje vind fra øst?).

Første tanke var at du har røyka noe du ikke tålte🤪

Du har muligens et poeng, enn så lenge det snakkes om fritidsreiser.. Men for enkelte av oss som bruker disse flyplassene i arbeid høres det helt håpløst ut å måtte fly til Bodø for å dra til Mo, eller Evenes for å dra til Lofoten.

Haha, nei ikke røyka noe, oppfordrer til objektiv diskusjon :) Har brukt alle flyplassene som forretningsreisende selv, flere ganger og syns også det er behagelig å lande kort reisevei fra der jeg skal. Må uansett leie bil, og da blir det hipp som happ om jeg lander på LKN eller SVJ, eller EVE. Er enig i at Bodø-Mo er et stykke, men her er det vedtatt konsolidering av lufthavner allerede; Polarsirkelen lufthavn dog uten finansiering? https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dA2zj/regjeringen-sier-ja-til-ny-storflyplass-paa-helgeland

Ref. Skagen, så vil en fjerning av denne være katastrofe for regionens næringsliv. Det bor 30 000 i regionen, så jeg ser ikke helt poenget med å fjerne denne. Ellers så ligger det et sykehus rett ved, som sender pasientene sine til Tromsø rutinemessig. Staten må heller ikke ut med FOT på ruter dit, så litt dårlig eksempel kanskje, og nedleggelse er neppe samfunnsmessig lønnsomt.

Ref. mange av de andre, så er det rett og slett å ha en kommunikasjonskanal når veiene er gjenblåst, og hurtigruten ikke kan legge til. (Hurtig er jo feil bruk på denne ruta forøvrig, den egner seg jo til svært lite utenom frakt og turister). Vardø er også ypperlig når Vadsø har tåke :D

Hvordan er forholdet mellom ikke FOT- og FOT-ruter til/fra Skagen (aka SKN)? Det positive med ikke FOT er mye bonuspoeng for en kort flytur fra f.eks. BOO :) Har forståelse for vær på veier, men jeg sliter med å se på det som et problem med de digitale løsningen som vi har hatt og definitivt flere får med seg nå.

Kan du vennligst fremvise data om at Vadsø-Vardø og Båtsfjord-Berlevåg er "de mest værutsatt veistrekningen i Norge"?

Det har jeg aldri påstått. Jeg sa at det er noen av de mest værutsatte veistrekningene i Norge. Hører like mange trafikkmeldinger om Hardangervidda i sør som Kongsfjordfjellet i nord på radioen.

Forsto på mine kolleger i Båtsfjord at spesielt denne vinteren hadde vært vanskelig over vidda, men det var ingen som brydde seg nevneverdig da man erkjenner at været kan man ikke gjøre noe med. Vi har anlegg lange hele kysten, inkl. Berlevåg og Båtsfjord og bruker for det meste Hurtigruten for våre varer vinterstid. Når været er på et vist nivå dårlig, kan heller ikke fly lande, men vet at fly kan lande selv når vidda er stengt til tider. Jeg har ikke kjørt til Berlevåg, må man over vidda for å komme dit fra Båtsfjord? Alt. kan jeg høre med min kollega som har pendlet mellom disse stedene de siste fire årene.

Det er sant at været får man ikke gjort noe med, så lenge det står på. Har selv vært værfast i både Båtsfjord og Berlevåg, og været på Kongsfjordfjellet og Båtsfjordfjellet (fv 890/891) mellom Tanadalen/Julelvdalen, Kongsfjorddalen og Båtsfjorddalen skifter fortere enn vi kan si «fjellovergang». For øvrig er det viktig å presisere at dette er faktisk fjellovergang, og at vidda ligger mellom Alta, Kautokeino og Karasjok.
Hvordan vet jeg alt dette? Jeg er vokst opp i Tana, midt mellom Vadsø/Vardø, Kirkenes og Båtsfjord, i tillegg til at mor mi er fra Båtsfjord, og jeg har bodd der også i en kort periode. I tillegg har jeg venner som har bodd i Berlevåg, så har vært der en god del også.
Har også erfart hvor viktig flyplassene er, da Vadsø er nærmeste flyplass fra Tana, nærmeste barneavdeling er på Hammerfest sykehus og søstra mi måtte med ambulansefly fra Vadsø til Hammerfest med alvorlig astmaanfall. Hun ville aldri overlevd hvis tilbudet ikke var der.

Det er sant at været får man ikke gjort noe med, så lenge det står på. Har selv vært værfast i både Båtsfjord og Berlevåg, og været på Kongsfjordfjellet og Båtsfjordfjellet (fv 890/891) mellom Tanadalen/Julelvdalen, Kongsfjorddalen og Båtsfjorddalen skifter fortere enn vi kan si «fjellovergang». For øvrig er det viktig å presisere at dette er faktisk fjellovergang, og at vidda ligger mellom Alta, Kautokeino og Karasjok.
Hvordan vet jeg alt dette? Jeg er vokst opp i Tana, midt mellom Vadsø/Vardø, Kirkenes og Båtsfjord, i tillegg til at mor mi er fra Båtsfjord, og jeg har bodd der også i en kort periode. I tillegg har jeg venner som har bodd i Berlevåg, så har vært der en god del også.
Har også erfart hvor viktig flyplassene er, da Vadsø er nærmeste flyplass fra Tana, nærmeste barneavdeling er på Hammerfest sykehus og søstra mi måtte med ambulansefly fra Vadsø til Hammerfest med alvorlig astmaanfall. Hun ville aldri overlevd hvis tilbudet ikke var der.

Enig vedr. begrepsbruken.

Flott at det gikk bra. Lufthavnene i seg selv vil neppe aldri bli lagt ned, da de kommer til å bli brukt for ambulansefly som kommentert av en forumbruker over. Passasjer og varer er ikke like viktig som vi nå ser eksempler på med de lufthavnene som midlertidig er lagt ned, og dermed kan lufthavnen ned-skaleres betydelig. Remote towers fra Avinor Flysikring understøtter også dette.

Det som ble foreslått her var vel at Leknes ble beholdt..

Jeg er enig i at noe må gjøres med flyplasstrukturen her i søndre Troms og nordre Nordland. Røst, Leknes, Andenes og Evenes må bevares, ellers må alle de andre legges ned. Fordrer selvsagt at Hålogalandsveien og tilstøtende vei i Lofoten utbedres, gjerne som en del av krisepakkene som iverksettes etter eller under koronakrisen.

Ingen utenom de fire jeg nevnte har driftsgrunnlag med litt bedring av vei, og ingen vil rammes hardt av mangel på luftambulanse. Mulig unntak av Skagen på grunn av sykehuset på Stokmarknes.

Har det vært noen saker/problemer vedr. de (midlertidige) nedlagte lufthavnene? Har ikke sett/hørt noe, og det er vel dobbel positivt; god beslutning til å begynne med og fakta for fremtidens flyplass struktur.

Back