Konkurransetråd: Hvilken flyplass

Status
Not open for further replies.
Re: Konkurransetråd: Hvilken flyplass

Har dessverre ikke noen bilder selv. Setter oppgaven fri.

Siden ingen tar utfordringen, så prøver jeg meg med et nytt bilde, slik at konkurransen ikke stopper helt opp. Denne burde være litt enklere enn de siste bildene jeg har bidratt med.

IMG_5728.jpg

Fra hvilket tårn er dette bildet tatt?

Espen

Attachments

• P4070200.jpg
    P4070200.jpg
    99.3 KB · Views: 285

Why, thank you kindly, Sir!

Neste oppgave er tekstbasert, hvilken flyplass er dette?

Hvis øst blir nord, kan du se ett firetall.

Det var en gang fire samtidige, nå er det bare ett igjen

Hvor er vi nå?

Mvh,

Værnes passer jo veldig bra med firetallet, men har de hatt fire rullebaner?

Forøvrig en veldig artig oppgave!

Last edited:

Værnes passer jo veldig bra med firetallet, men har de hatt fire rullebaner?

Forøvrig en veldig artig oppgave!

Værnes har strengt tatt hatt seks, selv om de, såvidt meg fortalt ikke har vært opperative samtidig. 18/36 er vel fryktelig lenge siden er brukt. 14/32 derimot er vel litt ferskere, selv om den heller ikke har vært i bruk på årtier.

Værnes har strengt tatt hatt seks, selv om de, såvidt meg fortalt ikke har vært opperative samtidig. 18/36 er vel fryktelig lenge siden er brukt. 14/32 derimot er vel litt ferskere, selv om den heller ikke har vært i bruk på årtier.

Seks?! De jeg vet om er 09/27 (dagens operative rullebane), 14/32 og 18/36. En rullebane har to nummer, ett for hver landingsretning, men det er fremdeles bare én rullebane.

Seks?! De jeg vet om er 09/27 (dagens operative rullebane), 14/32 og 18/36. En rullebane har to nummer, ett for hver landingsretning, men det er fremdeles bare én rullebane.
Seks eller tre, men om vi tar firetallet som utgangspunkt, så var vel 18/36 brukt som taksebane til 14/32. Følgelig passet teorien din om at det har vært to og bare en nå.

Er nok bare jeg som roter med definisjonene, for vi er jo alle enige om at OSL har to rullebanener, ikke fire!

Sent from my HTC One M9 using Tapatalk

Da er vi iallefall enige, kekker. Så får vi høre hva Gandalf sier til dette. Kan jo forsåvidt også være et helt annet sted enn Værnes.

Edit: Det var før krigen en gresslette med flyvirksomhet som ble kalt Kirkesletta. (Kjærksletta?) Om den kvalifiserer til betegnelsen "rullebane" er vel noe tvilsomt, men det eksisterte i hvertfall flyging i Værnes-traktene før tyskerne bygget betongbanene.
Tyskerne bygget vel også Lade flyplass under krigen, det var jo der bl.a. Braathens opererte på -50 tallet.

Last edited:

Værnes er helt rett.

Firetallet henviser på at dersom du dreier kartet nitti grader mot klokken slik at det som er øst blir nord så vil de tre rullebanene danne ett firetall. Vises i dag, bare se på det gyldige AIP kartet, så danner 09/27 stammen i 4-tallet, mens de gamle 14/32 og 18/36 danner resten. 18/36 kan være vanskelig å se restene av, men de er der.

De som var fire og som nå er en er antall tårn, det var en gang fire stykker som sto samtidig.

Take it away, Knut W!

Mvh,

Last edited:

Ahhh, tenkte på rullebaner, ikke tårn. Men du har jo selvsagt helt rett, Værnes er vel en av få flyplasser som kan skilte med fire generasjoner tårn samtidig?

Nuvel, jeg har ikke noen gode bilder liggende og prøver meg på samme variant som Gandalf, en spørsmålsoppgave:

På slutten av det ekspansive og supersoniske 1960-tallet fant noen på at det var en knallgod idé å begynne å bygge en kjempeflyplass midt uti huttiheita. Planen var at denne flyplassen i stor grad skulle betjene supersoniske fly og tanken var at med tiden skulle det bli hele seks rullebaner.

Supersoniske fly ble aldri en knallsuksess og etter noen få år ble hele prosjektet stoppet. Da var én rullebane på 3200 meter med tilhørende taksebaner og full instrumentering ferdig. Den ligger der ennå, ble mye benyttet til trening i gamle dager.

Hvilken flyplass og hvor?

Last edited:

Everglades Jetport, også kjent som Dade Collier training airport er korrekt!

Siden "alle" har vært på Sola, løfter jeg denne. Hover er vi?

IMG_2051.jpg

Må vel til en hia flyplass (Highlands and Islands Airports), og da nærmere bestemt Inverness

Status
Not open for further replies.
Back