Re: Konkurransetråd: Hvilken flyplass
Endelig, der kom det riktige svaret. At det var en Bodøværing som tok den er jo helt naturlig. Vi er smartere enn røkla vi som er derfra. Nemlig.
Nei dette tårnet fikk nye farger da Havnefogden overtok og flyttet det ned i Sandnessjøen havn hvor det fremdeles tjenestegjør. Da vi bodde i det var det ikke hvitt men beige(-ish) og vindussprossene og de seks bordene over vinduene var brune.
Når jeg sa at den som foreslo Namsos var inne på noe, handler det om den dagen flyplassen ble åpnet, den 1. juli 1968. Da ble fire flyplasser åpnet, Røssvoll, Brønnøy, Namsos og altså Helgelandskystens Perle.
Jeg nevnte også noe om en Sigurd Erik og litt feiltagelser. Vi skal til en dag på ettersommeren, været var i ferd med å bli grått med drizzle og faenskap. Unge, Lovende er på vakt i dette tårnet, da Bodø ATCC ringer og forteller at en Sigurd Erik VFR fra Røst til Brønnøy ønsket å diverte til oss, han likte ikke været fremover, og de kom til å overføre ham sambandsmessig til meg ganske raskt. Ikke før sagt OK så var han på radioen, norsk stemme. Han forteller at han er overhead Stokmarknes (!). Jeg rekker så vidt å protestere før jeg ser ham i fint driv rett vestover, bort fra de
1089x30 meter asfalt som lå klar til hans avbenyttelse. Han får beskjed om å sjekke klokken 8, sier Roger og litt etterpå svinger han til venstre. Han setter opp for landing på 21, men han fikk beskjed om 03, vinden favoriserte den banen. Han bryter av og lander. Så da har jeg en PA31 stående på Apron. Det går tunge skritt i trappen.
Opp kommer en kar, han sier at han ikke er fartøysjef, han sitter nede og skjems og tør ikke komme opp (!!) Men han forklarer hvorfor de tok feil av Stokmarknes og Sandnessjøen (som de vitterlig var over på første oppkall). De trodde at når flyplassen het Stokka så måtte jo byen hete Stokmarknes. Tipp topp geografisk kunnskap, med andre ord. Men jeg fikk en slags forklaring like etterpå. Det fine med å gå turnus er at man får avløsning, så også den dagen. Det skjedde bare minutter etter han han som altså ikke var fartøysjef hadde gått ned igjen.
Vaktovertagelsen gikk greit, IÅM. På vei til bilen gjorde jeg som jeg pleide med fremmedfly på apron, jeg slo et slag bortom for å ta den flygende atrappen i nærmere øyesyn. Her får jeg altså se ett Jeppesen innflygingskart for Honningsvåg som er klipset til stikka på kapteinssiden. Med penn står det "Gjelder også Røst" Du milde himmel. Men jeg forklarte det for meg selv med at dette var østlendinger, pappagutter med bopel i åsen og hytte på Tjøme..... Da kan man ikke forvente hva som helst, kan man vel?
Nuvel,
Erikma har stikken i sine hender, take it away!
Mvh,