Konkurransetråd: Hvilken flyplass

Status
Not open for further replies.
Re: Konkurransetråd: Hvilken flyplass

La oss gå tilbake litt i historien med to vakre eksemplarer i bildet.

04294.jpg

Det er noe veldig Kennedy'sk over dette. Hvis ikke det er så gammelt at det er Idlewild?

Edit: Disregard Idlewild, iom. at det er Super VC10 er dette Kennedy.

Last edited:

Det er noe veldig idlewildsk over dette bildet fra (K)JFK. Det er helt riktig. Bildet er fra mai 1965. Personlig synes jeg dette er et av de stiligste fargeskjemaene noen sinne - med unntak av Cunard, da. Det forkludrer. Nuvel!

Din tur!

Da forlater vi storbyens flyplasser og flotte fly og går til en glemt og nesten forlatt flyplass godt utenfor allfarvei.
Dog er dette et svært interessant historisk sted, en av verdenshistoriens mest berømte personer var stadig innom her på sine reiser til og fra sitt midlertidige opphold rett i nærheten.

Attachments

• FlyplassXY.jpg
    FlyplassXY.jpg
    131.1 KB · Views: 164

Edvard tar seg meget elegant inn etter en bomtur til Krim. Imponerende, og med nesten identisk likt bilde i link-dokumentasjonen (Forøævrig meget interessant, skal finlese den i kveld!) er det bare å si gratulerer og vær så god neste.

Og Hitler var selvsagt personen jeg refererte til, han oppholdt seg jo mye på Wolfschanze som ligger rundt seks kilometer unna. Forøvrig også verdt en tur innom hvis man er på de kanter.

Edit: Leste artikkelen, stort sett bra, med unntak av at forfatteren antar bygningene på plassen er originale tyske. Det stemmer ikke, den eneste resten av tyskernes bygninger er skinnene til dørene på den originale hangaren, noen meter foran dagens bygning.

Last edited:

Cape Town International med de gamle hangarene til 35 Sqd SAAF i bakgrunnen.

Korrekt. I det minste CPT delen, hangarene har jeg ikke kontroll på :D

Så beveger vi oss både i tid og rom, men hvor havner vi?

02188.jpg

Fotografen står med ryggen mot terminalen og ser mot en flyfabrikk.

São José dos Campos Airport (SJK), Brasil eller Lanseria International Airport (HLA), Sør-Afrika?

Du må velge én flyplass, Edvard. Jeg tror nok at HLA ikke har en flyfabrikk. Se nøye på flyene.

Flyene er Merpati CN-235, og da er vi vel i Indonesia og Indonesian Aerospace som de heter nå. Dermed er vel vel på Bandar Udara Internasional Husein Sastranegara, Bandung (BDO)?

Det er helt riktig. Flyplassen ble bygd av den nederlandsk-indiske regjeringen under navnet Andir og var hovedbasen til ML-KNIL inntil Java falt i 1942.

Dessverre ingen tilgjengelige bilder her og nå, så jeg må nok sette den fri.

Status
Not open for further replies.
Back