Konkurransetråd: Hvilken flyplass

Status
Not open for further replies.
Re: Konkurransetråd: Hvilken flyplass

Nei, det kan det ikke. Det er riktig kontinent, men feil tidssone.

Denne flyplassen ligger betraktelig nærmere LGA enn Omaha. Det er omtrent like langt til PHL og dit flyr et av de store selskapene med sine veldig små fly. En gang i tida var det mye trafikk med forløperne til US Airways i nordøst - Mohawk og Allegheny. Nå er det bare Delta, United og American som flyr på denne flyplassen som er knyttet til et av de virkelig store navnene i luftfartens historie.

Hadde vi lekt tampen brenner, hadde vi beveget oss mot kjølig...

Feil retning og feil stat.

Det siste hintet er at pioneren jeg tenker på har et eget museum i byen som han gjorde til sitt hjem og hvor han døde. Flyplassen var lenge oppkalt etter ham. Blindflyging er et stikkord.

Det siste hintet er at pioneren jeg tenker på har et eget museum i byen som han gjorde til sitt hjem og hvor han døde. Flyplassen var lenge oppkalt etter ham. Blindflyging er et stikkord.

Er det William C. Ocker vi er ude efter her ? Faderen til blindflyvning. Hans navn dukkede op da jeg googlede blindflyning. Men jeg kan ikke finde nogen flyplass der har været opkaldt efter ham.

Er det William C. Ocker vi er ude efter her ? Faderen til blindflyvning. Hans navn dukkede op da jeg googlede blindflyning. Men jeg kan ikke finde nogen flyplass der har været opkaldt efter ham.

Det kan vl ikke være andre enn William C. Ocker. Han døde i Washington DC, så da er det vel en av flyplassene der, antar jeg. Men hvilken?
Jeg må bare gjette på DCA, men kan ikke skjønne at det kan være riktig svar...

Jeg sa ikke at han var oppfinneren av blindflyging, men at det er et stikkord. Mannen var født i Indiana i 1904, utdannet seg til orgelbygger og bygde etter hvert andre ting som bl.a. er mye i bruk i Norge i dag. Han døde i denne byen i 1981.

Jeg tror det er på tide å kaste inn håndkledet og gi svaret:

Greater Binghamton Airport - tidligere kjent som Edwin A. Link Field-Broome County Airport - BGM/KBGM.

Ed Link bygde sine første Link-simulatorer her og det er fortsatt mye luftfartsaktivitet i området med BAE Systems, Sikorsky, Schweizer og Bendix. Ed Link solgte sin ide og seks simulatorer til US Army Air Corps i 1934 ved å fly fra Cortland, NY til Newark, NJ gjennom skyer og tåke kun på instrumenter. Der av blindflyging - og det var det Link-simulatorene også lærte pilotspirene.

Attachments

• tank.jpg
    tank.jpg
    97.2 KB · Views: 173

Da prøver vi en til

Attachments

• DSCF0024.JPG
    DSCF0024.JPG
    216.4 KB · Views: 130

Det tok nesten én time. Raider66 bør skifte navn til The Terminator!

Det var vel å ta litt hardt i Kjell Oskar :colgate:

På hvilken lufthavn er vi når vi ser dette tårnet?

Espen

Attachments

• P5050154.JPG
    P5050154.JPG
    222.1 KB · Views: 131
Status
Not open for further replies.
Back