Konkurransetråd: Hva flyr vi over her?

Re: Konkurransetråd: Hva flyr vi over her?

Tja, man skal jo være usedvanlig godt kjent for å ta denne, men kan prøve litt grovanalyse; Relativt lav høyde=rett før/etter landing/avgang, evntuelt er bildet tatt fra et mindre fly som flyr i lav høyde. Iflg. Hr. Aas' reisekart har han vært mye rundt i sydøst-asia, og dette kan se ut til å være en øy i det området av verden. Været er også litt grått og overskyet, et stykke unna de reklamebildene man normalt ser fra slike steder. Lurer på om dette kan være ifm. en tur med et mindre fly til enten en liten flyplass eller landing på sjøen ved et hotell på en tilsvarende øy. Skulle jeg komme med et forslag vil jeg tippe Filippinene, men er langt fra sikker.

Tja, man skal jo være usedvanlig godt kjent for å ta denne, men kan prøve litt grovanalyse; Relativt lav høyde=rett før/etter landing/avgang, evntuelt er bildet tatt fra et mindre fly som flyr i lav høyde. Iflg. Hr. Aas' reisekart har han vært mye rundt i sydøst-asia, og dette kan se ut til å være en øy i det området av verden. Været er også litt grått og overskyet, et stykke unna de reklamebildene man normalt ser fra slike steder. Lurer på om dette kan være ifm. en tur med et mindre fly til enten en liten flyplass eller landing på sjøen ved et hotell på en tilsvarende øy. Skulle jeg komme med et forslag vil jeg tippe Filippinene, men er langt fra sikker.
Mye riktig tenkt her. Er på vei nørdøstover og det er rett før landing med et stort fly på en relativt kjent flyplass på en meget stor og kjent øy. Filippinene er det imidlertid ikke.

Været er vel ikke så viktig for de som skal dit for å ta seg vann over hodet.

Aha! Pulau Dinawan, drøye fem NM finale til bane 02 på Kota Kinabalu. Var nå ikke så fryktelig langt unna på første forsøk heller da, Robert? Bare 22 mil fra Filippinene. Dét må ha vært en seig helgetur! Har dårlig med slike bilder, så oppgaven er fri.

Last edited:

Aha! Pulau Dinawan, drøye fem NM finale til bane 02 på Kota Kinabalu. Var nå ikke så fryktelig langt unna på første forsøk heller da, Robert? Bare 22 mil fra Filippinene. Dét må ha vært en seig helgetur!
Helt riktig, Dinawan altså. Ser ut som et greit sted man raskt kommer seg til.
https://www.youtube.com/watch?v=aPHD0FJE444

Dykker ikke på helgetur, det blir man syk av. Brukte faktisk 9 dager på: Kuala Lumpur, Brunei, Sipadan (mye bedre dykking og bodde på påleby), Tawau (kunne ikke fly med en gang) og Singapore.
attachment.php

Da er oppgaven fri.

Attachments

• sipadan.jpg
    sipadan.jpg
    58.1 KB · Views: 420

Da slår jeg til igjen etter å ha lett litt i gamle bilder.

Kjent by fra uvant vinkel:
attachment.php

Attachments

• Houston.jpg
    Houston.jpg
    384.5 KB · Views: 381

Må da være rett før landing i Dubai med Omar Bin Al Khattab road?

Vil tro bane 12L, den ligger bare fire kilometer lenger frem. Har nesten bare vinger, motorer og blå himmel/hav i kategorien "tatt ut av vinduet" så ta deg gjerne en omgang til Robert, det ser jo ut til at du har mye spennende på lager. Ellers er oppgaven fri.

Da tar vi en runde til.

attachment.php

Attachments

• Benidorm.JPG
    Benidorm.JPG
    77.2 KB · Views: 334

Er vel Cape Town med Signal Hill, Lions Head og Table Mountain fra venstre til høyre

Har ikke noe fornuftig, kjør på den som kan

Hm. Det ligner da veldig på "andre siden" av Boeing Field.

Det er faktisk helt fullstendig fotografisk likhet. ;)

Flink gutt! Du vinner en selvbetalt øl og får legge ut neste bilde.

Jeg kan jo gi et tips. Flyplassen i bildet er nesten utelukkende brukt til GA trafikk, og byen, som dette er en av forstedene til, var hovedsete til et ikke lenger eksisterende flyselskap.

Det ser jo nesten ut til å være en by med gruvedrift - eller en hang til å samle jord i pene hauger...

Det ser jo nesten ut til å være en by med gruvedrift - eller en hang til å samle jord i pene hauger...

Så vidt meg bekjent (etter å ha drevet research i mer enn ett minutt på nett), så er nok den siste hypotesen nærmest sannheten...
Disse haugene er dog ikke jord, men små fjelltopper.

Scottsdale Arizona, forstad til Phoenix Arizona som var Hovedkontoret til America West (som vel rent teknisk eksisterer under navnet American Airlines (det var vel HP som kjøpte AA)) Har fløyet fra Scottsdale bade med HP (America West branded buss til Sky Harbor) og I fra Scottsdale Airport med en Death Dart (Swearinghen Metro)

Back