Nå skal jeg klinke til, så får vi se hvor mange tamper som brenner; Bildet er tatt bakover fra venstre side på en B737-800 i 8000 fot etter take-off fra bane 14 på Hamilton Island, 13,2 NM ute. Den største øya midt på bildet er Shaw Island med Keyser, Triangle og Mansell Island ute til høyre i øst.
@LN-KMS: Mulig det kan diskuteres, men jeg vil si at Shaw Island er en del av Whitsunday Islands gruppen. Derfor har vel robertaas igrunnen rett? Uansett, fantastisk flotte steder rundt Hamilton (HTI) og vel verdt flere besøk. Jeg var der julen 2012 og skulle veldig gjerne reist tilbake! Synd det er så forbasket langt unna.
Tja, her skjedde det ikke mye. Kanskje ikke så enkel som jeg antok likevel, eller så er folket ute på byen og fester en fredag?
Bildet er tatt fra en stor firemotors jet noen minutter før landing på den (september 2015) nyrestaurerte bane 35. Vi flyr cross wind på vestlig kurs litt nord av plassen før vi svinger venstre til en lang og vid down wind som tar oss et stykke vest for tettbebyggelsen i landets hovedstad før nok en venstresving får oss inn på finalen. Vi parkerer foran den nye terminalen som ble åpnet sommeren 2015. Det er lite trafikk og få andre turister.
Kom med noen forslag da vel, så skal jeg guide dere i riktig retning!
@Knutw Per def er vel Lindemannøyene en del av Whitdunday Islands, men som en ex aussie så er den løse definisjonen på Whitdundays alt som er nord for Hamilton Island. Sørlige øyer omtales som Lindeman Islands og Islands off Mackay coast. Uansett er Shawn Island det mest korrekte da alle øyer har navn. Var der senest sommeren 16 på seil og dykketur. Fantastisk herlig sted
Pyongyang er helt korrekt, Bergern! Bildet ble tatt fra en IL-62.
Værsågod Bergern, din tur.
@LN-KMS: Takk for info, var ikke klar over nyanseforskjellen i geografien.
Det er vel det mest eksotiske jeg har bedrevet. Den følelsen når reiselederen tok passet mitt...
Men meget spennende tur og kanskje den beskjedne turismen er starten på ett eller annet. Det er jo også en gryende, uoffisiell økonomi blandt den økende middelklassen i de større byene.
Er så dårlig på bilder, så førstemann til mølla-prinsippet gjelder.
MAN/EGCC sett mot sør etter avgang fra 23R? Bygningen litt til siden for rullebanen ser ut som brannstasjonen ved 23L/05R. Tråden er fri i om det stemmer.
Det er da pussig at ingen av de meget bereiste og befløyne her på forumet har svart på denne ennå. Det er s'gu Værløse! Sett fra øst mot vest, artig bilde forresten!
Neste oppgave. Arkitekturen røper vel hvilken vei vi skal, men jeg må ha navn på både by og flyplass. Bildet er tatt i mai i år, rett før landing på denne flyplassen (gress) som ligger ni kilometer fra sentrum av byen.