Konkurransetråd: Flykjenning

Status
Not open for further replies.
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Det er nok den eneste Martin M-156 Russian Clipper bygd og som var i Aeroflots tjeneste.

Forøvrig en litt artig sak akkurat den der. Martin utviklet 156 som en etterfølger til 130 (China Clipper-klassen) og regnet naturlig nok med at PanAm skulle bestille en god del. Den gang ei, PanAm valgte som vi vet Boeing 314 i stedet og Martin satt igjen med skjegget i postkassa. Av alle steder fikk Martin solgt 156 til russerne og Aeroflot begynte å bruke den i det fjerne østen. Med på kjøpet fulgte også tegninger og produksplaner (Martin må ha vært ordentlig furten på PanAm!) så planen var at russerne skulle bygge opp en egenprodusert flåte med 156. Invasjonen av Sovjetunionen satte derimot bråstopp for planene, og den ene 156 til Aeroflot ble skrotet i 1944.

La oss gå over til fly som er produsert i betydelig større antall enn Russian Clipper

Attachments

• 3165186296_2_6_DDcHf5C4.jpg
    3165186296_2_6_DDcHf5C4.jpg
    57.5 KB · Views: 124

Jeg vet jo svaret, men siden vi ikke har internett ombord på langrutene lar jeg være å svare foreløpig ;)

Det er langt fra dumt - brukt av bl.a. CIA, Air America og indisk etteretning. USAF kalte den U-5A.

Veldig pussig sak...

Helio_U-5A_Twin_Courier.jpg

Veldig pussig sak...

Jeg synes sjarmerende passer bra ^_^

Da lurer jeg på om noe slikt som denne har vært med før? :question:

Attachments

• IMG_20180529_133840.jpg
    IMG_20180529_133840.jpg
    13.8 KB · Views: 71

Det er strengt tatt ikke et Boeing produkt, så hva står vi igjen med da?
Kanskje ikke så snill lenger :D

Last edited:

Shanghai Y-10 er strengt tatt ikke Boeing-produkt, men det var Douglas som havnet hos Boeing og da ligner det veeeeeldig på en DC-8-30/50.

Nå ble jeg nesten litt usikker på hva du egentlig svarer KOG ;)
Shanghai Y-10 er i allefall riktig! Ble ikke helt det kineserne håpet, men de lærte sikkert mye av den

Attachments

• 运十首飞成功_1980年9月26日.jpg
    运十首飞成功_1980年9月26日.jpg
    32.9 KB · Views: 68

De tidlige DC-8-ene hadde vel ikke slats? Nuvel, som en viss KnutW, sier. La oss bevege oss over i mainstream.

Hva har dette vært?

Attachments

• IMGP0765.jpg
    IMGP0765.jpg
    90.7 KB · Views: 61
Status
Not open for further replies.
Back