Konkurransetråd: Flykjenning

Status
Not open for further replies.
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

It ain't no kudu. Dette er en kudu

Attachments

• Kudu.jpg
    Kudu.jpg
    154.4 KB · Views: 126

Pendant eller ei...

Kudu er en Lockheed-variant designet av Al Mooney som vandret via Aermacchi AL-60 til det sørlige Afrika. SALM og RhAF brukte dem som Kudu og Trojan.

Det vi ser her er som Turtle helt riktig påpekar en skogsbukk og vingen fra Kuduen ble gjenbrukt. Det er en Aermacchi AM.3C Bosbok og det er nummer 3 i Spikes, et noe sært aerobatisk team fra Esk 42 Sqd SALM/SAAF. Bildet er tatt på LMB/AFB Swartkop.

Attachments

• 12568.jpg
    12568.jpg
    64.4 KB · Views: 126

Se det ja :p Da får en se hvor lang tid det tar før noen gjenkjenner disse ørene...

Attachments

• DSC_0467.JPG
    DSC_0467.JPG
    95 KB · Views: 122

Jamen det har du helt rett i!

British Antarctic Survey var langt ganske så langt hjemmefra i Coventry tidligere i år hvor de holdt på i noen uker med landingsrunder og diverse trening.

Attachments

• DSC_0467.JPG
    DSC_0467.JPG
    210.1 KB · Views: 126

Da skal jeg prøve meg med en ny vri:

Attachments

• IMG_0951.jpg
    IMG_0951.jpg
    185.8 KB · Views: 124

Det ser litt som en modell av TU-104, som tydeligvis har krasjet på skrivebordet ditt

Modell på skrivebordet er forsåvidt riktig, men det var ikke kræsj og det er heller ikke en TU-104.

Nuvel, da setter vi KOG på saken. Det kan selvfølgelig være et tolkningsspørsmål, mitt forsvar er at dette ikke går i kategorien modællfly.

Bakgrunnen for min påstand er at dette ikke er noe hjemmesnekra fjern- eller nørstyrt ræl, men en tro kopi av et høyst relevant luftfartøy. Men dersom min argumentasjon ikke vinner frem skal jeg selvsagt føye meg og trekke oppgaven tilbake.

Hva sier dommeren?

Den er helt på kanten, vil jeg si. Men det er en skalamodell av et ekte fly og ikke en RC-sak som ikke er skala.

Jeg dømmer den innafor under tvil. Det er ikke så mye verre enn fly det bare er bygd ett eksemplar av, eller?

Ok, da får det bli sjerpings til neste gang. Åkkesom, oppgaven står og det er ikke en TU-104. Hintet får bli at det var verdens første passasjerfly med turbofanmotorer.

Da kan det vel være en TU-124. Men jeg tror TU-110 også fikk turbofans uten at det ble noen stor suksess.

Da kan det vel være en TU-124. Men jeg tror TU-110 også fikk turbofans uten at det ble noen stor suksess.

Tu-124 er riktig. TU-110 ble egentlig aldri noe annet enn en bastard og hverken Aeroflot eller forsvaret var interessert i den. Har ikke detaljene i hodet, men meget mulig det ble eksperimentert med ulike motorvarianter på den.

Vi holder vel oss i Tupolev-familien og dette ligner stygt på en Tu-154

Dette er tn Tu-154M på OSL for altfor mange år siden

Attachments

• Tuppe.jpg
    Tuppe.jpg
    88.2 KB · Views: 19
Last edited:

Definitivt TU-154 det der, ja. Ser ut til å være en av de tidligere utgavene, kan det være en B eller B2?

Tupolev 154-B2 er helt korrekt. Dette bildet (lånt fra nettet) er fra en Air-Koryo maskin. Har fløyet med TU-154M med Aeroflot flere ganger - artig opplevelse. LN-KOG: Your controls.

Attachments

• Tupolev.jpg
    Tupolev.jpg
    107.8 KB · Views: 25
Status
Not open for further replies.
Back