• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Konkurransetråd: Flykjenning

Status
Not open for further replies.
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Prøver denne jeg:
 

Attachments

  • skann0018.jpg
    skann0018.jpg
    420.9 KB · Views: 186
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Det stemmer jo, det. Nærmere bestemt en Beech E18S-9700. Nydelig sak på besøk på Flesland på begynnelsen av 90-tallet, tror det var i -93. Her er et større bilde:
 

Attachments

  • skann0022.jpg
    skann0022.jpg
    212.1 KB · Views: 170
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Takker for foto.
Jeg synes også at Beech 18 er et elegant fly.

I følge FAA er denne fremdeles registrert - og befinner seg ved et museum i California.

Oppgaven er fri.

17.02.2017:

Har snakket med en som har fløyet flytypen.
Han kaller flyet "Bitch 18".
Skal visstnok ikke være så greit å fly ved bortfall av en motor.
 
Last edited:
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

OK, holder tråden litt til, jeg:
 

Attachments

  • skann0023 (2).jpg
    skann0023 (2).jpg
    33.4 KB · Views: 165
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Det ser ut til å være Conroy-varianten av en Canadair CL-44
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Joda, det er "Conroy Skymonster" her operert av Heavylift som EI-BND. Som du sier, en konvertert CL-44. Såvidt jeg forstår ble denne bygget for å transportere RR Rb211-motorer til produksjonen av L-1011. Etter det har den levd et ganske omflakkende liv, og står vel ennå og vansmekter i BOH. Her på et (av flere såvidt jeg husker) besøk på Flesland i 1993.
 

Attachments

  • skann0023.jpg
    skann0023.jpg
    361.7 KB · Views: 163
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Denne er ikke ombygd i tre varianter så vidt jeg vet...
 

Attachments

  • Fly02.jpg
    Fly02.jpg
    80.5 KB · Views: 141
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Grumman Goose foreslår jeg. Kan også være en Widgeon....

Espen
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Det er nok en gås. Det er faktisk det flyet som har vært lengst i sammenhengende tjeneste i Canada. Først i RCAF så RCMP mellom 1944 og 1994. Nå på museum.
 

Attachments

  • Sfly02.jpg
    Sfly02.jpg
    171.4 KB · Views: 24
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Knabber den, jeg. :)
Hva er dette? Bonus for hvor.
 

Attachments

  • skann0034 (2).jpg
    skann0034 (2).jpg
    42.6 KB · Views: 55
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Det ser ikke bare ut som det, det er det. :)
Jeg legger ved hele bildet, samt årsaken til at K3 ZA147 hadde et uskedulert opphold i H6B på Sola i 1994. Forøvrig er dette flyet historisk i og med at det utførte siste VC-10-flight i historien 25.september 2013.
http://www.vc10.net/Airframes/cn_882__5hmmt.html
Your call.

Jippi! :cheers:

Fikk desverre aldri en tur med en sånn en, men så dem av og til i Toronto.

Men her kommer neste oppgave:
vywll2.jpg


Scooter01
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Men her kommer neste oppgave:
vywll2.jpg




Det er vel på tide med et hint:

"Disse flyene var vanligvis grå"



Scooter01
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top