• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Default Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Da gir vi oss i kast med denne:
 

Attachments

  • EC2B1CCD-775F-4131-A467-322C9CC3AB35.jpeg
    EC2B1CCD-775F-4131-A467-322C9CC3AB35.jpeg
    21 KB · Views: 314
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Hint: På mange måter forgjengeren til en velkjent maskin fra en stor flyprodusent.
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

XB-15 er korrekt. Oppgaven er fri.

220px-B-15_bomber_%2800910460_132%29.jpg
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Siden Knut har dukket ned i sin Armagnac, løfter jeg denne og spør hva har vi her?
 

Attachments

  • Fly.jpeg
    Fly.jpeg
    32.4 KB · Views: 196
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Hmmm, den ble visst for vanskelig. Svaret er Boulton Paul P.64 Mailplane også kjent som Mail-Carrier. I beste britiske stil ble det ingen stor suksess.
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Svaret er Boulton Paul P.64 Mailplane også kjent som Mail-Carrier. I beste britiske stil ble det ingen stor suksess.

Du mener vel Boulton Paul P.71 som har doble vertikale haleflater. P.64 har bare et enkelt vertikalt haleror. ;)

Scooter01
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Vi fortsetter jakten på obskure fly (dette er jo et flyforum). Kan noen fortelle meg hva dette er (var)?



Scooter01
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Som en avslutning på kvelden så får dere oppgaven fra en annen vinkel:



Scooter01
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Denne (som først fløy 18 år senere) ble utviklet til å utføre noen av de samme oppgavene som det flyet vi skal frem til.



Scooter01
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Og her kommer svaret:
Den ikke så helt vellykkede Heston CJ 6 som ble laget i like mange eksemplarer som flyet i forrige oppgave. Dette var et forslag til et observasjonsfly fil den Britiske hæren, men rivalen Auster AOP.6 gikk av med seieren. :D



Scooter01
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Stillingen på nesehjulet tyder på at det kan bli en brå høyresving i landingen?
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Stillingen på nesehjulet tyder på at det kan bli en brå høyresving i landingen?

Trailing link og frittsvingende. Blir omtrent som på Norseman, der er halehjulet av den typen. Ikke styrbart, men det retter seg når man lander. Hvor mye kontroll man har med den typen halehjul illustreres gjennom denne kommentaren i Pilot’s Notes: «Crosswinds should be avoided.»

Saab Safir har også frittsvingende nesehjul. Funker veldig fint, men der er det riktignok fjærbelastet til senterposisjon når det ikke er noe vekt på det.
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

OK -på tide med ukens utgave av "Obskure fly"

Hva var DETTE?



Scooter01
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Kan det være en B-17 med Allison V-1710-motorer? Altså en XB-38? Understell og vinge ligner veldig.
 
Back
Top