Default Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Da tipper du helt riktig. Og motoren nevnt og vist er jo da GE CJ-805-23 som er basert på sivil utgave av svært kjente J79 (bl.a. F-104, F-4). Den ble produsert som konkurrent til P&W's JT3D, men med en "bolt-on" aft fan.
CV990 Coronado er såvidt jeg vet alene om denne motoren, med unntak av prosjektet Caravelle 10A som det ikke ble noe av.

Bildet er av en av Spantax' CV990, disse var jo flittige gjester på norske flyplasser på 70- og 80-tallet for å fly norske gjester til det store landet kalt syden. Forøvrig hadde jo også SAS noen slike, da "lånt" fra Swissair.

Da er det deg igjen.

Attachments

• skann0002.jpg
    skann0002.jpg
    248.5 KB · Views: 249

Da prøver vi oss med denne raringen her:

Attachments

• F356AB22-641B-46EE-8E8A-302A822699EB.jpeg
    F356AB22-641B-46EE-8E8A-302A822699EB.jpeg
    49.1 KB · Views: 213

Da prøver vi oss med denne raringen her:

Da sier jeg at det er en av de 2 Convair Model 104 (også kjent som Consolidated Model 39 Liberator Liner) som ble bygget.

Scooter01

Last edited:

Hva er dette for noe da?

Mvh,

Attachments

• Q1.jpg
    Q1.jpg
    10.2 KB · Views: 217

Det er et eksperimentfly som ble kalt Aerodyne tipper jeg på.

Det er helt riktig. Det korrekte navnet er Alexander Lippisch Aerodyne. Og den fløy, tro det eller ei.

Your controls

MMvh,

Attachments

• Alexander Lippisch's Aerodyne.jpg
    Alexander Lippisch's Aerodyne.jpg
    53.7 KB · Views: 168

Det er helt riktig. Det korrekte navnet er Alexander Lippisch Aerodyne. Og den fløy, tro det eller ei.

Your controls

MMvh,
Har du noen kilder på at den der fløy? Jeg vet at det ble testfløyet noen modeller, altså ubemannet, men jeg trodde det kun ble laget en fullsize mockup av den?

Den ser ikke flyvedyktig ut akkurat....Jeg må herved sette oppgaven fri, håper noen tar initiativet.

Du har rett i at den ble fløyet ubemannet, CFM. Men teksten jeg har lest nevner ikke noe om mockup.

Mvh,

Her var det unektelig veldig stille.

Kanskje det hjelper litt hvis jeg sier at dette ikke var første gang denne produsentens fly ble bevæpnet med raketter, slik så bevæpningen ut på et fly fra Andre verdenskrig..

Scooter01

Det ser ut som en Lockheed F-94 Starfire.

Det er helt riktig, det :thumbup

Og hvis noen fremdeles lurer på hva flyet i hintet var for noe, så var det en Lockheed P-38 Lightning.

semmerns tur!

Scooter01

Hva er så dette?

Attachments

• AFB264AB-5C82-4189-AEE7-99FEEB0FD127.jpeg
    AFB264AB-5C82-4189-AEE7-99FEEB0FD127.jpeg
    13.9 KB · Views: 90

Den er forgjengeren til et langt, langt mer designmessig vellykket og kjent fly. Man kan si at fabrikken som produserte det var helt super... ;)

Back