Default Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Vi kan ikke tillate at helgen fortsetter uten en oppgave....

Scooter01

Last edited:

OK-nå er tiden ute.

Dette er Stout 3-AT

Noen påstår at dette var det styggeste flyet som noengang ble bygget og jeg erklærer meg delvis enig. Men jag synes også at den enmanns cockpiten på toppen av skroget ser ganske tøff ut. Flyet ble visstnok bare fløyet en gang med et ganske skuffende resultat og ødelagt i en hagarbrann kort tid senere.
Den nye og forbedrede utgaven som ble bygget hadde sterkere motorer,nytt understell og en ny tomanns cockpit, ble kjent som Ford Tri-Motor

Scooter01

Last edited:

Siden vi er noen dager på overtid slenger jeg frempå med denne:

Hvilken flytype kan skilte med badstu?

Attachments

• 02192EB3-AC68-4859-8BB3-8957D91401E0.jpeg
    02192EB3-AC68-4859-8BB3-8957D91401E0.jpeg
    286.8 KB · Views: 208
Last edited:

Så vidt jeg vet er det en Il-18 som er omgjort til et hotell i Nederland som har en infrarød badstue.

Scooter01

IL-18 er riktig, DDR-STD som er omgjort til et ett-roms hotell. Den står på Teuge, en times kjøring østover fra Amsterdam.

Trodde at dere virkelig ikke trengte noen hint, men her får dere et likevel:

"Flytypen ble brukt av mange forskjellige flyvåpen."

Scooter01

Det ligner på en Fiesler Storch fra WW2.

Ja, det er jo helt riktig det....

Denne var fra Finland.

Da er det vel bare å ønske deg velkommen til forumet og at det var din første post som ga riktig svar..

Scooter01

Jo takk for det, jeg har fulgt med på flyprat lenge, og må si at det er et interessant forum. Jeg satte faktisk sammen en modell av en Storch for et halvt århundre siden....Når det gjelder ny oppgave så setter jeg den herved fri.

Det der ser nå vitterlig ut som en C-130-nacelle, men flyet er lavvinget...

Så da lander jeg på at det er testinstallasjonen av en YT-56 i Herc-nacelle som Lockheed gjorde på deres Constellation testkjerre "Old 1961". Den hadde vel også diverse utvekster for EC-121 AEW på samme tiden, det er kanskje en bit av det man kan se bak på toppen av skroget?

Det der ser nå vitterlig ut som en C-130-nacelle, men flyet er lavvinget...

Så da lander jeg på at det er testinstallasjonen av en YT-56 i Herc-nacelle som Lockheed gjorde på deres Constellation testkjerre "Old 1961". Den hadde vel også diverse utvekster for EC-121 AEW på samme tiden, det er kanskje en bit av det man kan se bak på toppen av skroget?

Kunne ikke blitt bedre!!! :thumbup

Scooter01

Jeg hadde lest om dette, men aldri sett det avbildet før, så takk for den. Faktisk hadde vel denne på et tidspunkt tre ulike motorer installert samtidig, en YT-56 som vist, to P&W R2800 samt en av de originale Wright R3350. Sikkert festlig å holde orden på...

Men da går vi over til en annen motor. Kanskje litt enkelt, men skitt au.

Attachments

• skann0002 (2).jpg
    skann0002 (2).jpg
    31.1 KB · Views: 114

Og så jeg som trodde dette skulle være plankekjøring...

Men denne motortypen er basert på en som skulle være meget kjent i militær utgave, også i Norge. Flytypen har nok svært mange her i landet også stiftet bekjentskap med for 35-40 år siden.

Back