• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Default Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Det er det, ja. Dette var vel mest av alt et forskningsprosjekt som RR lærte mye av. Og såvidt jeg vet første turboprop-flygning noensinne 20.september 1945.
Og denne RR Trent har intet med nåtidens RR Trent å gjøre, bare så det er sagt..

Attachments

• Trent Meteor EE227.jpg
    Trent Meteor EE227.jpg
    85.7 KB · Views: 226

Og denne RR Trent har intet med nåtidens RR Trent å gjøre, bare så det er sagt..

Vel, du tar litt feil der, Stone. De er oppkalt etter samme elv :old. Interessant nok er det tre RR Trent-motorer - én turboprop (basert på Derwent Mk II turbojet), én medium bypass turbofan (basert på RR-Turboemeca Adour som bl.a. sitter i SEPECAT Jaguar), og den high bypass-varianten vi kjenner i dag.

River Trent er Storbritannias tredje lengste elv og renner fra Staffordshire og nordover gjennom Midlands før den renner ut i Ouse og Humber ved Humberside.

Vel, du tar litt feil der, Stone. De er oppkalt etter samme elv :old. Interessant nok er det tre RR Trent-motorer - én turboprop (basert på Derwent Mk II turbojet), én medium bypass turbofan (basert på RR-Turboemeca Adour som bl.a. sitter i SEPECAT Jaguar), og den high bypass-varianten vi kjenner i dag.

River Trent er Storbritannias tredje lengste elv og renner fra Staffordshire og nordover gjennom Midlands før den renner ut i Ouse og Humber ved Humberside.
Det med River trent og Rolls-Royce sine elvenavn var jeg nok klar over. ;) Men RB.203 Trent hadde jeg nok glemt, ja.... :headbang

Da fortsetter vi med disse delene:

r77qpu.jpg

Scooter01

Hva slags flygemaskin står denne tullingen på?

Attachments

• Galning.PNG
    Galning.PNG
    158.8 KB · Views: 150

Det er en Douglas DC-8, men jeg husker ikke dashen som the Human Fly sto oppå.

Dette er også en jet, men det er ikke en menneskelig flue i hanehullet (cockpit)

Attachments

• Fly.jpg
    Fly.jpg
    69.1 KB · Views: 139

Hmm… - cockpit er offset (sidestilt) mot venstre, jeg går for English Electric Canberra.

De to "Danger" trekantene kar jeg ingen mening om.

Scooter01

Enig at det er Canberra, etter fargen å dømme en SAAF B(I) Mk.12?

Det er to røde trekanter fordi det er to utskytingsstoler på English Electric Canberra. Det er helt riktig en B(I)12 fra Esk 12 SALM.

12-2.jpg

Scooter1 tar den videre

Det er et av verdens råeste, tøffeste fly! Nei, det er det råeste og tøffeste! Avro Canada CF-105 Arrow. Dessverre ble det med tanken for flyet gikk utenpå det meste på den tida.

CF-105_Arrow.jpg

Det er et av verdens råeste, tøffeste fly! Nei, det er det råeste og tøffeste! Avro Canada CF-105 Arrow. Dessverre ble det med tanken for flyet gikk utenpå det meste på den tida.

Jepp, det er mange som hevder at NASA ikke ville ha eksistert hvis CF-105 programmet hadde fått lov til å fortsette.

Her er et bilde av prototypen over det som i dag er CYYZ

2vuardl.jpg

Da er det tilbake til LN-KOG igjen....

Scooter01

Back