• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Default Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Artig oppgave der det måtte googles litt for å kunne komme med et forslag:
Skipet som nesten kom frem til bestemmelsesstedet er vel Blücher, som hadde med seg Arado-fly på sin vei inn mot Oslo. En av flykonstruktørene hos Arado hadde 'blomst' i etternavnet sitt; Walter Blume. Etter krigen videreutviklet han designet til Arado 79. Mitt forslag er derfor at bildet viser en Blume.502.

Det er korrekt! Målet er vel oppnådd når man må ut på en Google-ekspedisjon for å finne frem :)

d-egem-private-blume-bl-502_PlanespottersNet_1623957_db3410b436_o.jpg

Denne er kanskje litt enklere? :) Hvilken flytype og hva var det norske kallenavnet på denne?

Attachments

• Skjermbilde 2024-11-24.png
    Skjermbilde 2024-11-24.png
    155.8 KB · Views: 232
Last edited:

Det er mistenkelig likt en Britten-Norman Islander fra Air Wing of the Armed Forces of Malta eller L-Iskwadra tal-Ajru tal-FAM som de kaller seg på maltesisk. Nå er dette en konkurranse om typer og ikke kallenavn, men den ble kalt Hasvik-mopeden og Isak kalte den Agathon Sax av en eller annen grunn.

0068018.jpg

Kjært (fælt?) barn har mange navn .Hasvikmopeden var nytt for meg, da jeg tenkte mer på kallenavnet Fiskekassen. LN-KOG har ikke bare funnet riktig flytype, han har også funnet riktig flyindivid!

Attachments

• Skjermbilde 2024-11-25 193245.png
    Skjermbilde 2024-11-25 193245.png
    663.5 KB · Views: 210
Last edited:

Fiskekassen hadde ikke hørt om heller, men de to andre kom fra Stein Meum (FBU4EVER) som fløy Islander i Norving før han endte opp i SAS.

Men over til noe helt annet og langt fra Malta:

Attachments

• ah.jpg
    ah.jpg
    63 KB · Views: 196

Flyet er nok neppe av de mest kjente og det er et sportsfly.

Dæven, ingen tok denne. Det overrasker meg noe. Dette er den verdenskjente Pattison Sport Plane. Her sett på Baragwanath i Transvaal for litt over et halvt århundre siden.

0385382.jpg

Siden det har gått noen dager uten noe nytt her nå, prøver jeg meg med denne. Har lagt inn et lite moment for å prøve å få denne til å vare mer enn de vanlige 36 sekundene før den blir identifisert.. :)

Attachments

• quiz82.jpg
    quiz82.jpg
    85.5 KB · Views: 146

Vi roller denne wings level og prøver igjen.

Attachments

• quiz83.jpg
    quiz83.jpg
    88.2 KB · Views: 131
Last edited:

Nå har det gått fem dager, så jeg avslører svaret. Det er en Stinson Model A Trimotor. Bildet er tatt fra haleskytterposisjonen i Mid America Flight Museums B-25. De opererer også Trimotoren. Flott maskin som kom akkurat i tide til å bli utkonkurrert av Boeing 247 og DC-2.

Attachments

• quiz8.jpg
    quiz8.jpg
    167 KB · Views: 26

Vel, det er en stund siden det skjedde noe her, så vi kan vel begynne med en ny gåte:

Lykke til!

Scooter01

Det kan jo være en EMB-120. Den nesa er jo også brukt på flere typer, men jeg går for den.

Back