• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Default Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Kanskje du skulle sjekke kildene dine, Knut? Designet startet som Chase XG-20 - et angrepsglidefly - før det ble XC-123A. Så tapte Chase konkurransen om å bygge C-123 som gikk til Fairchild. Chase Aircraft forsvant og gjenoppsto som Stroukoff og da dukket det opp en annen variant, YC-134. Det ble ikke noe av den heller. Det kom aldri i tjeneste slik at det fikk aldri noe offisielt navn, men noen kalte det Jet Avitruc uoffisielt.

Her er et litt større bilde av Chase XC-123A 47-787 som var det eneste flyet som ble bygget.

Attachments

• Screenshot 2020-07-26 at 10.06.01.jpg
    Screenshot 2020-07-26 at 10.06.01.jpg
    78 KB · Views: 273
Last edited:

Nuvel. Bill Gunston påstår XC-123 var prototypen som var påtenkt stempelmotorer, mens jet-utgaven het XCG-20A. De lærde får strides, og du får 0,89 poeng.

Last edited:

Dette flyet ble det bygd mer enn ett av

Attachments

• 04504.jpg
    04504.jpg
    58.7 KB · Views: 276

Fløy første gang i 1959, fortsatt i bruk i 2020. Blant andre har Jemen, Vietnam og Sovjetunionen hatt flytypen i tjeneste.

Re: Konkurransetråd: Flykjenning

MiG-21? I så fall bygget i betydelig flere enn ett eksemplar.

Det er ikke MiG-21, men en samtidig lettvekter som det er bygd ca 2 250 eksemplarer av.

Du går i rett kompassretning, men dette er et jagerfly. Det ble bygd en egen treningsvariant i nesten 1 200 eksemplarer som er godt kjent for nordmenn.

F-5 ??

Men Sovjetunionen ? USAF hadde noen "adversory"- fly, malt med Røde Stjerner.

La meg legge til at både Tyrkia, Canada og Sveits brukte flytypen - i tillegg til flere andre land.

Attachments

• 04504.jpg
    04504.jpg
    37.1 KB · Views: 244

Samtidig med min kom 1944vintage svært så tvilende med Northrop F-5 Freedom Fighter/Tiger II.

Joda, Sovjet fikk F-5 levert fra Vietnam etter at amerikanerne trakk seg ut og fra Ethiopia. De ble flittig benyttet som testmaskiner og var med i utviklingen av bl.a. MiG-29.

Det var nærmere 40 land som brukte flytypen også Norge som denne RF-5A-en

Attachments

• 04504.jpg
    04504.jpg
    51.4 KB · Views: 228

...Ble bygget for å være med på utviklingen av et kjent bombefly...

Scooter01

Svaret var Handley Page HP.88

Det var en Supermarine Swift som fikk montert "Crescent" vinger og en T-hale.

Scooter01

Så jo litt fin ut egentlig. Synd den fikk en så trist slutt.

Hvilket fly er fotografen inne i her?

Attachments

• imgp0365.jpg
    imgp0365.jpg
    167.4 KB · Views: 105

Hm, tenkte først at det var nedover mot kjølen på en flybåt før jeg heller snudde fokus på oppover... Er det utsynet oppover i en PBY Catalina eller en de mange avskygninger av samme?

Logikken din er helt slående, Stone. Det er opp mot vingen inne i PH-PBY som er en Catalina. Det er flyturen man ikke glemmer - ikke minst pga historiene til dem som satt rundt meg. Min svigerfar som var kommandosoldat i Nederlandsk Øst-India og det landets hære mellom 1946 og 50, fortalte om alle oppdragene med Catalina - også kjent som insertions. Han delte historier med en marinesoldat som gjorde det samme på Nederlandsk Ny-Guinea 10 år senere.

Har prøvd å få meg en Catalinatur selv, så langt uten hell...

Men hva ser vi her, da?

Attachments

• quiz1.jpg
    quiz1.jpg
    59.8 KB · Views: 39
Back