Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Kanskje du skulle sjekke kildene dine, Knut? Designet startet som Chase XG-20 - et angrepsglidefly - før det ble XC-123A. Så tapte Chase konkurransen om å bygge C-123 som gikk til Fairchild. Chase Aircraft forsvant og gjenoppsto som Stroukoff og da dukket det opp en annen variant, YC-134. Det ble ikke noe av den heller. Det kom aldri i tjeneste slik at det fikk aldri noe offisielt navn, men noen kalte det Jet Avitruc uoffisielt.

Her er et litt større bilde av Chase XC-123A 47-787 som var det eneste flyet som ble bygget.
 

Attachments

  • Screenshot 2020-07-26 at 10.06.01.jpg
    Screenshot 2020-07-26 at 10.06.01.jpg
    78 KB · Views: 273
Last edited:
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Nuvel. Bill Gunston påstår XC-123 var prototypen som var påtenkt stempelmotorer, mens jet-utgaven het XCG-20A. De lærde får strides, og du får 0,89 poeng.
 
Last edited:
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Dette flyet ble det bygd mer enn ett av
 

Attachments

  • 04504.jpg
    04504.jpg
    58.7 KB · Views: 276
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Fløy første gang i 1959, fortsatt i bruk i 2020. Blant andre har Jemen, Vietnam og Sovjetunionen hatt flytypen i tjeneste.
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

MiG-21? I så fall bygget i betydelig flere enn ett eksemplar.
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Det er ikke MiG-21, men en samtidig lettvekter som det er bygd ca 2 250 eksemplarer av.
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Du går i rett kompassretning, men dette er et jagerfly. Det ble bygd en egen treningsvariant i nesten 1 200 eksemplarer som er godt kjent for nordmenn.
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

F-5 ??

Men Sovjetunionen ? USAF hadde noen "adversory"- fly, malt med Røde Stjerner.
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

La meg legge til at både Tyrkia, Canada og Sveits brukte flytypen - i tillegg til flere andre land.
 

Attachments

  • 04504.jpg
    04504.jpg
    37.1 KB · Views: 244
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Samtidig med min kom 1944vintage svært så tvilende med Northrop F-5 Freedom Fighter/Tiger II.

Joda, Sovjet fikk F-5 levert fra Vietnam etter at amerikanerne trakk seg ut og fra Ethiopia. De ble flittig benyttet som testmaskiner og var med i utviklingen av bl.a. MiG-29.

Det var nærmere 40 land som brukte flytypen også Norge som denne RF-5A-en
 

Attachments

  • 04504.jpg
    04504.jpg
    51.4 KB · Views: 228
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

...Ble bygget for å være med på utviklingen av et kjent bombefly...

Scooter01
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Svaret var Handley Page HP.88



Det var en Supermarine Swift som fikk montert "Crescent" vinger og en T-hale.

Scooter01
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Så jo litt fin ut egentlig. Synd den fikk en så trist slutt.
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Hvilket fly er fotografen inne i her?
 

Attachments

  • imgp0365.jpg
    imgp0365.jpg
    167.4 KB · Views: 105
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Hm, tenkte først at det var nedover mot kjølen på en flybåt før jeg heller snudde fokus på oppover... Er det utsynet oppover i en PBY Catalina eller en de mange avskygninger av samme?
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Logikken din er helt slående, Stone. Det er opp mot vingen inne i PH-PBY som er en Catalina. Det er flyturen man ikke glemmer - ikke minst pga historiene til dem som satt rundt meg. Min svigerfar som var kommandosoldat i Nederlandsk Øst-India og det landets hære mellom 1946 og 50, fortalte om alle oppdragene med Catalina - også kjent som insertions. Han delte historier med en marinesoldat som gjorde det samme på Nederlandsk Ny-Guinea 10 år senere.
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Har prøvd å få meg en Catalinatur selv, så langt uten hell...

Men hva ser vi her, da?
 

Attachments

  • quiz1.jpg
    quiz1.jpg
    59.8 KB · Views: 39
Back
Top