Konflikt i SAS

Mye av problemet/kostnaden med et nettverksselskap (hub-modellen) er jo at de ofte om natten er nødt til å ha flyene og crew overnattende borte fra basen (huben) sin slik at de kan fly hjem til huben med feed trafikk igjen tidlig om morgenen.
Å ha fly og stående over natten pluss maintenance borte er dyrere enn hjemme. Det samme er det å ha personell boende på hotell med diett etc.
Det går vel også av duty tiden deres vil jeg tro så utnyttelsen av dem vil vel kanskje også bli dårligere. Og hva hvis noen av crew blir syke i.l.a natten...

Ett LCC med base med allokerte fly vil ideelt sett fly ut fra basen om morgenen og returnere tilbake igjen om kvelden, crewet vil bo hjemme.

Kanskje er det dette siste SAS forsøker å få til med Connect og Link etterhvert..

Det går ikke av dutytiden nei. Det er fritid.

Ellers er det jo da motstridende at SAS la ned basene sine i SVG og TRD, da det er mange fly (og crew) som overnatter der hver natt.
 
Ellers er det jo da motstridende at SAS la ned basene sine i SVG og TRD, da det er mange fly (og crew) som overnatter der hver natt.

Vel, dersom avstanden i TID mellom to baser er liten rekker man vel å fly returen tilbake til hub tidlig nok….? Dermed er ikke basemodellen like fordelaktig der. Koster jo litt å drive en base også…
 
Skjønte ikke helt den. SAS har vel en 6-8 fly på overnatting i SVG hver natt (pre-corona), med dertilhørende crew. Første avgang er kl 06 til Oslo, samt tidlige flighter til bla TRD. Har en base i SVG, slik f.eks DY har, så trenger de færre crew på overnatting. I dette eksempelet dreier deg seg riktignok ikke om å «bare» rekke feed, men mye forretningsreisende som skal på møter i Oslo og TRD.

Lavprisselskaper har vel tradisjonelt ikke så mye feed, da de ikke har longhaul og har en helt annen struktur, strategi og markedsfokus enn nettverksselskapene.

Slik jeg forstår det så skal SAS Connect brukes på helt vanlige SAS-ruter, og således ikke omdefinere noe av rutestrategien til SAS.
 
Har alt dette smittet over på humøret til kabinbesetning? Jeg kan ikke huske å ha opplevd så lite vennlige folk, som på turen fra TOS til OSL i dag.

Selvfølgelig. Hundrevis av deres kollegaer er i likhet med pilotene oppsagte, og har nå fått lov å søke på sine egne jobber til vesentlig dårligere betingelser.
De fleste bakkeansatte ble som kjent overført til WF. En stund utførte de samme jobben som alltid, nå med grønt id-kort isf blått. Nå er også de ute flere steder, da WF er erstattet med f.eks. Aviator.
Teknikerne har fått tredd nye arbeidstidsbestemmelser ned over hodet. Mange har derfor sluttet (gått til Kongsberg), nå står fly på bakken (f.eks. i Split).

Når arbeidsgiver til stadighet gir deg fingeren, begynner det etterhvert å tære på humøret. Selv hos de ellers alltid smilende proffene.
 
Er dette bekreftet? Eller rykte?

10-12 stk har sluttet og gått til Kongsberg/ Poseidon. Primært de yngste. Fremtiden.
1 mnd tok det før ROJ kom seg fra Split. Ledelsen fristet stadig med en kosetur til split for å få den hjem, men ingen bet på ekstrajobbing..
Siste rykte; fra nyttår er det ingen teknikere med 737 papirer igjen på osl..
 
Last edited:
Har inte sett att det postats om idag, men tidigare anställda demonstrerade idag i Frösundavik.

SAS-personalens raseri mot flygbolagets nya organisation fick under tisdagen en ny dimension.

Personalen demonstrerade inne på huvudkontoret och visade sin ilska med banderoller och plakat.

Ilskan riktade sig mot SAS nya organisation där personalen anklagar företaget för social dumping och kringgå den svenska modellen på arbetsmarknaden.

Ett 10-tal poliser kallades till platsen.

Expressen kunde redan i förra veckan avslöja missnöjet och irritationen bland SAS-anställda mot företagsledningen nya organisation med dotterbolag där uppsagda SAS-piloter och kabinpersonal kan få svårt att bli återanställda med de villkor som satts upp. Och blir de anställda så sker det i bemanningsbolag till andra avtal än vad de tidigare haft inom SAS.

Drygt 100 uppsagda anställda från Sverige och Norge tågade till SAS huvudkontor sedan de hade haft ett informationsmöte i Solna om sin osäkra framtid.

https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/sas-anstallda-i-overraskande-demonstration/
 
Her er en interessant slide som viser hvorfor SAS aldri kommer til å spare seg til suksess gjennom å kutte i pilotenes vilkår.

Kan også minne om rekordoverskudd i årene 2015-19, til tross for disse enorme pilotkostnadene, men ifølge ledelsen var det jo de ni flyene til SAIL som fløy inn disse overskuddene..

Den grafen får meg til å tenke tilbake på en audit Boeing gjorde hos BU i sin tid, om husken er riktig, så konkluderte de vel sånn noenlunde med at de hadde en teknisk administrasjon som tilsa ca 100+ fly. Ser ut som SK kjører noenlunde det samme:cry:
 
Den grafen får meg til å tenke tilbake på en audit Boeing gjorde hos BU i sin tid, om husken er riktig, så konkluderte de vel sånn noenlunde med at de hadde en teknisk administrasjon som tilsa ca 100+ fly. Ser ut som SK kjører noenlunde det samme:cry:
Jeg jobba i et selskap på størrelse med BU på 90 tallet. Vi hadde 38 fly. 3200 ansatte når jeg begynte, eset opp til 4000 i en kort periode før de skjønte galskapen og kutt ble gjort.
BU hadde 5400 på samme tid.
 
Foran Stortinget i formiddag

https://e24.no/naeringsliv/i/V9jBqd/sas-ansatte-demonstrerer-for-sin-gamle-jobb-umoralsk-og-uetisk

Forstår også det er en markering på OSL senere i dag


Ser ut som en hindring er fjernet ihvertfall..


Typegodkjenning skal ikke stå i veien for ansettelser i SAS. I den opprinnelige danske teksten har det stått som krav, men det er tatt bort. Det er ikke et krav at man har godkjenning, det ordner vi, sier norgessjefen.
 
Styrmenn med over 1500 timer airbus-erfaring fra sas har søkt for å se hva som skjer og det er åpenbart at Sas vil unngå tidligere ansatte. Synd å se hva slags nivå Sas har sunket til…
 
Da er vel SAS på høyde med Wizzair når det gjelder personalpolitikk. Ref oppsigelsene i Wizzair i 2020 hvor de la ut stillingene igjen etter få måneder, uten at de oppsagte nødvendigvis fikk jobbene tilbake.

Wizzair brukte sykemeldinger og holdninger som grunn (ref interne skriv og lydopptak).
SAS bruker utad corona og konkurranse som grunn. Innad er det vel union-busting som er grunnen.
 
SAS bruker utad corona og konkurranse som grunn. Innad er det vel union-busting som er grunnen.

En fin bieffekt for SAS er at de får flyttet en god del piloterstillinger en god del lønnstrinn ned, som som sparer en god del millioner hvert år framover.
 
Back
Top