Kjære venner jeg er tilbake! Jeg er den fryktløse Haarper C. Bilderberg og jeg er tilbake!
Det var virkelig ikke planlagt. Meningen var å forsvinne for godt, å gjemme meg bort i glemselen. Men min samvittighet nekter å gi meg noensomhelst fred eller hvile hvis jeg bare forsvinner mens verden er i nød! Jeg vet for meget, og jeg har ikke samvittighet til å svikte verden. Derfor er jeg tilbake, og derfor kommer jeg med nye og sjokkerende avsløringer!
Som dere kanskje eller kanskje ikke vet, så pleier jeg daglig å patruljere Gardermoen og området rundt med den tyskproduserte motorvognen min på jakt etter mistenkelige ting. Hver eneste morgen står jeg opp, setter meg bak rattet og kjører rundt og titter på skyene som henger over denne skumle plassen! (Dette er selvfølgelig strategisk viktig for en sånn kar som meg!)
Men når jeg nå engang ferdes så ofte rundt OSL så er det ikke til å unngå at jeg får en veldig god oversikt over hva som skjer der, og jeg fører selvfølgelig logg over dette! Alt jeg ser blir behørig nedskrevet i mitt hemmelige arkiv!
Det som nå vekker min oppmerksomhet og som får meg til å skru på alarmen er ikke det faktum at denne skumle plassen ble opprettet som ekserserplass for kavaleriet allerede i 1740, ei heller at "de folkevalgte" bestemte seg for at det var en god ide å legge Norges hovedflyplass på samme sted et par århundrer senere. Neida! Saken er nemlig den at på Gardermoen så har også andre dramatiske ting skjedd, og beviset på dette kan dere fremdeles finne den dag i dag! Jeg snakker selvfølgelig om Rawindhuset og Ballonghuset!
Nå er det sikkert mange av dere som får lyst til å gripe tak i meg og spørre: "Hva er Rawindhuset? Hva er Ballonghuset? Hva skjedde der?" Jo, det skal jeg fortelle dere!
Da den 2. verdenskrig sluttet ble det anlagt en "værstasjon" på Sør-Gardermoen, og denne ble faktisk driftet helt frem til slutten av 1980-tallet. Et gigantisk metrologisk kompleks vokste frem og den dag i dag kan dere fremdeles se noen rester av dette. Jeg snakker da selvsagt om Rawindhuset og Ballonghuset. Alle som er litt kjent på Forsvarets flysamling og området rundt har selvsagt sett disse husene. De ligger like ved og er merket med infoskilt! (Tenk det!)
I løpet av den kalde krigen ble altså Sør-Gardermoen åsted for slipp av "værballonger", og i Ballonghuset foregikk selve fyllingen av de såkalte værballongene mens Rawindhuset oppbevarte måleutstyret som ble benyttet. Men det finnes faktisk lite eller ingen nedskrevet informasjon om driften den dag i dag. Hvorfor det mon tro? Er dette tilfeldig? Neppe!
Jeg bestemte meg for å komme til bunns i saken, og for bare et par dager siden dro jeg til Forsvarets flysamling på Gardermoen for å bedrive litt privat etterforskning. Jeg hadde et mysterium å løse, og jeg var like utålmodig som en Norwegian Dreamliner-pax som bare ville hjem til jul!
Da jeg ankom flysamlingen prøvde jeg så godt jeg kunne å gjøre meg til bestevenn med guiden min. Jeg spanderte både Hubba Bubba og Colasmokker, men han ble likevel mistenksom da jeg hele tiden prøvde å fritte han ut med mine spørsmål om Gardermoens dunkle metrologiske fortid, så jeg ble nødt til å endre taktikk. Jeg gikk derfor rett på sak!
Jeg spurte han derfor disse spørsmålene: "Hva er Rawindhuset? Hva er Ballonghuset? Hva skjedde der?" og "visste du at hvis man merker av lokasjonene til Rawindhuset og tårnet på flyplassen på et kart, så er det faktisk mulig å trekke en rett strek mellom disse to punktene?" Han kikket da på meg med forskrekkelse og utløste alarmen, og jeg skjønte at tiden var inne for en rask retrett. Jeg kastet meg inn i den tyskproduserte motorvognen min og satte klampen i bånn!
Jeg vil anbefale dere alle å ta en tur og se disse byggene selv. Det er også fin utsikt til flyplassen derfra. Men vær forsiktig med hvilke spørsmål dere stiller på Flysamlingen. Dette er tross alt forsvarsmakten og de liker ikke alt for mye snusing!
Det var alt jeg hadde å si. Ønsker alle en barium-fri aften!
Hilsen Haarper!