"Komplisert" bonusreise hos SAS

BårdK

ScanFlyer Silver
Har brukt Award Nexus og funnet en reise OSL-LHR-IAD-SAN. LHR-IAD er operert av CO, men flys codeshare med Virgin. Når jeg snakker med SAS skaper det tydeligvis problemer at CO-flighten flys av Virgin. Kan noen hjelpe meg til å hjelpe SAS?

Last edited:
Mest sannsynlig funker det ikke siden det er Virgin som flyr en av strekningene, så du må finne en annen routing som ikke innebærer codeshare flighter opererert av selskaper utenfor Star Alliance

Skjønner det, men jeg kansellerte akkurat en tur via Ebookers da returen ble endret fra tidlig morgen til midt på natta (i mine øyne, dvs. 0630) fra San Diego. Testet da ut Award Nexus og trodde jeg hadde fått napp.

Har ikke gitt helt opp ennå, SAS skulle ringe meg igjen....

Det er ikke mulig å booke code-shares på bonusbilletter, dette står Eurobonus sine regler.

Hvis SAS hadde hatt en avtale med Virgin, hadde saken stilt seg annerledes.
I Star Alliance er det operating carrier som er avgjørende for opptjening og uttak, så du kan enkelt se hvem du kan benytte ved booking av Star alliance award:
http://www.sas.no/no/EuroBonus/EuroBonus-partnere/Flyselskap/Star-Alliance-members/

Hvis du søker på f.eks ANA sitt award tool, får du ikke opp codeshare flygninger, så ser du kun hva som du reelt kan booke.

OK. greit å få det avklart så slipper jeg å vente på telefon fra SAS. Det er uansett litt "krøkkete" å skaffe billig biz til San Diego. Ser ut til at det kanskje blir BA.

Da ble det Club World med BA og medlemsskap i Executive Club, men det spørs vel om det blir noe status på meg. OSL-SAN t/r til 18.900 er absolutt til å leve med, spesielt med kun en stopp hjem.

Da ble det Club World med BA og medlemsskap i Executive Club, men det spørs vel om det blir noe status på meg. OSL-SAN t/r til 18.900 er absolutt til å leve med, spesielt med kun en stopp hjem.

Noen turer til med BA/AA/IB etc. så har du sølv og loungetilgang ;) (Du får vel minst 320 TierPoints på OSL-SAN (hvis det er fire legs) , 400TP og minst 4xBA-legs er sølv-grensen.

320TP stemmer, jeg visste imidlertid ikke at sølv innebar loungetilgang. Da får jeg ta en tur til med BA før en eller annen frist går ut. Er vel 80TP OSL-LHR på biz.

320TP stemmer, jeg visste imidlertid ikke at sølv innebar loungetilgang. Da får jeg ta en tur til med BA før en eller annen frist går ut. Er vel 80TP OSL-LHR på biz.

Ja, en t/r i biz OSL-LHR vil gi deg sølvkortet etter SAN-turen din :)

Loungetilgang med gjest så lenge dere flyr BA eller OneWorld:

You and one guest¹ can enjoy access and the facilities of over 250 lounges worldwide² whenever you fly with British Airways and our oneworld partner airlines - whatever cabin you are flying in.
http://www.britishairways.com/travel/ecbenftsilver/public/en_no

TP-fristen er på 12 mnd, mil går ikke ut dersom det er bevegelse ila. 36 mnd. Har du 4xBA-flighter kan du også samle TP på eks. AY til HEL.

Tusen takk for ytterligere nyttig info. Slo til og bestilte sete på upperdeck (ca. 750 kr.) på vei over. Hjem tar jeg det jeg får tildelt på Boing 777.

Hva slags routing ble det helt nøyaktig? (siden du nevner Upper Deck, antar jeg at du ikke flyr direkte LHR-SAN, da den skal gå med 777).

Om du trenger å fly domestic, kan AA være et alternativ. De har forholdsvis rimelige priser i det de kaller "Instant Upgrade", som er en klasse som oppgraderes rett til First, og tjener poeng for First. Gir 60 TP på flighter under 2000 miles, og 180 TP hvis flighten er lengre enn det. Da er sølvkortet plutselig i boks, om du booker riktig.

Fikk den klart beste prisen gjennom Ebookers, og det er via PHX til SAN. PHX-SAN er med US, så det blir ikke noe Oneworld poeng av det.

Fikk den klart beste prisen gjennom Ebookers, og det er via PHX til SAN. PHX-SAN er med US, så det blir ikke noe Oneworld poeng av det.

Sitter du i First eller økonomi med US? Om du er i First gir dette deg 300% opptjening om du melder deg inn i BMI Diamond Club.

Er i First, så det blir vel noen EB-poeng. Er EBG med god margin frem til april 2012 (og har 5 interkontinentale turer på biz bestilt i år *A). Er med minst like stor margin langt fra EBP - så det blir vel til at jeg reiser slik at jeg skaffer meg en backup med BA silver. Positivt overrasket over silver gir loungetilgang. Skal bo et år i San Diego fra høsten av og BA har tydeligvis greie priser dit. For turen dit i Juni var prisforskjellen på SAS og BA ca. 6000 i BAs favør, og produktet ser jo minst like bra ut, samt at avgangene med BA passet meg bedre. Er vel også uansett greit å ha to allianser å velge mellom.
Har også en domestic First mellom SAN-SAT i august med Delta, den valgte jeg uten tanke på poeng/allianse, men på grunn av forholdet mellom produkt og pris. Kan jo like godt melde meg inn i Sky Mile også da.

Er i First, så det blir vel noen EB-poeng. Er EBG med god margin frem til april 2012 (og har 5 interkontinentale turer på biz bestilt i år *A). Er med minst like stor margin langt fra EBP - så det blir vel til at jeg reiser slik at jeg skaffer meg en backup med BA silver. Positivt overrasket over silver gir loungetilgang. Skal bo et år i San Diego fra høsten av og BA har tydeligvis greie priser dit. For turen dit i Juni var prisforskjellen på SAS og BA ca. 6000 i BAs favør, og produktet ser jo minst like bra ut, samt at avgangene med BA passet meg bedre. Er vel også uansett greit å ha to allianser å velge mellom.
Har også en domestic First mellom SAN-SAT i august med Delta, den valgte jeg uten tanke på poeng/allianse, men på grunn av forholdet mellom produkt og pris. Kan jo like godt melde meg inn i Sky Mile også da.

Er i San Diego minst ett par ganger pr. mnd. Hyggelig sted

BA starter jo opp til San Diego, det er jo skikkelig praktisk. Naar det gjelder fra San Diego, er det ganske rimelig aa fly via SFO eller LAX med enten United eller Lufthansa i business, saerlig paa sommeren

Back