Kompensasjon ved overbooking ?

C130

ScanFlyer Gold
Etter 3 deilige uker i Tanzania skulle vi hjem fra Dar es Salaam med KLM torsdag kveld.
Flyet var overbooket med 12 (!) passasjerer så mitt følge på 4 personer og 8 andre fikk ikke bli med....
Vi ble så sendt med Turkish (B737-900ER med sky-interiør) via Istanbul, avgang 4 timer senere, og Oslo hjem til Stavanger, hvor vi ankom 9 timer senere enn opprinnelig ankomsttid.
Hos KLM sin representant i DAR fikk vi hver vår "Transportation Credit Voucher" pålydende
€ 150,- som kompensasjon, samt en hamburger og et glass brus.....
Dette mener jeg på ingen måte er en tilfredsstillende kompensasjon, da vi vel har krav på
€ 600,- hver.
Eller tar jeg feil ?

Etter 3 deilige uker i Tanzania skulle vi hjem fra Dar es Salaam med KLM torsdag kveld.
Flyet var overbooket med 12 (!) passasjerer så mitt følge på 4 personer og 8 andre fikk ikke bli med....
Vi ble så sendt med Turkish (B737-900ER med sky-interiør) via Istanbul, avgang 4 timer senere, og Oslo hjem til Stavanger, hvor vi ankom 9 timer senere enn opprinnelig ankomsttid.
Hos KLM sin representant i DAR fikk vi hver vår "Transportation Credit Voucher" pålydende
Dette mener jeg på ingen måte er en tilfredsstillende kompensasjon, da vi vel har krav på
€ 600,- hver.
Eller tar jeg feil ?

Du skal dog være opmærksom på at du ikke må have skrevet under på at du accepterer de 150 EUR som endegyldig kompensation. Hvis du har det - har du også fraskrevet dig retten til den store kompensation.

Jeg ved at erfaring at KLM ofte forsøger at lokke folk til at skrive under på at de accepterer et langt mindre beløb end de har krav på.

Du skal dog være opmærksom på at du ikke må have skrevet under på at du accepterer de 150 EUR som endegyldig kompensation. Hvis du har det - har du også fraskrevet dig retten til den store kompensation.

Jeg ved at erfaring at KLM ofte forsøger at lokke folk til at skrive under på at de accepterer et langt mindre beløb end de har krav på.

Vi har skrevet under på disse voucherne ja, men i EU-direktivet står det jo at kompensasjonen skal betales i cash, ikke som travel-voucher.....
Selskapet unnlot også å spørre om noen ville stå over flighten frivillig slik det står at de skal gjøre.

Vi har skrevet under på disse voucherne ja, men i EU-direktivet står det jo at kompensasjonen skal betales i cash, ikke som travel-voucher.....

Det står:
With the signed agreement of a passenger, they may also be paid in travel vouchers or other services.
(så klagetoget har nok gått dersom dere har skrevetunder)

men på generelt grunnlag kan dere jo forsøke å klage til flyklagenemda på at dere ikke har blitt skikkelig informert (aka "lurt"):
Additionally, when an airline cancels a flight, denies a person boarding, or incurs a delay exceeding two hours to a flight, it is obliged to provide each passenger affected with a written notice setting out their rights under the regulation, and the contact details of the national body tasked with enforcing the regulation.

€ 600,- hver.
Eller tar jeg feil ?

Problemet din blir at du har ingenting skrivet pa papir. KLM har helt klart avlasted deg mot din vilje. Du har rettigheter, som ikke blir det fulgt opp.

Men jeg aner at KLM vil forsöke en annen taktik, nemelig a fremvise at du har akseptert denne voucher (siden du har ikke protestert) og KL har oppfatted dette som en frivilllig step-back mot compansasjon.

Jeg vil rade deg a ta kontakt direkte med KLM og dersom det ikke hjelper ta de neste skritt. Men först skriv en brev/e-post til KLM, vise til dine rettigheter og EU-reglverk og gir klart uttrykk at du har en god advokat i bakhand. Ellers far du aldri en svar.

Spørsmålet er om du aksepterte 150 EUR som kompensasjon. Om du gjorde det så er du frivillig, og har bare begrenset rettigheter (art 8) i forhold til du er ufrivillig. Du skal likevel ha fått tilgang til rettighetene dine. Bevisbyrden ligger på flyselskapet ved ord mot ord, men siden du har skrevet under på noe og kombinasjonen med en uttalelse fra lokal representant, så spørs det om du kommer så langt.

Spørsmålet er om du aksepterte 150 EUR som kompensasjon. Om du gjorde det så er du frivillig, og har bare begrenset rettigheter (art 8) i forhold til du er ufrivillig. Du skal likevel ha fått tilgang til rettighetene dine. Bevisbyrden ligger på flyselskapet ved ord mot ord, men siden du har skrevet under på noe og kombinasjonen med en uttalelse fra lokal representant, så spørs det om du kommer så langt.

Vi fikk ingen som helst informasjon om hvilke rettigheter vi har i slike tilfeller.
Og disse "rabattkupongene" kom damen med etter at vi hadde fått nye billetter hos Turkish.
I forkant fikk vi bare vite da vi kom til innsjekken at flyet var overbooket, og at de ville prøve å få oss med enten Turkish via Istanbul eller BA via London.
Etter en times tid var det i orden med Turkish, boarding-pass ble skrevet ut, og vi ble vinket bort til damen med kupongene.

Vi fikk ingen som helst informasjon om hvilke rettigheter vi har i slike tilfeller.
Og disse "rabattkupongene" kom damen med etter at vi hadde fått nye billetter hos Turkish.
I forkant fikk vi bare vite da vi kom til innsjekken at flyet var overbooket, og at de ville prøve å få oss med enten Turkish via Istanbul eller BA via London.
Etter en times tid var det i orden med Turkish, boarding-pass ble skrevet ut, og vi ble vinket bort til damen med kupongene.

Lett og være etterpåklok, men spørs vel her om dere burde sagt nei og stått på kravene da det skjedde, istedet for å direkte eller indirekte akseptere KLM sitt første forslag til kompensasjon

En jeg kjenner fikk slike vouchere fra KLM og prøvde å bruke dem. Han er ganske så sta og ikke på noen måte ressurssvak, men han måtte bare gi opp. De vare rett og slett umulig å bruke og verdiløse.

En jeg kjenner fikk slike vouchere fra KLM og prøvde å bruke dem. Han er ganske så sta og ikke på noen måte ressurssvak, men han måtte bare gi opp. De vare rett og slett umulig å bruke og verdiløse.

Generelt sett er slike vouchere noe styr å bruke siden de stort sett må brukes på selskapets flyginger (ikke code-share), og ofte må man løse dem inn på et billettkontor. Lønner seg sjelden å motta vouchere fra selskaper man ikke bruker/er i nærheten av til vanlig. (De har nok en verdi, men for noen kan de fort bli verdiløse)

Om jeg husker riktig så var det endel faxing som skulle til og han fikk kun avslag i forhold til priser som var langt høyere enn de han ellers kunne få tak i. I tillegg til masse styr ble det altså dyrere å fly når han brukte voucherene enn om han bare kjøpte billetene på vanlig vis. Dette var for vel 2 år siden.

De som noengang har vært i kontakt med kundeservice til KLM vet hvordan de holder på...

Spørsmålet er om du aksepterte 150 EUR som kompensasjon. Du skal likevel ha fått tilgang til rettighetene dine. Bevisbyrden ligger på flyselskapet ved ord mot ord, men siden du har skrevet under på noe og kombinasjonen med en uttalelse fra lokal representant, så spørs det om du kommer så langt.

Vel, på KLM sine egne sider så står det at kompensasjon ved over 3500 km flight skal være enten vouchere verdt € 800,- eller € 600,- i cash.
Hvor så damen fikk € 150,- fra må gudene vite.....
(Minste erstatning ved korte flighter er € 350,- / € 250,-)
Og vi fikk aldri valget mellom cash eller vouchere, ei heller tilgang på våre rettigheter, så der stiller de dårlig. (Har mange vitner på dette)
Jeg gir meg ikke så lett, så dette skal bli litt spennende.
Forøvrig har vi et reiseselskap i ryggen som årlig kjøper flere tusen billetter hos KLM, regner med at vi får litt backup også derfra om det skulle trenges :-)

Dessuten; jeg vil ha mine miles også......

Last edited:
Det står:
(så klagetoget har nok gått dersom dere har skrevetunder)

men på generelt grunnlag kan dere jo forsøke å klage til flyklagenemda på at dere ikke har blitt skikkelig informert (aka "lurt"):

Jeg ringte KLM i Nederland i formiddag og la fram saken slik den var.

Klokka 14.55 fikk jeg mail fra damen jeg snakket med der nede, med følgende tekst :

"I am sorry to learn that you were unable to travel as planned due to the overbooking of your flight KL571 on 1 March from Dar Es Salaam to Amsterdam. You were traveling in the company of Ms. xxxxx xxxxx, Ms. xxxxx xxxxx and Ms. xxxxx xxxxx. (Navnene fjernet av meg)

We recognize and sincerely regret the inconvenience that this must have caused you and offer our sincere apologies. While we recognize that this situation must have been disappointing for you, there are many reasons why it is necessary for airlines to overbook, although we strive to keep this to an absolute minimum. Since overbooking is a common industry standard, legislation has been introduced to provide compensation for passengers facing this situation.

I understand that you only received a voucher worth 150 euros each. I am able to offer you the full compensation under EU regulations which is the equivalent to 600 euros, transferred to each person¿s bank account or vouchers each worth 800 euros. If you choose the cash amount of 600 euros I will require the following bank details for each person:

Bank Account Holder's name (passenger)
Name of Bank and City (where the account is held)
IBAN (International Bank Account Number)
SWIFT/BIC (Bank Identity Code)

Should you choose the cash option please return the vouchers to us at the following address:

Air France - European Customer Care Centre
TSA 21235
75564 Cedex 12
Paris France"

Dersom ikke dette kan kalles lynkjapp og meget god kundebehandling så vet ikke jeg !
Derved er vel alle dommedagprofetier angående kundebehandling hos KLM i innlegga over her grundig tilbakevist eller ?

Jaggu, det var god KS, og milemis over det jeg har opplevd selv.

Har unngått KL siden de tidligere har vært mindre enn smidig, men kanskje det er på tide å revurdere.

Grattis med enkel løsning I alle fall!

Sent from my BlackBerry 9800 using Tapatalk

Derved er vel alle dommedagprofetier angående kundebehandling hos KLM i innlegga over her grundig tilbakevist eller ?
En ensom svale gir som kjent ingen sommer...

Men enig i at dette var topp kundeservice av KLM. Mulig fordi de skjønte at de ble tatt med buksene nede? Er vel neppe slik at alle velger å undersøke hvorvidt kompensasjonen og informasjonen man fikk var korrekt...

Vel, nå gjenstår det bare å bestemme seg for cash eller travel-vouchere.....
Noen her mente vouchere var vanskelige å løse inn ??
Jeg bruker ellers KLM ganske mye, stort sett alltid, og minst 2 ganger i året....

Vet ikke hvordan det er med billettkontor i Stavanger, men mener når jeg har sett på klm.com og booket billetter (og irritert meg grønn over kredittkortgebyret), at man for samme pris kan betale på et billettkontor (sikkert innen x-dager). Dermed vil man jo kunne holde reservasjonen man har gjort til en pris online enkelt, for så å bruke vouchere, vil jeg tro? Nå avhenger da dette av at man bor i nærheten av flyplass og/eller ticket office.

Vet SAS har latt deg holde reservasjonen (gjort på tlf) til avreisedag, for å utstede billetten ved innlevering av voucher på billettkontoret før check-in. Det er jo den mest kundevennlige varianten.

Vet ikke hvordan det er med billettkontor i Stavanger, men mener når jeg har sett på klm.com og booket billetter (og irritert meg grønn over kredittkortgebyret), at man for samme pris kan betale på et billettkontor (sikkert innen x-dager). Dermed vil man jo kunne holde reservasjonen man har gjort til en pris online enkelt, for så å bruke vouchere, vil jeg tro? Nå avhenger da dette av at man bor i nærheten av flyplass og/eller ticket office.

Vet SAS har latt deg holde reservasjonen (gjort på tlf) til avreisedag, for å utstede billetten ved innlevering av voucher på billettkontoret før check-in. Det er jo den mest kundevennlige varianten.

KLM har vel billettkontor på Sola vil jeg tro....

Back