Kompensasjon ved forsinkelse?

Skipskatta

ScanFlyer Blue
Fakta:

Charterreise, retur fra Antalya til Oslo med SunExpress.
Ankomst til Oslo ble forsinket med 5 timer og 15 minutter p.g.a. flyene til SunExpress støtte sammen på Arlanda.

Trenger hjelp til tolkning av: http://www.xn--forbrukerrdet-yfb.no/tips-og-råd/reise/flyreise/forsinkelser

"Blir reisen forsinket med mer enn 3 timer, har EU-domstolen slått fast at du har samme rett til standardkompensasjon som ved innstilte flygninger."

- Gjelder dette for en reise som starter utenfor EU? (Antalya.)
- Gjelder dette for selskapet SunExpress? (Halve selskapet er vel eid av Lufthansa?)
 
Reglerne gælder for EU-selskaber eller rejser med ikke-EU-selskaber med afgang FRA EU.... Rejser fra ikke-EU-lande og ikke-EU-selskaber er ikke dækket af reglerne.
 
Skipskatta@ Nei, det gjelder ikke i ditt fall - lov til ersattning som du beskriver har man under forordningen (EU) 261/2004, enligt dess art. 3 (1b) gjelder det ikke hvis begge opererende selskapet og avgangsflyplass er ikke-EU/EEA/CH.

http://eur-lex.europa.eu/smartapi/c...explus!prod!CELEXnumdoc&numdoc=304R0261&lg=en

Hvor leser du dette?

I artikkelen (3 - 1b) du henviser til står det (se under):

"1. This Regulation shall apply:

(a) to passengers departing from an airport located in the territory of a Member State to which the Treaty applies;

(b) to passengers departing from an airport located in a third country to an airport situated in the territory of a Member State to which the Treaty applies, unless they received benefits or compensation and were given assistance in that third country, if the operating air carrier of the flight concerned is a Community carrier."

Her dreier det seg jo nettopp om "airport located in a third country" (Antalya). Hvis vi da forutsetter at disse reglene gjelder for Norge (gjennom EØS), så gjenstår det bare om SunExpress er en "community carrier" gjennom å være 50% eid av Lufthansa.

Eller?
 
Last edited:
Her dreier det seg jo nettopp om "airport located in a third country" (Antalya). Hvis vi da forutsetter at disse reglene gjelder for Norge (gjennom EØS), så gjenstår det bare om SunExpress er en "community carrier" gjennom å være 50% eid av Lufthansa.

Hvis selskapet er registrert utenfor EU/EØS og har AOC utenfor EU/EØS så er de vel normalt definert som "ikke-EU-selskap".
 
Hvor leser du dette?



(b) unless they received benefits or compensation and were given assistance in that third country, if the operating air carrier of the flight concerned is a Community carrier."

Her kan du ha et problem dersom du fikk noe erstatning i Tyrkia, og skrev under på et papir der det står at du har godtatt erstatningen.
 
Back
Top