Ser det er mange som ber om compensation om dagen , helnorsk fenomen?, fra mangel på F til noen minutter forsinket fly... NAV er i vinden om dagen... sorry guys...
Ser det er mange som ber om compensation om dagen , helnorsk fenomen?, fra mangel på F til noen minutter forsinket fly... NAV er i vinden om dagen... sorry guys...
Det er aldri galt å forhøre seg med venner eller folk som har peiling om noe man lurer på. Mange har pratet om manglende takhøyde her i det siste, og dette er vel et godt eksempel.
Erstatning (compesation på engelsk) har man krav på hvis andre påførere deg er tap. Du må f.eks. kjøpe ny ting fordi andre har ødelagt den, du har blitt påført reparasjonskostnader, du har helt eller delvis fått redusert inntektsmuligheten (ved skade, forsinkelse eller manglende levering) eller du har allerede betalt for noe du ikke har fått eller bare delvis fått. I så fall er det selvsagt legitimt å be om erstatning eller tilbakebetaling. Også innen luftfart. Det er faktisk selskapet som har risikoen for feil, mangler og forsinkelser, ikke passasjeren.
Stadig mer effektiv drift betyr ofte mindre marginer som igjen betyr mindre fleksibilitet. Det øker risikonen for uregelmessigheter som manglende eller mangelfull levering. Tilbyderen må bære omkostninger ved slik drift, ikke bare høste gevinst og velte omkostningene over på andre.
Sjekket dette bare av nysgjerrighet i reiseforsikringen jeg har gjennom jobben.
Her får jeg:
"Dersom reisearrangørens transportmiddel er
forsinket mer enn 4 timer, erstatter
Selskapet kr. 200 pr. person pr. påbegynt
time fra og med 5. time, maks kr. 2.000 pr.
person"